• Anonym (Fundersam)

Vin + lång barnlöshet

Hur gör ni andra som försökt få barn länge, vågar ni dricka ett glas vin eller drink då och då? Jag känner mig både orolig för att det kan påverka fertiliteten men även Om jag nu skulle va väldigt tidigt gravid vill man också vara försiktig. Samtidigt är det rätt tråkigt att gå under så här lång tid i år och aldrig kunna ta ett glas. Även närstående tror att man är gravid när man tackar nej och sen är man inte det, det är jobbigt med dessa nyfikna blickar.  

Hur tänker ni kring alkohol när man försökt få barn under lång tid? 

💜

• Svar på tråden Vin + lång barnlöshet
  • Anonym (S)

Tänker såhär att om man tycker det är tråkigt att inte kunna ta ett glas ibland så kanske ni inte är helt redo för barn eller att du har problem med alkoholen. Min åsikt är att barn och alkohol inte hör ihop alls. För att kunna vara en bra förebild och vara i sina sinnes fulla bruk och kunna finnas för barnen jämt så blir det många alkoholfria år. :) om du oroar dig för vad andra tänker kan du ju bara hitta på något. Kan förstå att det är jobbigt med andras nyfikna blickar men säg bara att du vill avstå alkohol av hälsoskäl, eller för att du har kul utan alkohol :) 

• PrettyTiedUp

Hej! Jag och min sambo har försökt i 3 år, gjorde tredje och sista landstingsfinansierade försöket nyss, ruvar, som det så fint kallas :). Jag dricker/drack bara mellan mens och fram tills då ägget fäster. Om jag nu drack över huvudtaget, dricker väldigt lite alkohol. Nån gång har jag druckit nåt glas eller nån öl efter också, men då har jag varit relativt säker på att jag ej varit gravid. Blir ganska jobbigt när man försökt länge att alltid avstå trevligheter. Nu under IVF-försöken är det noll alkohol.

• BuoBä

Vi försökte få barn i 10 år. Ja, jag drack alkohol under tiden. Inga regelbundna bläckor, men normalkonsumtion för att det var gott och trevligt. 

När vi sen gjorde IVF drack jag inte mellan återföring och BIM. 

• Hellishen

Nej, ta ett glas eller tre om du vill. Men du kan väl undvika mellan ägglossning och mens om du vill vara helt säker på att inte vara gravid.

De flesta blir inte helnykterister för att de har barn, men vissa väldigt självgoda moralister tror att de är världens bästa föräldrar för att de avstår alkohol.

Hoppas du blir gravid snart!

• LaFontaine

Jag drack alkohol som vanligt under tiden vi försökte få barn. Det var också en sak som vår läkare rådde oss att göra, att leva så normalt som möjligt. I det ingick normalkonsumtion av alkohol om man i normala fall drack alkohol. 

• Anonym (S)
    Hellishen skrev 2024-10-19 15:38:38 följande:

Nej, ta ett glas eller tre om du vill. Men du kan väl undvika mellan ägglossning och mens om du vill vara helt säker på att inte vara gravid.

De flesta blir inte helnykterister för att de har barn, men vissa väldigt självgoda moralister tror att de är världens bästa föräldrar för att de avstår alkohol.

Hoppas du blir gravid snart!

Alkohol och barn kan jag säga att det är väldigt dåligt. Uppväxt med en mamma som drack och efter ha sett hur personer förändras när de är full och hur obehagligt det blir så unnar jag faktiskt alla barn nyktra föräldrar. Det är inte ens värt att riskera att berusa sig när man har barn. Så jag talar av egen erfarenhet och tycker det är dåligt omdöme då alkohol faktiskt är en drog. 
  • Anonym (Inte kvinna)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 15:25:49 följande:

Tänker såhär att om man tycker det är tråkigt att inte kunna ta ett glas ibland så kanske ni inte är helt redo för barn eller att du har problem med alkoholen. Min åsikt är att barn och alkohol inte hör ihop alls. För att kunna vara en bra förebild och vara i sina sinnes fulla bruk och kunna finnas för barnen jämt så blir det många alkoholfria år. :) om du oroar dig för vad andra tänker kan du ju bara hitta på något. Kan förstå att det är jobbigt med andras nyfikna blickar men säg bara att du vill avstå alkohol av hälsoskäl, eller för att du har kul utan alkohol :) 

om man vill ta ett glas ibland så är man alltså antingen inte redo för barn eller alkoholist? hur gör du för att vara en förebild med din inskränkta syn på livet? Blir inte det närmast omöjligt? Eller vill du uppfostra kategoriska barn?
  • Anonym (S)
    Anonym (Inte kvinna) skrev 2024-10-19 15:54:34 följande:
    om man vill ta ett glas ibland så är man alltså antingen inte redo för barn eller alkoholist? hur gör du för att vara en förebild med din inskränkta syn på livet? Blir inte det närmast omöjligt? Eller vill du uppfostra kategoriska barn?
    Vist är man inte med barnen och sover borta och den andra föräldern är med barnet är det ju inga problem. Men barn inärheten av alkohol tycker jag är dåligt omdöme. Är det inte att vara en bra förebild att visa att man kan ha roligt utan alkohol, att visa barnet att det är naturligt att vara nykter? Klart man har problem om man inte kan avstå. Om suget blir så stort att man måste ha en dryck med alkohol. Finns bra alkoholfria alternativ. Tom. Vin och öl :) 
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 16:01:54 följande:
     Finns bra alkoholfria alternativ. Tom. Vin och öl :) 
    Nej, det finns inga bra alternativ.
    De där läskeblaskerna smakar definitivt inte som varken vin eller öl.
Svar på tråden Vin + lång barnlöshet