• Anonym (K)

Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?

Ja? Några tips inför vuxenlivet? 

• Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?
  • Anonym (Em)
    Anonym (J) skrev 2024-10-21 05:41:34 följande:
    Inte kommer få en lägenhet? Va? Jag hade inga poäng som 22-åring när jag flyttade och jag fick en direkt. Det beror på vart hon bor. 
    Hur vet du att du alltid kommer att vilja bo kvar där det är lätt att få lägenhet? Gäller förstås inte alla men generellt så kan det dyka upp saker som arbetstillfällen, studier, nya intressen, relationer osv. som gör att man senare vill bo på annan ort. Du blir väldigt låst där du bor om du inte har några andra öppningar.
  • Hjelm

Låt det inte bli en slump vad du jobbar med. Akademin och långa högre utbildningar är inte för alla, men gör hursomhelst ett medvetet val kring ditt yrkesliv. Det är så sorgligt att se människor bittra över att de fastnade i ett jobb som de aldrig riktigt ville ha.

Ta körkort och gör det så tidigt som möjligt. Även om du inte tror att du behöver det nu kommer det att öppna så många dörrar.

Ta hand om din ekonomi. Undvik lån i möjligaste mån. Utbildning och bostad är värt att belåna sig för - inget annat.

Spara pengar. Det betyder inte att du inte ska unna dig att ha kul och njuta här och nu, men kan du spara åtminstone 10% av din inkomst oavsett summa är det jättebra. Det är jättebra om du sparar både i aktier eller fonder och har lite undansparat även på ett annat ställe, som kanske inte ger avkastning men som heller inte är känsligt för nedgångar på börsen.

Bind aldrig upp dig på en man (eller kvinna, för den delen). Jag kan ångra att jag blev så onödigt seriös i mina relationer när jag var ung - speciellt när de pojkvännerna ärligt talat var rätt skräp. Ta vara på att vara ung och utan förpliktelser till någon.

Satsa på dina vänskaper och ta hand om din kropp. Inget är mer värdefullt än goda vänner och god hälsa.

Ligg med så många eller så få som du vill, så länge som alla inblandade vill samma sak. Men - skydda dig!! 

Och: att bilda familj med rätt person och under bra omständigheter, är hundra gånger viktigare än att få barn före en viss ålder som man bestämt sig för.

Det enda som är konstant är förändring. Inse att du förmodligen inte är samma människa vid 25, 40 eller 70 som du är nu vid 18. Acceptera att dina viljor förändras.

De som står dig närmast ska heja på dig, glädjas med dig när du utvecklas och är med om roliga saker. Om inte: byt hejarklack!

• Anonym (Klok)
    Anonym (IKO IKO) skrev 2024-10-20 23:30:02 följande:
    En del av TS bekanta kommer antagligen vara döda innan de fyllt 40, rent statistiskt. Orsakerna kommer vara många: 
    -Cancer
    -Hjärtproblem
    -Överdoser
    - Psykisk ohälsa
    - Mord
    -Olyckor

Majoriteten av de unga jag sett som fått cancer har INTE fått det på grund av någon sjukdom. Jag vet folk som idrottat hela sina liv och som dött i plötsligt hjärtstopp i hemmet. Jag vet folk som tagit sina liv. 

Jag vill verkligen uppmana alla ungdomar och unga vuxna att försöka inse att: 

1. Livet kan ta slut när som helst, passa därför på att leva livet varje dag och ta tillvara på det. 

2. Livet går otroligt fort även om du blir 100 år. Och efter 60 går det nedåt i ganska rask takt. Passa på att leva när du är ung. Ta tillvara på varje dag. 

Många som är ungdomar tror de är odödliga, men så är det inte. Fler än man tror kommer försvinna rätt tidigt. Ta tillvara på din tid. Njut varje dag. 
    Inget av det du säger där förändrar det jag sa.

Lev livet efter den du vill bli. Inte efter vad du vill göra just nu.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bostadskön) skrev 2024-10-21 08:27:04 följande:
    Nej absolut inte, men ska vi prata om riktigt små samhällen är det vanligt att bo i hus. Ska du bo i ett hus behöver du en kontantinsats. Även i småstäder så kan det finnas hyresrätter som är både små och svindyra så dom lägenheterna kan ändå inte unga personer få för dom saknar den höga inkomsten. Så att spara pengar oavsett var du bor är ändå rimligt. 
    Finns massor av lgh där jag bor o i många mindre städer så. Lätt att få oxå. Finns lediga hela tiden. Min son fick tex samma vecka ?. 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-21 12:44:17 följande:
    Finns massor av lgh där jag bor o i många mindre städer så. Lätt att få oxå. Finns lediga hela tiden. Min son fick tex samma vecka ?. 
    Ett första handskontrakt med en rimlig hyra? 
  • Anonym (Klok)
    Anonym (Bostadskön) skrev 2024-10-21 12:50:03 följande:
    Ett första handskontrakt med en rimlig hyra? 
    Standard för en etta eller tvåa är 10000 i månaden numera.

Det är klart att du aldrig kommer få en lägenhet om du inte är beredd att betala för dig.
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Klok) skrev 2024-10-21 13:01:32 följande:

Det är klart att du aldrig kommer få en lägenhet om du inte är beredd att betala för dig.

Eh? Hur många 18 åringar har en inkomst där de har möjlighet att få ett kontrakt på 10 tusen i månaden? 

Handlar ju mer om det. Jag har ett hus för 12 miljoner så jag har nog ett boende som ligger över snittet. Men jag hade inte kunnat köpa detta utan att ha sparat, sparat, investerat, jobbat, sparat?. 

• elmadumle

Det beror ju också på var du bor, här får du en trea för ca 7500/månad, varmhyra, hyfsad standard, bra områden, och lätt att få en lägenhet också. Inga andrahandskontrakt existerar. 
  • Anonym (Kiito)

Här kostar er fyrarummare i genomsnitt 10 1000. 

• Anonym (Kiito)

Mina råd: 
    Anslut dig till fackförbund och a-kassa. 

Tro inte att vuxna är så himla mycket mer ordningssamma, trevliga osv jämfört med ungdomar. Vuxna är en samlingar pajaser som gör så gott de kan. :) 

Om du vill ha barn: Var ytterst noga med vem du får barn tillsammans med. Detta är för många livets absolut viktigaste beslut. Långt viktigare än yrkesval tex. Jobb kan du byta men den du får barn med är du knuten till i princip för alltid. 

Utbilda dig inte bara för att man ska. Gör det när du hittat något du vill ägna dig åt. 

Var beredd på att offra saker för att nå dina mål. Att bo dåligt eller ha pisstråkigt jobb är ibland ett nödvändigt ont för att nå sina mål. 

Låna inte pengar för annat än studier och bostad (och bil om du behöver den för att kunna jobba). 

Håll dig borta från droger. Använd inte nikotin och håll alkoholbruket sparsamt och trevligt. Håll dig borta från spel om pengar. 

Ha rutiner för sömn, mat och motion. Men var inte så låst vid dina rutiner att du missar det roliga. 

Appropå det roliga: använd kondom och solskyddskräm! 

Vårda dina nära relationer. Vi som upplevt allvarlig kris kan säga att utan nära anhöriga ligger man riktigt risigt till. 

Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?