• Anonym (Amanda)

Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten

Jag vet inte vad det beror på,  men det är helt omöjligt för mig att sitta stilla och lyssna på möten, föreläsningar, apt-möten, kurser, lektioner etc.
    Det kan vara hur intressant som helst, men mot min vilja blir jag helt orkeslös och jag KAN bara inte hålla ögonen öppna, hur mycket jag än vill.
    Detta är sen över 20 år tillbaka,  först trodde jag att det berodde på syrebrist i klassrummen,  men detta har återkommit i alla sammanhang och det har absolut inget att göra med att jag tycker det är uttråkande eller så.   Jag har somnat under så många föreläsningar, men ändå varit på tårna under tentorna och klarat tentorna, tack vare det har jag klarat mina studier.
    Jag förstår inte vad som händer med mig och det är så frustrerande, jag kan bara inte hålla mig vaken 

• Svar på tråden Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten
  • Anonym (H)

Har samma. Kan aldrig se färdigt en dokumentärfilm oavsett hur intressant den är. När jag pluggar måste jag sitta på ett kafé, annars somnar jag med ansiktet i boken. Det är som att hjärna inte klarar av att ta in mer information och stänger ner. Hade varit intressant att läsa om någon har svar på detta

• Cereal Killer
    Här är en till! Något vi har gemensamt alla tre är att vi är vakna och använder skärm efter midnatt på en onsdag Flört. Skämt åsido, att försöka få 8 timmars sömn hjälper till viss del för mig i alla fall. På föreläsningar brukar jag försöka välja en plats längst bak där jag kan ställa mig upp eller smita ut och ta paus i ett par minuter. Att vara aktivt på något sätt kan också hjälpa. Tex rita eller ta med en laptop och spela något spel samtidigt. 
  • Anonym (Narkolepsi)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-10-10 00:32:05 följande:
    Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten

Jag vet inte vad det beror på,  men det är helt omöjligt för mig att sitta stilla och lyssna på möten, föreläsningar, apt-möten, kurser, lektioner etc.
    Det kan vara hur intressant som helst, men mot min vilja blir jag helt orkeslös och jag KAN bara inte hålla ögonen öppna, hur mycket jag än vill.
    Detta är sen över 20 år tillbaka,  först trodde jag att det berodde på syrebrist i klassrummen,  men detta har återkommit i alla sammanhang och det har absolut inget att göra med att jag tycker det är uttråkande eller så.   Jag har somnat under så många föreläsningar, men ändå varit på tårna under tentorna och klarat tentorna, tack vare det har jag klarat mina studier.
    Jag förstår inte vad som händer med mig och det är så frustrerande, jag kan bara inte hålla mig vaken 

Jag har samma problem sedan mitten av tonåren. Även att hålla sig vaken som passagerare på buss, tåg, bil e.t.c.

Två gånger gjordes utredningar hos vården innan man 1998 kunde konstatera att jag hade narkolepsi, då var jag 25 år.

Jag säger inte att det är narkolepsi du har, man måste veta mer och det finns flera alternativ som ger trötthet, utan detta är bara ett exempel på vad det kan vara.
  • Anonym (Inte ensam)

Du är inte ensam. Det är hemskt! Jag har det likadant på jobbet, har somnat många gånger. 

Gjorde utredning och ingen narkolepsi, däremot väldigt kort arbetsminne och dålig koncentrationsförmåga. Flera år senare fick jag adhd-diagnos. Man behöver tydligen inte bara hyperaktiv i alla lägen. 
    Efter att jag började medicinera har jag hållit mig vaken och alert i mycket större utsträckning än förut.

• Anonym (Tvillingmorsan)

När jag var yngre hade jag bara det problemet under längre föreläsningar med för få pauser, eller om det var ointressant. Och då var jag inte den enda som somnade eller satt och halvsov.

Men på senare år har jag märkt att jag får allt svårare att hålla mig vaken om jag måste sitta stilla och lyssna, samma sak i kollektivtrafiken. Jag har ofta svårt att hålla ögonen öppna redan efter en kort stund. Det blir värre om jag är trött, men problemet kvarstår även när jag är hyfsat utsövd, så det kan inte bara bero på sömnbrist.

