• Anonym (K)

Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?

Ja? Några tips inför vuxenlivet? 

• Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?
  • Anonym (Man 9)

Utbilda dig dit du vill sen börjar du leva å ha kul , livet går inte I repris å de blir inte roligare när en blir äldre!

• Anonym (...)

Läs vidare direkt efter gymnasiet på universitetet.

Ställ dig i bostadsköer

Ta inga lån utöver CSN för studier

Sätt upp olika mål. En långsiktig plan för hur ditt liv ska se ut om 10 år och en delmålsplan för hur ditt liv ska se ut om 5 år. 

Låt inte en pojkvän stå i vägen för dina mål 

Ha inte bråttom med att skaffa barn och skaffa inte barn förrän du hunnit skaffa dig en utbildning och arbete. Välj med omsorg vem som ska få bli pappa till dina barn.

Spara till en insats för framtida boende om du har möjlighet och investera pengar i fonder och aktier 

Ta körkort. 

Res innan du skaffar barn

Skydda dig och följ inte med någon okänd kille hem ensam

• Anonym (IKO IKO)
    Anonym (Klok) skrev 2024-10-20 19:38:17 följande:
    Fruktansvärt dåliga råd.

Mitt råd är:
    Lev ditt liv utefter den du vill bli.
    Inte utefter vad du vill göra just nu.

Säkert 90 procent av all fysisk och psykisk ohälsa samt olycklighet orsakas av att människor missar detta.
    En del av TS bekanta kommer antagligen vara döda innan de fyllt 40, rent statistiskt. Orsakerna kommer vara många: 
    -Cancer
    -Hjärtproblem
    -Överdoser
    - Psykisk ohälsa
    - Mord
    -Olyckor

Majoriteten av de unga jag sett som fått cancer har INTE fått det på grund av någon sjukdom. Jag vet folk som idrottat hela sina liv och som dött i plötsligt hjärtstopp i hemmet. Jag vet folk som tagit sina liv. 

Jag vill verkligen uppmana alla ungdomar och unga vuxna att försöka inse att: 

1. Livet kan ta slut när som helst, passa därför på att leva livet varje dag och ta tillvara på det. 

2. Livet går otroligt fort även om du blir 100 år. Och efter 60 går det nedåt i ganska rask takt. Passa på att leva när du är ung. Ta tillvara på varje dag. 

Många som är ungdomar tror de är odödliga, men så är det inte. Fler än man tror kommer försvinna rätt tidigt. Ta tillvara på din tid. Njut varje dag. 
  • Anonym (IKO IKO)
    Anonym (IKO IKO) skrev 2024-10-20 23:30:02 följande:
    En del av TS bekanta kommer antagligen vara döda innan de fyllt 40, rent statistiskt. Orsakerna kommer vara många: 
    -Cancer
    -Hjärtproblem
    -Överdoser
    - Psykisk ohälsa
    - Mord
    -Olyckor

Majoriteten av de unga jag sett som fått cancer har INTE fått det på grund av någon sjukdom. Jag vet folk som idrottat hela sina liv och som dött i plötsligt hjärtstopp i hemmet. Jag vet folk som tagit sina liv. 

Jag vill verkligen uppmana alla ungdomar och unga vuxna att försöka inse att: 

1. Livet kan ta slut när som helst, passa därför på att leva livet varje dag och ta tillvara på det. 

2. Livet går otroligt fort även om du blir 100 år. Och efter 60 går det nedåt i ganska rask takt. Passa på att leva när du är ung. Ta tillvara på varje dag. 

Många som är ungdomar tror de är odödliga, men så är det inte. Fler än man tror kommer försvinna rätt tidigt. Ta tillvara på din tid. Njut varje dag. 
    Cancer på grund av ohälsosam livsstil menar jag, inte sjukdom. 
  • Freddie K

Ett tips är att inte supa dig redlös på din födelsedag. Då missar du allt det roliga och vaknar med en jäkla baksmälla dagen efter och du minns ingenting från kvällen innan. 

Annars så är ett tips att samhället inte är som du kanske har tänkt dig. Du tror att du är rustad för vuxenlivet, men det är du inte och det beror på att du har för lite livserfarenheter, sen vill jag ändå säga att fortsätt att se världen med barnögon, men var samtidigt kritisk. Det låter kanske lite kryptiskt, men. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (J)
    Anonym (Bostadskön) skrev 2024-10-19 21:41:45 följande:

Ställ dig i bostadskön, spara dock pengar och utgå från att du inte kommer få en hyresrätt. Bra att spara mycket pengar och lägg minimalt med pengar på alkohol och saker som inte långsiktigt kommer löna sig. Din generation kommer inte kunna lita på någon pension från det orange kuvertet, så spara pengar i fonder eller aktier. Investera inte mer än du är beredd att förlora. 

Det är även bra att ha vanliga sparkonton också även om det traditionellt inte är ränta på dessa. 

Sedan njut att bli vuxen. Ett tips till. Ta inga lån förutom bostadslån och studielån. Inga lån till konsumtion eller liknande. Konsumera enbart sånt du har råd med. Betalningsanmärkningar gör det svårt att kunna köpa eller hyra bostad i framtiden 

Inte kommer få en lägenhet? Va? Jag hade inga poäng som 22-åring när jag flyttade och jag fick en direkt. Det beror på vart hon bor. 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (J) skrev 2024-10-21 05:41:34 följande:
    Inte kommer få en lägenhet? Va? Jag hade inga poäng som 22-åring när jag flyttade och jag fick en direkt. Det beror på vart hon bor. 
    Tittar du storstäder är det svårt. I mindre städer river de hyresrätter och hyrorna kan även vara skyhöga vilket gör att man ändå inte kan få ett kontrakt. Däremot gav jag det rådet utifrån att hon skulle spara pengar till bostad. Oavsett var hon bor så behövs ett startkapital 
  • Anonym (Maja)

Inte få bostad? Alla bor i ände i storstäder.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-21 07:51:17 följande:

*bor inte 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-21 07:51:17 följande:

Nej absolut inte, men ska vi prata om riktigt små samhällen är det vanligt att bo i hus. Ska du bo i ett hus behöver du en kontantinsats. Även i småstäder så kan det finnas hyresrätter som är både små och svindyra så dom lägenheterna kan ändå inte unga personer få för dom saknar den höga inkomsten. Så att spara pengar oavsett var du bor är ändå rimligt. 
Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?