• Anonym (M)

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

• Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Linn) skrev 2024-10-10 10:05:06 följande:

I mitt barns kallelser till vården har det ibland stått något i stil med att barnet har rätt att få prata ensam med vårdgivaren (de misstänkte ett tag att hen inte hade det bra hemma). Du skulle kunna be dem skriva något liknande i ditt barns kallelse och på så vis få ett naturligt sätt att ta upp frågan. 

Så står det normalt i en kallelse när barnet är 13 och uppåt. Inget unikt för er.
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 10:33:35 följande:
    Där har vi lite olika info då. Dotterns psykolog på vc sa senast igår att hon kan söka samtal själv på ungdomsmottagningen när hon är 16. Som jag skrev tidigare kan det bero på om det är enstaka eller återkommande kontakt, samt mognad, när det gäller barn 13-15. 

Eget tyckande är att det beror lite på vad det gäller. Självklart ska min dotter få hämta kondomer, prata med skolpsykolog och annat utan min vetskap. Men när det gäller hennes vård på t ex vc och bup rörande hennes diagnos så vill jag absolut vara involverad, få kallelser osv! Men behöver inte vara med in i rummet, såklart
    Det är från 13 man kan besöka UM själv utan föräldrars vetskap. 

Den psykologen verkar inte ha korrekt info om denne teår det är från 16 år. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 10:58:25 följande:
    Man kan fortfarande gå till psykolog utanför skolan och um, även om man går i grundskolan.  

Kurator är inte samma som psykolog. Ibland kan Barnet behövs just en psykolog och inte en kurator. 
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 08:57:08 följande:
    Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

Självklart ska din dotter få gå på psykologsamtal utan att ni föräldrar ska vara med.

Hur är den andra medföräldern egentlig funtat om denne kräver att få vara med? Är denne alltid kontrollerande? Då kan det vara en orsak till att din dotter inte vill ha med er till psykologen. 
    Frågan är ju om hon kan och bör göra det utanför skolan utan vår vetskap. Annat än enstaka tillfällen.

Det finns skolpsykolog på båda mina barns skolor. Förstår att det kan vara annorlunda om skolan inte erbjuder det.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (M2) skrev 2024-10-10 11:00:10 följande:
    Så står det normalt i en kallelse när barnet är 13 och uppåt. Inget unikt för er.
    Barnet är i och för sig flera år under 13. Men bra att det står så generellt! 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 11:01:45 följande:
    Det är från 13 man kan besöka UM själv utan föräldrars vetskap. 

Den psykologen verkar inte ha korrekt info om denne teår det är från 16 år. 
    Blir lite meningslöst om du inte ser nyanserna i det jag skriver. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:06:35 följande:
    Frågan är ju om hon kan och bör göra det utanför skolan utan vår vetskap. Annat än enstaka tillfällen.

Det finns skolpsykolog på båda mina barns skolor. Förstår att det kan vara annorlunda om skolan inte erbjuder det.
    Det finns ofta en anledning om ens barn väljer att uppsöka psykolog utan för skolan och utanför föräldrarnas vetskap. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:07:39 följande:
    Blir lite meningslöst om du inte ser nyanserna i det jag skriver. 
    Nu svarade jag dock enbart på psykologens felaktiga uttalande. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 11:21:48 följande:
    Det finns ofta en anledning om ens barn väljer att uppsöka psykolog utan för skolan och utanför föräldrarnas vetskap. 
    Ja, det är väl därför det inte är helt tydligt vad föräldrar har för ansvar och rättigheter i den åldern. Finns värsta scenario åt båda håll. I vårt fall så är min dotter absolut inte mogen att styra upp all vård hon får. Hade sett det som skandal om hennes diagnos och behandling skedde bakom vår rygg. Men i något annat fall förstår jag att barn kan räddas genom att inte blanda in föräldrarna i enstaka möten
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 11:24:09 följande:
    Nu svarade jag dock enbart på psykologens felaktiga uttalande. 
    Tror att det är korrekt men du förstod inte riktigt vad jag påstod.
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:29:48 följande:
    Tror att det är korrekt men du förstod inte riktigt vad jag påstod.
    Om denne psykologen påstod att det är från först 16 år man kan söka för samtal på UM så ha denne psykologen fel, eftersom det är från 13 år. 

Och jo, förstod vad du skrev om vad psykologen påstod och rättade till det. Dvs skrev att det är från 13 år och inte från 16 år. 
Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?