• JoppeMan

Tips på äppelrecept

Hej jag har massor av söta och goda äpplen. har du tips på bra äppelrecept. Är intresserad av allt oavsett om det är enkelt eller mer komplicerat. 

• Svar på tråden Tips på äppelrecept
  • Tom Araya
    JoppeMan skrev 2024-10-10 00:47:56 följande:
    Tips på äppelrecept

Hej jag har massor av söta och goda äpplen. har du tips på bra äppelrecept. Är intresserad av allt oavsett om det är enkelt eller mer komplicerat. 

Jag har inte det exakta receptet, men vi brukade göra en efterrätt på äpplen...
    Man varvade klyftor eller skivor av äpplen med kanel och mandelmassa (smulad) i en ugnsfast form, ev kan det ha varit lite socker och klickar av smör med också. Tillagades i ugn och serverades med vaniljsås.
  • OlgaElvira

Vissa år, som i år som är ett bra äppelår, så är det svårt att enkelt ta tillvara skörden. Vi brukar torka våra äpplen, vi skivar tunt och torkar i ugnen. Det finns många i instruktioner på nätet. Allra enklast är att köpa en frukttork, det gjorde vi efter några år. Dessa använder vi sedan i frukostfilen bl.a. . Förvara i lufttäta förpackningar. Vi lägger numera in dem i frysen, om man lägger sedan dem i lite vatten ett tag kan de användas som färsk frukt i en äppelpaj t.ex. 
    Lycka till och grattis till en fin äppelskörd.

• BuoBä

Äppelsmör i ugnen:
    www.kokaihop.se/recept/appelsmor-med-kanel
    Det blir som ett tjockt, bredbart äppelmos.

Helt vanligt äppelmos är enkelt att göra. Vill man hålla nere på sockret så kan man frysa moset i mindre burkar och ta fram så mycket som går åt på några dagar. Ibland har jag frusit in i muffinsformar av silikon och lagt i påsar när moset stelnat. Plastkoppar funkar också.

• Anonym (Klara)

Chutney!
    Äpplen, lök (gul och vit), russin, socker och kryddor. 

• Fontana

Min mamma, som verkligen kom från Skåne, brukade göra vad som kallas Skånsk Äpplekaka. Lite grand som receptet som Tom Araya gav i början, men den skånska äpplekakan görs på ströbröd eller kavring. (Tina har en blandning av ströbröd och kavring.)

Ingenting som man gör massor av, men kan vara gott som efterrätt till någon middag, eller bara till en kopp kaffe. Kanske ta med och bjuda arbetskamraterna på?

Mat-Tinas recept: tina.se/skansk-applekaka/

Skånemejeriers recept: www.skanemejerier.se/recept/skansk-appelkaka-med-vaniljsas

• Anonym (Klara)
    Fontana skrev 2024-10-10 13:41:25 följande:

Min mamma, som verkligen kom från Skåne, brukade göra vad som kallas Skånsk Äpplekaka. Lite grand som receptet som Tom Araya gav i början, men den skånska äpplekakan görs på ströbröd eller kavring. (Tina har en blandning av ströbröd och kavring.)

Ingenting som man gör massor av, men kan vara gott som efterrätt till någon middag, eller bara till en kopp kaffe. Kanske ta med och bjuda arbetskamraterna på?

Mat-Tinas recept: tina.se/skansk-applekaka/

Skånemejeriers recept: www.skanemejerier.se/recept/skansk-appelkaka-med-vaniljsas

Alltså, det här är så himla gott! Jag har lärt mig den som gotländsk äppelkaka och har då finhackade hasselnötter i också. 
Svar på tråden Tips på äppelrecept