• Anonym (M)

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

• Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:09:14 följande:
    På 1177 för mitt landsting står det t o m ålder 16-22år.
    Länka gärna till den informationen.
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:15:33 följande:
    Gissar att du läst nåt på nätet och gissar dig fram. Meningslöst.
    Så det du läser på nätet är relevant info, men inte det någon annan läser på nätet?

Här är länk till info om ungdomsmottagningen från min region (Stockholm).
    Tystnadsplikt (ungdomsmottagningarna.se)
  • EpicF
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:33:44 följande:
    Ni verkar ha fått fel info. Ungdomsmottagningen tar emot innan 16 års ålder, ungdomen behöver inte ha förälderns medgivande, samt de har sekretess gentemot föräldrarna.

Man kan till och med gå ditt som 12 åring. 

www.umo.se/att-ta-hjalp/ungdomsmottagningen/om-ungdomsmottagningen/

Det är också sekretess på journalen, också gentemot föräldrarna om inte personalen har behov att dela vissa saker med dina föräldrar. Sådant kan vara ex självmordstankar. 

www.umo.se/att-ta-hjalp/rattigheter-och-lagar/sekretess-och-tystnadsplikt/
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-10-10 13:38:57 följande:
    Ha ...?
    Ungdomsmottagningarna tar emot från 12-13år tills man är.mellan 20 till 25år.

Inte enbart från 16 år som bla du påstod, och hänvisade sedan till sidan som enbart nämnde tystnadsplikt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:36:15 följande:
    Varför skulle hon inte kunna göra det? Håller ni henne inlåst?

Skolpsykologen har sällan något behandlingsuppdrag utan det handlar mest om utredningar. Samtal eller behandling ges hos skolkuratorn, eller psykolog/kurator inom vården, VC, BUP, ungdomsmottagningen osv. 
    Bl a ör att det följer ett ansvar med fullt självbestämmande som jag anser att man ofta inte är fullt mogen för när man är 13-15. Fått vara rätt drivande gällande både diagnos och behandling (det saknas bra resurser). Tycker att det är en självklarhet att involvera föräldrarna i vården i den åldern. Men såklart finns det undantag.
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:39:13 följande:
    Länka gärna till den informationen.
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:15:33 följande:
    Gissar att du läst nåt på nätet och gissar dig fram. Meningslöst.
    Så det du läser på nätet är relevant info, men inte det någon annan läser på nätet?

Här är länk till info om ungdomsmottagningen från min region (Stockholm).
    Jag fick infon från psykologen som sagt, men dubbelkollade såklart om det stämde. 

Jättebra om ungdomsmottagningar kan ge sexualkunskap, preventivmedel och försöka fånga upp barn som far illa. Men att ge en 13-åring samtalsterapi utan att involvera föräldrarna tycker jag är över gränsen
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:45:57 följande:
    Bl a ör att det följer ett ansvar med fullt självbestämmande som jag anser att man ofta inte är fullt mogen för när man är 13-15. Fått vara rätt drivande gällande både diagnos och behandling (det saknas bra resurser). Tycker att det är en självklarhet att involvera föräldrarna i vården i den åldern. Men såklart finns det undantag.
    Och det är precis så man gör i barnsjuk/hälsovården. Man involverar föräldrarna i barnets vård. MEN om barnet själv efterfrågar enskilt samtal med vårdgivaren så har föräldern inte rätt att neka det. I synnerhet inte om det är en samtalskontakt med tex kurator eller psykolog.

Så därför får ditt barn, och allas barn söka kurator eller psykolog på ungdomsmottagningen från 13 års ålder utan att föräldern vet om det eller delges vad som sägs. OM barnet vill ha det så. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:50:55 följande:
    Och det är precis så man gör i barnsjuk/hälsovården. Man involverar föräldrarna i barnets vård. MEN om barnet själv efterfrågar enskilt samtal med vårdgivaren så har föräldern inte rätt att neka det. I synnerhet inte om det är en samtalskontakt med tex kurator eller psykolog.

Så därför får ditt barn, och allas barn söka kurator eller psykolog på ungdomsmottagningen från 13 års ålder utan att föräldern vet om det eller delges vad som sägs. OM barnet vill ha det så. 
    Det är just info om vårdkontakten jag pratar om, inte vad som sägs i terapin. Utan att ttrapin äger rum.

Vet inte om det är olika i olika landsting när det gäller åldrar och vad ungdomsmottagningen erbjuder. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:49:25 följande:
    Jag fick infon från psykologen som sagt, men dubbelkollade såklart om det stämde. 

Jättebra om ungdomsmottagningar kan ge sexualkunskap, preventivmedel och försöka fånga upp barn som far illa. Men att ge en 13-åring samtalsterapi utan att involvera föräldrarna tycker jag är över gränsen
    Du får tycka precis vad du vill. Men det är så ändå.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?