Därför har jag undrat om sådant blir värre med åldern? Det kan också bero på annat, t ex att alt skärmtittande nu för tiden gör oss trötta. Jag är inte den som alltid sitter och glor i mobilen så fort jag inte har något att göra, men visst blir det en del. 

• Anonym (Slappnar av efter overlevnadslage)

Jag har ett valdigt stressigt jobb och en massa med familjen att ta hand om. Jag tror att min kropp ar i forsvarslage hela tiden och typ gar pa adrenalin. Nar man sen far en chans att satta sig, t ex. framfor TVn eller lyssna pa en forelasning, sa slappnar kroppen av, adrenalinet sanks och kroppen kanner plotsligt hur trott den ar (efter att ha varit i stresslage hela dagen). Da kommer den overvaldigande trottheten, nar man bara inte kan halla ogonen oppna, trots att man sa garna ville se den dar intressanta dokumentaren pa TVn. Kroppen passar pa att aterhamta sig sa fort den far en chans, eftersom man bara bitit ihop och stressat sig igenom dagen/veckorna/manaderna och tvingat sig igenom saker man egentligen inte skulle ha orkat om man kant efter. Da betalar man priset sa fort kroppen kanner att den inte behover vara i overlevnadslage langre, dvs. sa fort man satter sig nagra minuter och inte behover vara igang.

• Anonym (Joanna)

Du var vaken halv ett inatt. Kan det ha med saken att göra? Du jobbar kanske inte på kontorstider, men om jag är vaken så sent är jag ett vrak dagen efter. 

Jag funderar annars på saker som snarkning och/eller sömnapné. Har det utretts? Man kan ha sömnapné utan att snarka. 

• Anonym (Z)
    Cereal Killer skrev 2024-10-10 01:30:56 följande:
    Här är en till! Något vi har gemensamt alla tre är att vi är vakna och använder skärm efter midnatt på en onsdag Flört. Skämt åsido, att försöka få 8 timmars sömn hjälper till viss del för mig i alla fall. På föreläsningar brukar jag försöka välja en plats längst bak där jag kan ställa mig upp eller smita ut och ta paus i ett par minuter. Att vara aktivt på något sätt kan också hjälpa. Tex rita eller ta med en laptop och spela något spel samtidigt. 
    Hahahaha 
  • cosinus

Jag somnar (oftast) inte fysiskt men min hjärna stänger av och jag liksom halvsover.

När jag gick på universitetet var jag tvungen att sitta och anteckna hela tiden för att hålla mig vaken. Då klarade jag av det men annars slutade jag höra vad läraren sa ganska så direkt.

Nu som vuxen har jag insett att jag ironiskt nog fokuserar bättre på vad som sägs om jag t ex spelar candy crush. Det håller mig vaken men kräver tillräckligt lite hjärnkapacitet för att jag ska kunna både lyssna och göra det samtidigt.

Det går också bättre om jag står upp så ibland ställer jag mig upp om det är långa dragningar jag behöver lyssna på. Inte bara för att även ryggen mår bättre av det.

Det här gäller även om jag är utvilad men jag kommer från en släkt med obefintligt blodtryck och puls så jag vet inte om kroppen hamnar i någon form av strömsparläge när jag är still och inte aktivt tvingar upp puls och tryck lite. Har även otroligt svårt att sitta som normala människor med benen neråt. Vill alltid lägga upp dem på något för att det inte ska kännas obehagligt i kroppen. Känner mig som en trotsig tonåring när jag inte kan sitta ordentligt men det bara är så.

• Anonym (Amanda)

Tack för era svar, intressant att höra om samma/liknande symptom hos andra.
    Man kan lätt anta att det är sömnbrist, men detta har pågått sen jag var ca 20 år,  och det inträffar oberoende av om jag sovit tillräckligt eller inte.    Faktiskt inträffar det snarare oftare om jag sovit många timmar.
    Det är inte en vanlig trötthet,  utan mer en dåsighet och jag kan inte hålla ögonen öppna hur mycket jag än vill.   Som att bli sövd.
    Det är väldigt pinsamt och jobbigt när detta händer.
    Jag har upplevt att det hjälpt lite att tex prata, ta frisk luft,  spela mobilspel.  Men det är inte så ofta det går att göra det.   

