• Anonym (S)

Vin + lång barnlöshet

Tänker såhär att om man tycker det är tråkigt att inte kunna ta ett glas ibland så kanske ni inte är helt redo för barn eller att du har problem med alkoholen. Min åsikt är att barn och alkohol inte hör ihop alls. För att kunna vara en bra förebild och vara i sina sinnes fulla bruk och kunna finnas för barnen jämt så blir det många alkoholfria år. :) om du oroar dig för vad andra tänker kan du ju bara hitta på något. Kan förstå att det är jobbigt med andras nyfikna blickar men säg bara att du vill avstå alkohol av hälsoskäl, eller för att du har kul utan alkohol :) 

• Anonym (S)
    Hellishen skrev 2024-10-19 15:38:38 följande:

Nej, ta ett glas eller tre om du vill. Men du kan väl undvika mellan ägglossning och mens om du vill vara helt säker på att inte vara gravid.

De flesta blir inte helnykterister för att de har barn, men vissa väldigt självgoda moralister tror att de är världens bästa föräldrar för att de avstår alkohol.

Hoppas du blir gravid snart!

Alkohol och barn kan jag säga att det är väldigt dåligt. Uppväxt med en mamma som drack och efter ha sett hur personer förändras när de är full och hur obehagligt det blir så unnar jag faktiskt alla barn nyktra föräldrar. Det är inte ens värt att riskera att berusa sig när man har barn. Så jag talar av egen erfarenhet och tycker det är dåligt omdöme då alkohol faktiskt är en drog. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Inte kvinna) skrev 2024-10-19 15:54:34 följande:
    om man vill ta ett glas ibland så är man alltså antingen inte redo för barn eller alkoholist? hur gör du för att vara en förebild med din inskränkta syn på livet? Blir inte det närmast omöjligt? Eller vill du uppfostra kategoriska barn?
    Vist är man inte med barnen och sover borta och den andra föräldern är med barnet är det ju inga problem. Men barn inärheten av alkohol tycker jag är dåligt omdöme. Är det inte att vara en bra förebild att visa att man kan ha roligt utan alkohol, att visa barnet att det är naturligt att vara nykter? Klart man har problem om man inte kan avstå. Om suget blir så stort att man måste ha en dryck med alkohol. Finns bra alkoholfria alternativ. Tom. Vin och öl :) 
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 16:06:42 följande:
    Nej, det finns inga bra alternativ.
    De där läskeblaskerna smakar definitivt inte som varken vin eller öl.
    Finns annat att dricka också som inte påverkar sinnet 
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 16:59:48 följande:
    Som är upp till var och en att avgöra.
    Att påstå att alkoholfria alternativ är lika goda som originalet är däremot fel.

Du känns väldigt moraliserande.
    Absolut alla gör precis som dom vill. Jag bara uttrycker min åsikt. Så finns det inget annat som är gott att dricka istället för vin och öl? Finns läsk, juice, vatten, mjölk, te, kaffe, vatten, cider, must. Massa olika drycker. Svårt att tro att man inte gillar något annat 
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 17:46:26 följande:
    Till vardags, ja.
    Till fest, nej.

Sen om man är gravid så får man förstås avstå, utöver ett enda gott glas till en extra god middag någon gång då och då. Det skadar inte.
    Fast festar man är ju barnen inte med så då är ju barnen med sin andra förälder. Går absolut att dricka alkoholfritt på fest 
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2024-10-19 18:08:52 följande:
    Ibland är barnen med, ibland inte.
    Inte mina barn dock för de är vuxna, men nog fasen har de sett mig onykter.

Du får gärna dricka alkoholfritt på fest, det stör mig inte. JAg är inte den som är "på" de som inte dricker alkohol. Men jag går inte på fest för att dricka läsk kan jag säga.
    Ja tyvärr så finns det de som tar med barnen på fester. Vilket är en sjukt dåligt ide. Hade jag vart på fest där det är alkohol inblandad hade jag faktiskt agerat då jag skulle känna oro för barnen. 
Svar på tråden Vin + lång barnlöshet