• Anonym (jaha)

Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?

Henrik Brandao Jönsson blev idag utkastad från en radiostudio efter han gav rådet till osäkra män att åka till Köpenhamn och köpa sex. Han menade att sexköp är helt normalt i de flesta andra länder än Sverige.

Jag förespråkar inte sexköp, men det går inte förneka att förbudet mot sexköp i Sverige gör män mer desperata på nätet, ökar kvinnors valmöjligheter att välja bort män och leder till att många män stängs ute helt från att ha sex (trots att de inte ens hade velat köpa sex om de kunde).

Är det bra att kvinnor bestämmer allt om vilka män som får komma till och vilka som inte får göra det i Sverige? Ska män acceptera att de inte har någon makt att påverka det?

• Svar på tråden Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?
  • molly50
    Anonym (Realisten) skrev 2025-01-14 12:28:42 följande:

Nej, Molly nu kommer du med den populistiska tanken att männen får skylla sig själva när dom inte efterfrågar någon hjälp. Den tanken är jätte -populär här på FL.

När vi vänder tanken så smakar det nog inte lika bra längre. Dvs:

"Kvinnor får skylla sig själva om dom får lägre löner, blir gravida, blir kränkta, etc." 
    I det läget gäller plötsligt andra regler.  Då är det samhällets skyldighet att ställa upp för kvinnorna, eller hur?

Men det är väl en viss skillnad på att inte lyckas bli gravid,få lägre lön pga sitt kön och på att inte lyckas träffa någon partner.
    Det sistnämnda kan man själv göra något åt.
    Du jämför äpplen och päron.

Och du kan ju själv titta i någon av alla dessa könskrigstrådar och se hur många män som svarar på inlägg där de får förslag på att söka hjälp.
    Inte många skulle jag vilja säga. 
    Om en kvinna hade beklagat sig på samma sätt över män så hade hon fått samma svar. I alla fall av mig. Och säkerligen av många andra.
    Ingenting blir bättre av att starta könskrig och klaga på en hel grupp människor.
  • molly50
    Anonym (Så?) skrev 2025-01-14 12:47:16 följande:
    Det är hur du anser det handlar om. 
    Jag menade inte att någon ska drogas. 
    Men det är ju det det handlar om när du menar att de ska ges mediciner.
  • Anonym (Realisten)
    molly50 skrev 2025-01-14 13:30:41 följande:
    Men det är väl en viss skillnad på att inte lyckas bli gravid,få lägre lön pga sitt kön och på att inte lyckas träffa någon partner.
    Det sistnämnda kan man själv göra något åt.
    Du jämför äpplen och päron.

Och du kan ju själv titta i någon av alla dessa könskrigstrådar och se hur många män som svarar på inlägg där de får förslag på att söka hjälp.
    Inte många skulle jag vilja säga. 
    Om en kvinna hade beklagat sig på samma sätt över män så hade hon fått samma svar. I alla fall av mig. Och säkerligen av många andra.
    Ingenting blir bättre av att starta könskrig och klaga på en hel grupp människor.
    Skillnaden ligger ju i att det ena drabbar kvinnor och det andra drabbar män. 

Jag förstår att du vill göra en åtskillnad och låtsas att det ena är så legitimt medan det andra helt är individens ansvar. 
    Det är ingen ärlig approach.
  • molly50
    Anonym (Realisten) skrev 2025-01-14 13:40:09 följande:
    Skillnaden ligger ju i att det ena drabbar kvinnor och det andra drabbar män. 

Jag förstår att du vill göra en åtskillnad och låtsas att det ena är så legitimt medan det andra helt är individens ansvar. 
    Det är ingen ärlig approach.
    Att inte lyckas träffa en partner kan även drabba kvinnor.
    Så där är det ingen skillnad.
  • Anonym (Så?)
    molly50 skrev 2025-01-14 13:49:45 följande:
    Det är mer anpassat till kvinnors situation 
  • Anonym (Så?)
    molly50 skrev 2025-01-14 13:49:45 följande:
    Det ska vara ett samhällsproblem exempelvis med så kallade "mansgrisar" och vid kvinnliga orgasmglappet.
  • Anonym (Så?)
    Anonym (U) skrev 2025-01-13 22:39:05 följande:
    Gör inte du det? 
    Låter det bättre att projicera din egen egoism på andra?
    Det är inte jag som använder skattebetalarnas pengar för ens sexliv och sedan säger att sex är ingen rättighet.

Jag påstår inte att samhället ska ge mig pengar för något specifikt och sedan påstår jag att det är ingen rättighet när andra blir utan det för någon annan orsak. 
  • Anonym (Så?)

Så länge någon utnyttjar skattebetalarnas pengar för sexrelaterade problem så borde man inte påstå att eftersom sex skulle inte vara en rättighet så ska inte samhället hjälpa till. 

• Anonym (Så?)
    Anonym (U) skrev 2025-01-13 22:39:05 följande:
    Gör inte du det? 
    Låter det bättre att projicera din egen egoism på andra?
    Jag kan diskutera om pengarna och resurserna som används redan av samhället för folks sexliv. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Så?) skrev 2025-01-14 16:08:57 följande:
    Det är inte jag som använder skattebetalarnas pengar för ens sexliv och sedan säger att sex är ingen rättighet.

Jag påstår inte att samhället ska ge mig pengar för något specifikt och sedan påstår jag att det är ingen rättighet när andra blir utan det för någon annan orsak. 
    Tycker du att sex är en rättighet?
    Och jo, det är DU som påstår en massa, dra absurda paralller och fultolkar som hämnd för att du får mothugg.
    Som om kontext inte spelar någon roll. Ändå tycker du ju faktiskt att sammanhang spelar roll. När det passar dig. Precis det du anklagar andra för.

Och menar du verkligen på allvar att din argumentation att kvinnor ska ställa upp på sex och till med ta droger inte är egoistiskt?
Svar på tråden Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?