• Anonym (Fundersam)

Vin + lång barnlöshet

Hur gör ni andra som försökt få barn länge, vågar ni dricka ett glas vin eller drink då och då? Jag känner mig både orolig för att det kan påverka fertiliteten men även Om jag nu skulle va väldigt tidigt gravid vill man också vara försiktig. Samtidigt är det rätt tråkigt att gå under så här lång tid i år och aldrig kunna ta ett glas. Även närstående tror att man är gravid när man tackar nej och sen är man inte det, det är jobbigt med dessa nyfikna blickar.  

Hur tänker ni kring alkohol när man försökt få barn under lång tid? 

💜

• Svar på tråden Vin + lång barnlöshet
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 15:25:49 följande:

Tänker såhär att om man tycker det är tråkigt att inte kunna ta ett glas ibland så kanske ni inte är helt redo för barn eller att du har problem med alkoholen. Min åsikt är att barn och alkohol inte hör ihop alls. För att kunna vara en bra förebild och vara i sina sinnes fulla bruk och kunna finnas för barnen jämt så blir det många alkoholfria år. :) om du oroar dig för vad andra tänker kan du ju bara hitta på något. Kan förstå att det är jobbigt med andras nyfikna blickar men säg bara att du vill avstå alkohol av hälsoskäl, eller för att du har kul utan alkohol :) 

Jag har längtat efter barn i tio år, jag närmar mig 40 år och jag drack tidigare ca 1-3 glas vin i månaden. Jag är varken alkolist eller inte redo för barn.. 
  • Tukt

Nu är ju inte jag läkare eller långt från expert. Men tänker att om en kropp inte "lever" eller man unnar sig något gott, så torde det påverka också fertilitet också.
    Bättre leva livet än att bara gå och vänta och hoppas.

• Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 16:06:42 följande:
    Nej, det finns inga bra alternativ.
    De där läskeblaskerna smakar definitivt inte som varken vin eller öl.
    Finns annat att dricka också som inte påverkar sinnet 
  • Anonym
    Tukt skrev 2024-10-19 16:46:30 följande:

Nu är ju inte jag läkare eller långt från expert. Men tänker att om en kropp inte "lever" eller man unnar sig något gott, så torde det påverka också fertilitet också.
    Bättre leva livet än att bara gå och vänta och hoppas.

Håller med till 100%, att bara gå och vänta påverkar nog mer psykiskt än att unna sig lite av livets goda.
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 16:55:02 följande:
    Som är upp till var och en att avgöra.
    Att påstå att alkoholfria alternativ är lika goda som originalet är däremot fel.

Du känns väldigt moraliserande.
  • Anonym (k)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 16:55:02 följande:
    Du verkar ha svårt att inse att alla inte dricker alkohol för att påverka sinnet utan kan ta ett glas vin/en öl/cider/drink för att personen gillar smaken.
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 16:59:48 följande:
    Som är upp till var och en att avgöra.
    Att påstå att alkoholfria alternativ är lika goda som originalet är däremot fel.

Du känns väldigt moraliserande.
    Absolut alla gör precis som dom vill. Jag bara uttrycker min åsikt. Så finns det inget annat som är gott att dricka istället för vin och öl? Finns läsk, juice, vatten, mjölk, te, kaffe, vatten, cider, must. Massa olika drycker. Svårt att tro att man inte gillar något annat 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 15:25:49 följande:

Tänker såhär att om man tycker det är tråkigt att inte kunna ta ett glas ibland så kanske ni inte är helt redo för barn eller att du har problem med alkoholen. Min åsikt är att barn och alkohol inte hör ihop alls. För att kunna vara en bra förebild och vara i sina sinnes fulla bruk och kunna finnas för barnen jämt så blir det många alkoholfria år. :) om du oroar dig för vad andra tänker kan du ju bara hitta på något. Kan förstå att det är jobbigt med andras nyfikna blickar men säg bara att du vill avstå alkohol av hälsoskäl, eller för att du har kul utan alkohol :) 

Men de har ju inte ens barn än? Förresten är de flesta som har barn inte helnykterister. Jag är gravid nu och innan det har jag ammat länge så har inte druckit mer än ett halvt glas eller högst ett glas vid något speciellt tillfälle på flera år men som sagt, de flesta jag känner som har barn dricker alkohol (måttliga/ normala mängder). Sen ska man självklart inte vara full framför barnen.

