Inlägg från: Anonym (Bostadskön) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bostadskön)

Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?

Ställ dig i bostadskön, spara dock pengar och utgå från att du inte kommer få en hyresrätt. Bra att spara mycket pengar och lägg minimalt med pengar på alkohol och saker som inte långsiktigt kommer löna sig. Din generation kommer inte kunna lita på någon pension från det orange kuvertet, så spara pengar i fonder eller aktier. Investera inte mer än du är beredd att förlora. 

Det är även bra att ha vanliga sparkonton också även om det traditionellt inte är ränta på dessa. 

Sedan njut att bli vuxen. Ett tips till. Ta inga lån förutom bostadslån och studielån. Inga lån till konsumtion eller liknande. Konsumera enbart sånt du har råd med. Betalningsanmärkningar gör det svårt att kunna köpa eller hyra bostad i framtiden 

• Anonym (Bostadskön)
    Anonym (J) skrev 2024-10-21 05:41:34 följande:
    Inte kommer få en lägenhet? Va? Jag hade inga poäng som 22-åring när jag flyttade och jag fick en direkt. Det beror på vart hon bor. 
    Tittar du storstäder är det svårt. I mindre städer river de hyresrätter och hyrorna kan även vara skyhöga vilket gör att man ändå inte kan få ett kontrakt. Däremot gav jag det rådet utifrån att hon skulle spara pengar till bostad. Oavsett var hon bor så behövs ett startkapital 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-21 07:51:17 följande:

Inte få bostad? Alla bor i ände i storstäder.

Nej absolut inte, men ska vi prata om riktigt små samhällen är det vanligt att bo i hus. Ska du bo i ett hus behöver du en kontantinsats. Även i småstäder så kan det finnas hyresrätter som är både små och svindyra så dom lägenheterna kan ändå inte unga personer få för dom saknar den höga inkomsten. Så att spara pengar oavsett var du bor är ändå rimligt. 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-21 12:44:17 följande:
    Finns massor av lgh där jag bor o i många mindre städer så. Lätt att få oxå. Finns lediga hela tiden. Min son fick tex samma vecka ?. 
    Ett första handskontrakt med en rimlig hyra? 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Klok) skrev 2024-10-21 13:01:32 följande:
    Standard för en etta eller tvåa är 10000 i månaden numera.

Det är klart att du aldrig kommer få en lägenhet om du inte är beredd att betala för dig.

Eh? Hur många 18 åringar har en inkomst där de har möjlighet att få ett kontrakt på 10 tusen i månaden? 

Handlar ju mer om det. Jag har ett hus för 12 miljoner så jag har nog ett boende som ligger över snittet. Men jag hade inte kunnat köpa detta utan att ha sparat, sparat, investerat, jobbat, sparat?. 

• Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-22 09:25:03 följande:

Japp. Finns bara Första handskontrakt här. 

jag betalar 9000 för en femrummare med öppen spis. 

Och den fick du direkt utan någon som helst kötid? 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-22 11:20:59 följande:
    Men jaa det fick jag
    Du inser inte att detta mer är något unikt att göra i Sverige? 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-22 21:18:55 följande:
    Det är nog mer vanligt med bostadskö i stora städer. Jag bor i en liten stad i Hälsingland 
    bor inte många i hus där? 
  • Anonym (Bostadskön)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-23 08:16:08 följande:
    Har du inte ens vart norr om Stockholm? Alla bor inte i hus i städerna. 😂
    Ja men i vissa områden är det mer norm att bo i hus än i lägenhet 
Svar på tråden Fyller 18 om en vecka, vad måste jag veta?