Anonym (R) skrev 2024-10-19 17:45:47 följande:
Jag talar också av egen erfarenhet, då jag hade föräldrar som ibland tog ett eller två glas vin. Jag mådde aldrig dåligt av det. Att din mamma hade problem att dricka måttligt är förstås jättetråkigt, och har man såna problem bör man avstå helt, men många människor kan dricka måttligt, även i sällskap med barn, utan att barnen tar illa upp av det.
Min pappa drack alltid vin till maten och lite mer på fester och sånt men jag har aldrig mått dåligt av det, har aldrig sett honom märkbart full förrän nån gång när jag var vuxen. Hade en farbror som brukade bli ganska på lyset på midsommar och andra fester men ärligt talat var det inget jag mådde dåligt av heller , han blev aldrig aggressiv eller obehaglig utan bara rolig. Har sett mina föräldrars vänner fulla också när jag var barn..
Förstår att det finns folk som har helt andra erfarenheter och egentligen är såklart det bästa att inte bli full när barn är med. Men klarar man att dricka måttligt tycker jag inte det är någon fara att ta något glas när barnen är med. Jag dricker inte själv just nu eftersom jag är gravid och har knappt gjort det på flera år (mer än ett glas) på grund av amning och att jag har småbarn men jag har inget emot att min sambo, familj och mina vänner dricker när mina barn är med så länge det inte är för mycket och de kan bete sig , oftast har man koll på vilka som kan det.
Är det någon som blir jättefull och beter sig dåligt så vill jag såklart inte vara i närheten med barnen men de flesta jag känner klarar att dricka måttligt. Tycker att det där med att man inte ska dricka en droppe framför barn är lite överdrivet , tror det är bättre isåfall att barnen får se vuxna som har en sund relation till alkohol så att det inte blir något totalförbjudet , tror det kan bli fel sen när de till slut kommer i kontakt med alkohol i andra sammanhang.
Klarar man inte att dricka måttligt är det en annan sak , då är det bättre att avstå helt.