Inlägg från: Anonym (Amanda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amanda)

Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten

Jag vet inte vad det beror på,  men det är helt omöjligt för mig att sitta stilla och lyssna på möten, föreläsningar, apt-möten, kurser, lektioner etc.
    Det kan vara hur intressant som helst, men mot min vilja blir jag helt orkeslös och jag KAN bara inte hålla ögonen öppna, hur mycket jag än vill.
    Detta är sen över 20 år tillbaka,  först trodde jag att det berodde på syrebrist i klassrummen,  men detta har återkommit i alla sammanhang och det har absolut inget att göra med att jag tycker det är uttråkande eller så.   Jag har somnat under så många föreläsningar, men ändå varit på tårna under tentorna och klarat tentorna, tack vare det har jag klarat mina studier.
    Jag förstår inte vad som händer med mig och det är så frustrerande, jag kan bara inte hålla mig vaken 

• Svar på tråden Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten
  • Anonym (Amanda)

Tack för era svar, intressant att höra om samma/liknande symptom hos andra.
    Man kan lätt anta att det är sömnbrist, men detta har pågått sen jag var ca 20 år,  och det inträffar oberoende av om jag sovit tillräckligt eller inte.    Faktiskt inträffar det snarare oftare om jag sovit många timmar.
    Det är inte en vanlig trötthet,  utan mer en dåsighet och jag kan inte hålla ögonen öppna hur mycket jag än vill.   Som att bli sövd.
    Det är väldigt pinsamt och jobbigt när detta händer.
    Jag har upplevt att det hjälpt lite att tex prata, ta frisk luft,  spela mobilspel.  Men det är inte så ofta det går att göra det.   

• Anonym (Amanda)

Kan tillägga att det är oftast redan inom 15 minuter detta inträffar,  så det är inte först efter att ha suttit och lyssnat i flera timmar.    

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-10-10 06:21:59 följande:

Du är inte ensam. Det är hemskt! Jag har det likadant på jobbet, har somnat många gånger. 

Gjorde utredning och ingen narkolepsi, däremot väldigt kort arbetsminne och dålig koncentrationsförmåga. Flera år senare fick jag adhd-diagnos. Man behöver tydligen inte bara hyperaktiv i alla lägen. 
    Efter att jag började medicinera har jag hållit mig vaken och alert i mycket större utsträckning än förut.

Ja, man kan absolut ha adhd diagnos utan att vara hyperaktiv, ADD brukar det kallas för.
    Jag uppfyllde tillräckligt många kriterier för det för att få beviljat en utredning, men blev tyvärr varnad av folk som fått många problem efter att fått diagnosen,  tex att bli "stämplad" i olika sammanhang,  att inte fått tillräcklig smärtlindring pga större risk för missbruk osv.
    Jag fick kalla fötter och avstod utredningen.
    Det ångrar jag idag! 
  • Anonym (Amanda)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-11 13:28:11 följande:

Har exakt samma och det började långt innan mobilernas tid, så det har inte med nattscrollande att göra. 

Jag bara kan inte hålla ögonen öppna när någon börjar prata långsamt och monotont. Föreläsningar, teater, möten där bara en person pratar. Allt är så sövande. Jag måste vara aktiv själv för att kunna hålla mig vaken. 

Låter precis som mig,  jag undrar vad det beror på? 
    Om jag pratar kan jag hålla mig vaken tillfälligt i alla fall, alternativt om jag går ut och tar en nypa luft.
    Jag har varit på väldigt intressanta möten och föreläsningar, men jag tacklar ändå av och somnar inom ca 15 minuter. 
Svar på tråden Kan inte hålla mig vaken på tex föreläsningar möten