• Anonym (M)

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

• Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?
  • Anonym (Barbro)

Ja, det tror jag. Varför inte respektera din dotters önskan? 

• FtS70

Min femtonåriga dotter vill prata med psykologen i enrum, men jag vill tvinga mig på. Om vi lämnar lagen åt sidan, hur skall det gynna din dotter?

• Anonym (ja)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 08:57:08 följande:

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

Såklart barnet har rätt att ha sitt psykologsamtal utan förälder. Är du rädd för vad hon kommer att säga till psykologen? Desto större skäl då att hon får ha det. 
  • Anonym (Em)

Tror inte att det är så tydligt om hon har laglig rätt till det eller inte. Frågan blir kanske om man är en lämplig förälder om du inte tillåter det fastän barnet själv vill. 

Efter 16 tror jag att man t o m får ha vårdkontakter utan föräldrarnas vetskap.

• Anonym (13)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 09:17:51 följande:

Tror inte att det är så tydligt om hon har laglig rätt till det eller inte. Frågan blir kanske om man är en lämplig förälder om du inte tillåter det fastän barnet själv vill. 

Från 13 års ålder har du rätt att söka vård utan dina föräldrars vetskap. Det är därför journalen också spärras från 13 års ålder. 

TS: Självklart ska ditt barn få träffa psykologen utan din närvaro. Ditt barn har rätt till integritet från att hen föds. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 08:57:08 följande:

Jag tycker det låter sunt att hon vill ta eget ansvar för sin hälsa och diskutera saker som hon känner att hon vill prata om med en vuxen som hon har förtroende för. Egna initiativ gällande psykisk hälsa kan väl enbart ses som positivt? 

Prova att göra som hon önskar och betona att ni alltid finns där för samtal och frågor när hon vill. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 09:17:51 följande:

Antagligen får man ha det tidigare än så. Med tanke på att föräldrars åtkomst till journalen upphör när barnet blir 13 år så tänker man nog att ungefär där börjar barnet ha rätt till visst självbestämmande i vårdsammanhang.

Just psykolog och kurator borde vara självklart att barnet kan få ha utan föräldrarna, med tanke på att det kan vara föräldrarna som är problemet. 

Min dotter har gått hos psykolog i perioder och psykologen har sagt till oss föräldrar att hon har sekretess gentemot oss om dottern vill det. Det enda hon kan berätta utan dotterns medgivande är om det är risk för allvarlig självskada/självmord eller riskbeteende inom kriminalitet. Och om det inte är lämpligt att hon skulle blanda in oss föräldrar i såna fall så skulle det bli socialtjänstanmälan istället.
  • Anonym (M)

Det är inte jag som tvingar mig på, det är den andra föräldern och hon vågar inte säga det till psykologen. Jag funderar på att säga till åt henne.

• Anonym (Mamma till 3)

Ja hon har rätt till att gå till kurator och psykolog utan vh

• Anonym (Em)
    Anonym (13) skrev 2024-10-10 09:21:06 följande:
    Från 13 års ålder har du rätt att söka vård utan dina föräldrars vetskap. Det är därför journalen också spärras från 13 års ålder. 

TS: Självklart ska ditt barn få träffa psykologen utan din närvaro. Ditt barn har rätt till integritet från att hen föds. 
    Nja, handlar om hur moget barnet är som jag förstår det. Och om det är en enstaka eller återkommande vårdkontakt. Från 16 är det däremot väldigt tydligt och sekretess 
Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?