Till TS , jag är inte i samma situation men jag tycker inte riktigt det är rimligt att kvinnor som försöker få barn ska behöva avstå helt från alkohol (om man inte själv verkligen vill). Vi är ju människor också. Och skulle det vara så att du har druckit mellan ägglossning och positivt gravtest så är nog risken verkligen minimal att det skulle ha skadat barnet , det är hur många kvinnor som helst som har gjort det .. speciellt om det är små mängder. Att ett enda glas vin skulle skada är ju egentligen osannolikt även efter man har plussat men såklart är det säkrast att avstå då. Så jag tror absolut du kan ta något glas vin med gott samvete , tror verkligen inte mindre mängder alkohol påverkar fertiliteten heller. 

• Anonym (R)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 15:51:55 följande:
    Alkohol och barn kan jag säga att det är väldigt dåligt. Uppväxt med en mamma som drack och efter ha sett hur personer förändras när de är full och hur obehagligt det blir så unnar jag faktiskt alla barn nyktra föräldrar. Det är inte ens värt att riskera att berusa sig när man har barn. Så jag talar av egen erfarenhet och tycker det är dåligt omdöme då alkohol faktiskt är en drog. 
    Jag talar också av egen erfarenhet, då jag hade föräldrar som ibland tog ett eller två glas vin. Jag mådde aldrig dåligt av det. Att din mamma hade problem att dricka måttligt är förstås jättetråkigt, och har man såna problem bör man avstå helt, men många människor kan dricka måttligt, även i sällskap med barn, utan att barnen tar illa upp av det.
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 17:26:32 följande:
    Absolut alla gör precis som dom vill. Jag bara uttrycker min åsikt. Så finns det inget annat som är gott att dricka istället för vin och öl? Finns läsk, juice, vatten, mjölk, te, kaffe, vatten, cider, must. Massa olika drycker. Svårt att tro att man inte gillar något annat 
    Till vardags, ja.
    Till fest, nej.

Sen om man är gravid så får man förstås avstå, utöver ett enda gott glas till en extra god middag någon gång då och då. Det skadar inte.
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 17:46:26 följande:
    Till vardags, ja.
    Till fest, nej.

Sen om man är gravid så får man förstås avstå, utöver ett enda gott glas till en extra god middag någon gång då och då. Det skadar inte.
    Fast festar man är ju barnen inte med så då är ju barnen med sin andra förälder. Går absolut att dricka alkoholfritt på fest 
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 18:03:37 följande:
    Fast festar man är ju barnen inte med så då är ju barnen med sin andra förälder. Går absolut att dricka alkoholfritt på fest 
    Ibland är barnen med, ibland inte.
    Inte mina barn dock för de är vuxna, men nog fasen har de sett mig onykter.

Du får gärna dricka alkoholfritt på fest, det stör mig inte. JAg är inte den som är "på" de som inte dricker alkohol. Men jag går inte på fest för att dricka läsk kan jag säga.
  • Anonym (k)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 17:26:32 följande:
    Varför ska man undvika t.ex vin i flera år under barnförsöken och sedan under hela barnets uppväxt när ett glas inte skadar någon?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (R) skrev 2024-10-19 17:45:47 följande:
    Jag talar också av egen erfarenhet, då jag hade föräldrar som ibland tog ett eller två glas vin. Jag mådde aldrig dåligt av det. Att din mamma hade problem att dricka måttligt är förstås jättetråkigt, och har man såna problem bör man avstå helt, men många människor kan dricka måttligt, även i sällskap med barn, utan att barnen tar illa upp av det.

