• Anonym (M)

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

• Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:09:14 följande:
    På 1177 för mitt landsting står det t o m ålder 16-22år.
    Fast barn kan gå i samtal på UM från 13 år utan  att föräldrarna behöver få veta. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 13:13:29 följande:
    Fast barn kan gå i samtal på UM från 13 år utan  att föräldrarna behöver få veta. 
    Gissar att du läst nåt på nätet och gissar dig fram. Meningslöst.
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 13:02:04 följande:

Vem är det som är så korkad att denne anser att en 13-åring, eller barn, inte har rätt till sin egna kropp? 

Till och i förskolan så lär man ut att de har rätt till sin egna kropp. Autonomi, självbestämmande över egen kropp. 

Ska inte 13-åring också få ha det? 

Ingen har påstått det du argumenterar emot.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 09:44:05 följande:
    Vet att man inte har tillgång till journalerna via 1177 efter 13. Men visst kan man fortfarande begära ut dom och se vårdkontakter? Vid 16 vet jag att sekretessen är stark. 
    Föräldrar kan kanske begära ut journalen, men då gör varje vårdgivare en men-prövning och då kan det ju hända att psykologens anteckningar inte lämnas ut till föräldrarna om det anses vara till men för patienten. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:24:08 följande:
    Ingen har påstått det du argumenterar emot.
    Faktiskt så är det folk som anser att 13-åringar inte ska ha rätt till autonomi. Du bla. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 10:33:35 följande:
    Där har vi lite olika info då. Dotterns psykolog på vc sa senast igår att hon kan söka samtal själv på ungdomsmottagningen när hon är 16. Som jag skrev tidigare kan det bero på om det är enstaka eller återkommande kontakt, samt mognad, när det gäller barn 13-15. 

Eget tyckande är att det beror lite på vad det gäller. Självklart ska min dotter få hämta kondomer, prata med skolpsykolog och annat utan min vetskap. Men när det gäller hennes vård på t ex vc och bup rörande hennes diagnos så vill jag absolut vara involverad, få kallelser osv! Men behöver inte vara med in i rummet, såklart
    Ni verkar ha fått fel info. Ungdomsmottagningen tar emot innan 16 års ålder, ungdomen behöver inte ha förälderns medgivande, samt de har sekretess gentemot föräldrarna.

Tystnadsplikt (ungdomsmottagningarna.se)
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:15:33 följande:
    Gissar att du läst nåt på nätet och gissar dig fram. Meningslöst.
    Läst något på nätet? Nej, jag behöver inte läsa otillförlitliga källor på nätet. 

Och nej, jag gissar inte heller. Jag vet. 

Ja, det är meningslöst att läsa otilllförlitliga källor på nätet och det är meningslöst att gissa. 
  • EpicF
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:33:44 följande:
    Ni verkar ha fått fel info. Ungdomsmottagningen tar emot innan 16 års ålder, ungdomen behöver inte ha förälderns medgivande, samt de har sekretess gentemot föräldrarna.

Tystnadsplikt (ungdomsmottagningarna.se)
    Jo, de för dem. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:06:35 följande:
    Frågan är ju om hon kan och bör göra det utanför skolan utan vår vetskap. Annat än enstaka tillfällen.

Det finns skolpsykolog på båda mina barns skolor. Förstår att det kan vara annorlunda om skolan inte erbjuder det.
    Varför skulle hon inte kunna göra det? Håller ni henne inlåst?

Skolpsykologen har sällan något behandlingsuppdrag utan det handlar mest om utredningar. Samtal eller behandling ges hos skolkuratorn, eller psykolog/kurator inom vården, VC, BUP, ungdomsmottagningen osv. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?