• Anonym (M)

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

• Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?
  • Anonym (ja)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 09:27:22 följande:

Det är inte jag som tvingar mig på, det är den andra föräldern och hon vågar inte säga det till psykologen. Jag funderar på att säga till åt henne.

Gör det! Stå upp för din dotter och hennes rätt till integritet. 
  • Anonym (13)

Det är inte jag som tvingar mig på, det är den andra föräldern och hon vågar inte säga det till psykologen. Jag funderar på att säga till åt henne.

Bra att du vågar stötta ditt barn. Stå på er båda två och bestäm att hon träffar psykologen ensam, det har hon rätt till.
  • Anonym (ja)

Konstigt ändå att inte psykologen informerar och frågar om det. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 09:25:42 följande:
    Antagligen får man ha det tidigare än så. Med tanke på att föräldrars åtkomst till journalen upphör när barnet blir 13 år så tänker man nog att ungefär där börjar barnet ha rätt till visst självbestämmande i vårdsammanhang.

Just psykolog och kurator borde vara självklart att barnet kan få ha utan föräldrarna, med tanke på att det kan vara föräldrarna som är problemet. 

Min dotter har gått hos psykolog i perioder och psykologen har sagt till oss föräldrar att hon har sekretess gentemot oss om dottern vill det. Det enda hon kan berätta utan dotterns medgivande är om det är risk för allvarlig självskada/självmord eller riskbeteende inom kriminalitet. Och om det inte är lämpligt att hon skulle blanda in oss föräldrar i såna fall så skulle det bli socialtjänstanmälan istället.
    Vet att man inte har tillgång till journalerna via 1177 efter 13. Men visst kan man fortfarande begära ut dom och se vårdkontakter? Vid 16 vet jag att sekretessen är stark. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 09:25:42 följande:
    Antagligen får man ha det tidigare än så. Med tanke på att föräldrars åtkomst till journalen upphör när barnet blir 13 år så tänker man nog att ungefär där börjar barnet ha rätt till visst självbestämmande i vårdsammanhang.

Just psykolog och kurator borde vara självklart att barnet kan få ha utan föräldrarna, med tanke på att det kan vara föräldrarna som är problemet. 

Min dotter har gått hos psykolog i perioder och psykologen har sagt till oss föräldrar att hon har sekretess gentemot oss om dottern vill det. Det enda hon kan berätta utan dotterns medgivande är om det är risk för allvarlig självskada/självmord eller riskbeteende inom kriminalitet. Och om det inte är lämpligt att hon skulle blanda in oss föräldrar i såna fall så skulle det bli socialtjänstanmälan istället.
    När man går i grundskolan så är det ju skolsköterska och kurator där barnet ska söka sig till i första hand. Sen efter 16 ungdomsmottagningen. Om man inte vill att föräldrarna ska känna till kontakten alls alltså
  • Anonym (Linn)

I mitt barns kallelser till vården har det ibland stått något i stil med att barnet har rätt att få prata ensam med vårdgivaren (de misstänkte ett tag att hen inte hade det bra hemma). Du skulle kunna be dem skriva något liknande i ditt barns kallelse och på så vis få ett naturligt sätt att ta upp frågan. 

• Anonym (Em)

Om din dotter är med på det så tycker jag att du ska säga det till psykologen. Det kanske räcker för den andra föräldern att psykologen säger att hen vill ptrata ensam med dottern. Ni behöver kanske inte ens komma in på laglig rätt alltså
  • Anonym (13)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 09:47:06 följande:
    När man går i grundskolan så är det ju skolsköterska och kurator där barnet ska söka sig till i första hand. Sen efter 16 ungdomsmottagningen. Om man inte vill att föräldrarna ska känna till kontakten alls alltså
    Ungdomsmottagningen tar emot från 13 år och du kan söka utan att föräldrar informeras. Det gäller både för råd om preventivmedel och samtalskontakt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (13) skrev 2024-10-10 10:14:02 följande:
    Ungdomsmottagningen tar emot från 13 år och du kan söka utan att föräldrar informeras. Det gäller både för råd om preventivmedel och samtalskontakt. 
    Där har vi lite olika info då. Dotterns psykolog på vc sa senast igår att hon kan söka samtal själv på ungdomsmottagningen när hon är 16. Som jag skrev tidigare kan det bero på om det är enstaka eller återkommande kontakt, samt mognad, när det gäller barn 13-15. 

Eget tyckande är att det beror lite på vad det gäller. Självklart ska min dotter få hämta kondomer, prata med skolpsykolog och annat utan min vetskap. Men när det gäller hennes vård på t ex vc och bup rörande hennes diagnos så vill jag absolut vara involverad, få kallelser osv! Men behöver inte vara med in i rummet, såklart
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 09:47:06 följande:
    Man kan fortfarande gå till psykolog utanför skolan och um, även om man går i grundskolan.  

Kurator är inte samma som psykolog. Ibland kan Barnet behövs just en psykolog och inte en kurator. 
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 08:57:08 följande:
    Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

Självklart ska din dotter få gå på psykologsamtal utan att ni föräldrar ska vara med.

Hur är den andra medföräldern egentlig funtat om denne kräver att få vara med? Är denne alltid kontrollerande? Då kan det vara en orsak till att din dotter inte vill ha med er till psykologen. 
Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?