• Anonym (Amanda)

Kan tillägga att det är oftast redan inom 15 minuter detta inträffar,  så det är inte först efter att ha suttit och lyssnat i flera timmar.    

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-10-10 06:21:59 följande:

Du är inte ensam. Det är hemskt! Jag har det likadant på jobbet, har somnat många gånger. 

Gjorde utredning och ingen narkolepsi, däremot väldigt kort arbetsminne och dålig koncentrationsförmåga. Flera år senare fick jag adhd-diagnos. Man behöver tydligen inte bara hyperaktiv i alla lägen. 
    Efter att jag började medicinera har jag hållit mig vaken och alert i mycket större utsträckning än förut.

Ja, man kan absolut ha adhd diagnos utan att vara hyperaktiv, ADD brukar det kallas för.
    Jag uppfyllde tillräckligt många kriterier för det för att få beviljat en utredning, men blev tyvärr varnad av folk som fått många problem efter att fått diagnosen,  tex att bli "stämplad" i olika sammanhang,  att inte fått tillräcklig smärtlindring pga större risk för missbruk osv.
    Jag fick kalla fötter och avstod utredningen.
    Det ångrar jag idag! 
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-10-10 06:21:59 följande:

Japp. Samma sak här. Har man ADHD så kan man bli väldigt trött när man inte gör något aktivt. Att bara sitta och lyssna kan vara svårt, det tar mycket energi och då somnar man lätt.

Men det kan vara bra att kolla först att det inte är narkolepsi. 
  • Mrs Moneybags

Har exakt samma och det började långt innan mobilernas tid, så det har inte med nattscrollande att göra. 

Jag bara kan inte hålla ögonen öppna när någon börjar prata långsamt och monotont. Föreläsningar, teater, möten där bara en person pratar. Allt är så sövande. Jag måste vara aktiv själv för att kunna hålla mig vaken. 

• Anonym (Narkolepsi)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-10-11 00:34:54 följande:

Tack för era svar, intressant att höra om samma/liknande symptom hos andra.
    Man kan lätt anta att det är sömnbrist, men detta har pågått sen jag var ca 20 år,  och det inträffar oberoende av om jag sovit tillräckligt eller inte.    Faktiskt inträffar det snarare oftare om jag sovit många timmar.
    Det är inte en vanlig trötthet,  utan mer en dåsighet och jag kan inte hålla ögonen öppna hur mycket jag än vill.   Som att bli sövd.
    Det är väldigt pinsamt och jobbigt när detta händer.
    Jag har upplevt att det hjälpt lite att tex prata, ta frisk luft,  spela mobilspel.  Men det är inte så ofta det går att göra det.   

Anonym (ADHD-tjej) skrev 2024-10-11 08:06:44 följande:
    Japp. Samma sak här. Har man ADHD så kan man bli väldigt trött när man inte gör något aktivt. Att bara sitta och lyssna kan vara svårt, det tar mycket energi och då somnar man lätt.

Men det kan vara bra att kolla först att det inte är narkolepsi. 
    Andra symtom kopplat till narkolepsi är hallucinationer vid insomnandet, känslopåverkad och okontrollerad muskelavslappning och känslan av att inte kunna röra sig när man vaknar eller är på väg att somna.

Narkolepsi ? Wikipedia

• Anonym (Amanda)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-11 13:28:11 följande:

Har exakt samma och det började långt innan mobilernas tid, så det har inte med nattscrollande att göra. 

Jag bara kan inte hålla ögonen öppna när någon börjar prata långsamt och monotont. Föreläsningar, teater, möten där bara en person pratar. Allt är så sövande. Jag måste vara aktiv själv för att kunna hålla mig vaken. 

Låter precis som mig,  jag undrar vad det beror på? 
    Om jag pratar kan jag hålla mig vaken tillfälligt i alla fall, alternativt om jag går ut och tar en nypa luft.
    Jag har varit på väldigt intressanta möten och föreläsningar, men jag tacklar ändå av och somnar inom ca 15 minuter. 
Svar på tråden Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten