• Anonym (K)

Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?

Ja? Några tips inför vuxenlivet? 

• Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?
  • Anonym (Bostadskön)

Ställ dig i bostadskön, spara dock pengar och utgå från att du inte kommer få en hyresrätt. Bra att spara mycket pengar och lägg minimalt med pengar på alkohol och saker som inte långsiktigt kommer löna sig. Din generation kommer inte kunna lita på någon pension från det orange kuvertet, så spara pengar i fonder eller aktier. Investera inte mer än du är beredd att förlora. 

Det är även bra att ha vanliga sparkonton också även om det traditionellt inte är ränta på dessa. 

Sedan njut att bli vuxen. Ett tips till. Ta inga lån förutom bostadslån och studielån. Inga lån till konsumtion eller liknande. Konsumera enbart sånt du har råd med. Betalningsanmärkningar gör det svårt att kunna köpa eller hyra bostad i framtiden 

• Anonym (Lev)

Lev livet! Ha kul! Hitta äventyret!
    Men om du någonsin skaffar barn, var otroligt noga med vem du gör det med. 

• Anonym (IKO IKO)
    Anonym (K) skrev 2024-10-19 21:33:15 följande:
    Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?

Ja? Några tips inför vuxenlivet? 

Att livet kan ta slut väldigt fort. Jag har jobbat med cancersjuka och sett många unga som dött där, har även gamla bekantingar eller klasskamrater som redan är döda, och jag är bara i 30 års åldern. 

När man är i din ålder så förutsätter man att man kommer leva tills man är 90-100 år. År så kanske det är för en del, men fler än du tror kommer inte ens bli 40. 

Så passa på och lev. Njut av livet medans du kan!!!!!!!!
  • Anonym (IKO IKO)

Det är bra att göra rätt saker i livet, att spela dina kort väl. Men ta det inte på för stort allvar rent känslomässigt. Se det lite som ett reality spel, inte mer än så. För det kan ta slut när som helst och kommer aldrig tillbaka när det väl försvunnit, och får du cancer och ligger för döden så kommer det snabbt inse att ingenting av det du brydde dig om spelar någon roll alls. 

Ett annat tips är att du ska undvika individer som är manipulativa och egoistiska, psykopater och narcissister. Stifta inte bekantskap med de, inte på som polare eller i ett förhållande. Om du är osäker på vad en psykopat är så läs på om det. Står hur mycket som helst på nätet. 

• Gaskarl

Var beredd på att bli besviken, få höra att du inte gör ett bra jobb, att du kommer att bli fyra i ett lopp/en tävling.

Var beredd, lär dig läsa en karta, det har du nytta av i hela livet, försök att vara ödmjuk, mot dig själv och livet i stort. Det är ingen lek att bli och vara vuxen, men fixar du motgångar, så blir det lättare. Och du, ta dig inte själv på så stort allvar. Sätt ner foten direkt och någon försöker ge dig skit.

• Gaskarl

Just det, anmäl dig till arbetsförmedlingen dagen efter skolan slutar.

• Anonym (Anna)

Våga göra misstag och lär dig av dem! 

• Anonym (Em)

Teckna bra försäkringar så du t ex har ett extra skydd om du skulle bli sjuk. 

• Anonym (Klok)
    Anonym (IKO IKO) skrev 2024-10-20 12:08:34 följande:
    Att livet kan ta slut väldigt fort. Jag har jobbat med cancersjuka och sett många unga som dött där, har även gamla bekantingar eller klasskamrater som redan är döda, och jag är bara i 30 års åldern. 

När man är i din ålder så förutsätter man att man kommer leva tills man är 90-100 år. År så kanske det är för en del, men fler än du tror kommer inte ens bli 40. 

Så passa på och lev. Njut av livet medans du kan!!!!!!!!
    Fruktansvärt dåliga råd.

Mitt råd är:
    Lev ditt liv utefter den du vill bli.
    Inte utefter vad du vill göra just nu.

Säkert 90 procent av all fysisk och psykisk ohälsa samt olycklighet orsakas av att människor missar detta.
Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?