Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?
Ja? Några tips inför vuxenlivet?
Ja? Några tips inför vuxenlivet?
Låt det inte bli en slump vad du jobbar med. Akademin och långa högre utbildningar är inte för alla, men gör hursomhelst ett medvetet val kring ditt yrkesliv. Det är så sorgligt att se människor bittra över att de fastnade i ett jobb som de aldrig riktigt ville ha.
Ta körkort och gör det så tidigt som möjligt. Även om du inte tror att du behöver det nu kommer det att öppna så många dörrar.
Ta hand om din ekonomi. Undvik lån i möjligaste mån. Utbildning och bostad är värt att belåna sig för - inget annat.
Spara pengar. Det betyder inte att du inte ska unna dig att ha kul och njuta här och nu, men kan du spara åtminstone 10% av din inkomst oavsett summa är det jättebra. Det är jättebra om du sparar både i aktier eller fonder och har lite undansparat även på ett annat ställe, som kanske inte ger avkastning men som heller inte är känsligt för nedgångar på börsen.
Bind aldrig upp dig på en man (eller kvinna, för den delen). Jag kan ångra att jag blev så onödigt seriös i mina relationer när jag var ung - speciellt när de pojkvännerna ärligt talat var rätt skräp. Ta vara på att vara ung och utan förpliktelser till någon.
Satsa på dina vänskaper och ta hand om din kropp. Inget är mer värdefullt än goda vänner och god hälsa.
Ligg med så många eller så få som du vill, så länge som alla inblandade vill samma sak. Men - skydda dig!!
Och: att bilda familj med rätt person och under bra omständigheter, är hundra gånger viktigare än att få barn före en viss ålder som man bestämt sig för.
Det enda som är konstant är förändring. Inse att du förmodligen inte är samma människa vid 25, 40 eller 70 som du är nu vid 18. Acceptera att dina viljor förändras.
De som står dig närmast ska heja på dig, glädjas med dig när du utvecklas och är med om roliga saker. Om inte: byt hejarklack!
Eh? Hur många 18 åringar har en inkomst där de har möjlighet att få ett kontrakt på 10 tusen i månaden?
Handlar ju mer om det. Jag har ett hus för 12 miljoner så jag har nog ett boende som ligger över snittet. Men jag hade inte kunnat köpa detta utan att ha sparat, sparat, investerat, jobbat, sparat?.
Här kostar er fyrarummare i genomsnitt 10 1000.
Mina råd:
Anslut dig till fackförbund och a-kassa.
Tro inte att vuxna är så himla mycket mer ordningssamma, trevliga osv jämfört med ungdomar. Vuxna är en samlingar pajaser som gör så gott de kan. :)
Om du vill ha barn: Var ytterst noga med vem du får barn tillsammans med. Detta är för många livets absolut viktigaste beslut. Långt viktigare än yrkesval tex. Jobb kan du byta men den du får barn med är du knuten till i princip för alltid.
Utbilda dig inte bara för att man ska. Gör det när du hittat något du vill ägna dig åt.
Var beredd på att offra saker för att nå dina mål. Att bo dåligt eller ha pisstråkigt jobb är ibland ett nödvändigt ont för att nå sina mål.
Låna inte pengar för annat än studier och bostad (och bil om du behöver den för att kunna jobba).
Håll dig borta från droger. Använd inte nikotin och håll alkoholbruket sparsamt och trevligt. Håll dig borta från spel om pengar.
Ha rutiner för sömn, mat och motion. Men var inte så låst vid dina rutiner att du missar det roliga.
Appropå det roliga: använd kondom och solskyddskräm!
Vårda dina nära relationer. Vi som upplevt allvarlig kris kan säga att utan nära anhöriga ligger man riktigt risigt till.