Min pappa drack alltid vin till maten och lite mer på fester och sånt men jag har aldrig mått dåligt av det, har aldrig sett honom märkbart full förrän nån gång när jag var vuxen. Hade en farbror som brukade bli ganska på lyset på midsommar och andra fester men ärligt talat var det inget jag mådde dåligt av heller , han blev aldrig aggressiv eller obehaglig utan bara rolig. Har sett mina föräldrars vänner fulla också när jag var barn.. 

Förstår att det finns folk som har helt andra erfarenheter och egentligen är såklart det bästa att inte bli full när barn är med. Men klarar man att dricka måttligt tycker jag inte det är någon fara att ta något glas när barnen är med. Jag dricker inte själv just nu eftersom jag är gravid och har knappt gjort det på flera år (mer än ett glas) på grund av amning och att jag har småbarn men jag har inget emot att min sambo, familj och mina vänner dricker när mina barn är med så länge det inte är för mycket och de kan bete sig , oftast har man koll på vilka som kan det.

Är det någon som blir jättefull och beter sig dåligt så vill jag såklart inte vara i närheten med barnen men de flesta jag känner klarar att dricka måttligt. Tycker att det där med att man inte ska dricka en droppe framför barn är lite överdrivet , tror det är bättre isåfall att barnen får se vuxna som har en sund relation till alkohol så att det inte blir något totalförbjudet , tror det kan bli fel sen när de till slut kommer i kontakt med alkohol i andra sammanhang. 

Klarar man inte att dricka måttligt är det en annan sak , då är det bättre att avstå helt. 

• Cartjan1

Jag gick många år som ofrivilligt barnlös och kan relatera lite till ditt tankemönster. De första åren så oroade jag mig också över många saker - "var det pga mitt kaffe varje morgon som inte gjorde mig gravid, åt jag inte hälsosamt nog eller var det kanske det där glaset med champagne på nyår som var boven?" Tillsist landade jag i att jag måste ha ett liv oavsett, kände det som att jag höll på att gå under av alla tankar om och kring barn vilket inte är hållbart hur länge som helst. 
    Hjälpte denna nya inställning mig i att få barn? Nej, tyvärr inte - men jag blev lyckligare och fick lättare att hantera min ofrivilliga barnlöshet. 

Jag hoppas att allt vänder och går för dig som du önskar men hindra inte dig från att leva under tiden.

• Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 18:08:52 följande:
    Ibland är barnen med, ibland inte.
    Inte mina barn dock för de är vuxna, men nog fasen har de sett mig onykter.

Du får gärna dricka alkoholfritt på fest, det stör mig inte. JAg är inte den som är "på" de som inte dricker alkohol. Men jag går inte på fest för att dricka läsk kan jag säga.
    Ja tyvärr så finns det de som tar med barnen på fester. Vilket är en sjukt dåligt ide. Hade jag vart på fest där det är alkohol inblandad hade jag faktiskt agerat då jag skulle känna oro för barnen. 
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2024-10-21 01:36:52 följande:
    Ja tyvärr så finns det de som tar med barnen på fester. Vilket är en sjukt dåligt ide. Hade jag vart på fest där det är alkohol inblandad hade jag faktiskt agerat då jag skulle känna oro för barnen. 
    Agerat?
    Hur då?

Och nu handlar det inte om att folk är dyngraka.
  • Anonym (balubas)
    Anonym (S) skrev 2024-10-21 01:36:52 följande:
    Men hur mycket off topic kan en människa bli?

Detta handlar om att ta ett glas vin ibland medan man försöker få barn.

Du låter som en skev LP-skiva med hack i och borde nog söka hjälp för ditt eget alkoholtrauma istället för att predika för normalfungerande måttliga individer.
Svar på tråden Vin + lång barnlöshet