• Anonym (jaha)

Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?

Henrik Brandao Jönsson blev idag utkastad från en radiostudio efter han gav rådet till osäkra män att åka till Köpenhamn och köpa sex. Han menade att sexköp är helt normalt i de flesta andra länder än Sverige.

Jag förespråkar inte sexköp, men det går inte förneka att förbudet mot sexköp i Sverige gör män mer desperata på nätet, ökar kvinnors valmöjligheter att välja bort män och leder till att många män stängs ute helt från att ha sex (trots att de inte ens hade velat köpa sex om de kunde).

Är det bra att kvinnor bestämmer allt om vilka män som får komma till och vilka som inte får göra det i Sverige? Ska män acceptera att de inte har någon makt att påverka det?

• Svar på tråden Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?
  • Anonym (Så?)
    molly50 skrev 2025-03-17 16:46:58 följande:
    Nej,avsikten är att de ska bli friska.
    För att de ska få ett bättre sexliv också. 
    Att samhället ska betala för problem som kan uppstå när någon har sex. 
  • Anonym (Så?)
    Om det inte finns en koppling mellan sex och könssjukdomar så vill jag också få en könssjukdom. 
    Det skulle ju inte handla om sex. 
  • Anonym (Så?)
    Om det inte hade haft någon betydelse för sexlivet så hade folk haft sex även med personer som de vet har en könssjukdom. 
  • Anonym (Så?)
    molly50 skrev 2025-03-17 16:48:42 följande:
    Man uppmanas att använda skydd. Inte att avstå från sex.
    Sex anses vara ett behov. 
  • Anonym (Så?)
    Avsikten är att det förväntas att man har ett sexliv, och sedan ska samhället erbjuda vård för era problem för skattebetalarnas pengar. 
    Att det är anpassat efter de personer som har en sexpartner. 
  • Anonym (Så?)
    Det handlar om att ni får hjälp med problem som ni har. 
    Problemet i det här fallet handlar om personer som kan få en sexpartner och sedan ska samhället ta ansvar för problem som kan uppstå för man har ett sexliv. 
  • Anonym (Så?)
    molly50 skrev 2025-03-17 16:48:42 följande:
    Man uppmanas att använda skydd. Inte att avstå från sex.
    Precis, man uppmanar inte till att man ska avstå från sex. 
    Det anses okej att skattebetalarnas pengar går till att bota könssjukdomar, inte att lösningen är att folk ska avstå från sex. 

Om det bara skulle handla om vård så skulle man även ha uppmanat till att avstå från sex, exempelvis vården rekommenderar inte att man ska äta godis varje dag. 
  • Anonym (Så?)
    Och då skulle man kunna påstå att samhället ska hjälpa en för att få ett sexliv och det ska officiellt handla om något annat. 

Avsikten med vård för könssjukdomar handlar inte bara om att "bli frisk" utan att det påverkar även någons sexliv. 
  • Anonym (Så?)
    Och då borde det väl vara ett eget ansvar att man har koll på att man behöver preventivmedel och risk för könssjukdomar?
  • molly50
    Anonym (Så?) skrev 2025-03-17 16:49:11 följande:
    Finns en stark koppling mellan sex och könssjukdomar. 

Det var någon gång för många år sedan när jag ringde en ungdomsmottagning för att boka ett besök då frågade personen om jag ville testa mig för könssjukdomar. 
    De frågade för de förväntar sig att man har ett sexliv och könssjukdomar kan uppstå från könssjukdomar 
    Ja,det är klart att det gör det. Det heter könssjukdomar av en anledning.

Får jag fråga varför du ville boka ett besök där?
Svar på tråden Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?