• Anonym (TS)

Separera pga barnens bråk?

Hej! Vi är en familj på fyra med två barn i förskoleålder/tidig skolålder. De bråkar oavbrutet och slår varandra dagligen. Ingen har diagnoser. Välfungerande på sina skolor och med andra barn. Bor stort och bra. Bra uppväxtförhållanden, fungerar bra ensamma. Men de säger att de inte tål varandra.

Undrar om någon har erfarenhet av att skaffa två separata lägenheter och bo varannan vecka med varsitt barn tills det förhoppningsvis lugnar ner sig? Vi föräldrar älskar varandra och har det bra förutom dessa konflikter mellan barnen.
    Vem kan annars hjälpa - är det familjerådgivningen man kan ta hjälp av? Andra tips? 

• Svar på tråden Separera pga barnens bråk?
  • EpicF
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-05 12:50:43 följande:

Jag har inte skrivit något om att sopa problemen under mattan. Det är dina ord, inte mina. Lägg inte ord i min mun.

Andra håller inte med om det du anser vara att sopa problemen under mattan. Men du får självklart tycka det.

Att separera och flytt med varsitt barn löser inga problem. Och ändå är det bäst? 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Ensam far med 3 döttrar) skrev 2024-10-05 12:10:27 följande:

Hur gör man med lite äldre "barn" som håller på så där? Bråkar om kläder, borstar, smink, nån tar nån annans hårinpacknings...thing... badrumstider, ibland alla mot alla, ibland 2 mot 1 i olika konstellationer. Omöjligt att ta parti för det är alltid olika versioner av vad som hänt.

26,25 och 22. Så kan ju inte ta hjälp av BuP, deras mamma skrattar bara om jag ringer och frågar om råd och skryter om att det är helt tyst hos henne.

Varför bor dessa tre vuxna växelvis hos sina föräldrar? Mitt råd till er är att de skaffar egna bostäder. 
  • Anonym (Moi)

Tycker att ni kan ringa "första linjen", en väg in, som borde finnas i er region. De kan hjälpa och slussa vidare. Ni är ju en familj och innan ni verkligen försökt lösa problemet tycker jag inte ni ska flytta isär. Däremot, viktigt, ge varandra återhämtning. Låter jättejobbigt för er alla. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    EpicF skrev 2024-10-05 13:01:55 följande:
    Att separera och flytt med varsitt barn löser inga problem. Och ändå är det bäst? 
    Jag har inte skrivit att det är bäst. Läser du inte andras inlägg innan du slänger ur dig saker? 

Att flytta isär (temporärt) KAN vara en lösning, men behöver inte vara det. Vi vet för lite. Jag avråder dock TS från denna lösning innan de har gått till botten med problemen. Det skrev jag också tidigare.

Skulle barnen börja bo på skilda håll, betyder inte det att de aldrig mer träffas eller umgås. Det tror jag att du också förstår om du tänker efter. 
  • Anonym (Klara)

Ett fritidshus eller kolonistuga kan kanske räcka som extra plats att vara på? Turas om att åka dit en förälder plus ett barn. Grilla o ha lite mys och övernattning. Ta med en kompis ibland. 

Annars fasta aktiviteter som görs en förälder + ett barn. Simhall på måndag, golf på onsdag, gå på café på fredag. Hälsa på släkting på helgen. 

En del syskon passar tyvärr inte ihop. En kompis fick bra relation till sitt syskon först som medelålders. 

Ibland är dålig syskonrelation ett resultat av att de känner ett behov av att konkurrera om föräldrarnas uppmärksamhet och uppskattning. Även mot det funkar det här med aktiviteter två och två. Full uppmärksamhet från sin förälder ett par timmar i sträck är underbart för ett barn (och oftast även föräldern!). 

• Anonym (Ensam far med 3 döttrar)
    Anonym (Klara) skrev 2024-10-05 13:03:10 följande:
    Varför bor dessa tre vuxna växelvis hos sina föräldrar? Mitt råd till er är att de skaffar egna bostäder. 
    Inte växelvis, utan hos mig. Tidigare hade jag varannan helg (när de var mindre) jag tyckte alltid att de kom så bra överens då och lyssnade kanske inte riktigt när deras mamma sa att de bråkade med varandra. Känns lite som att deras mamma är skadeglad när jag ringer henne om råd (Eller känns, hon ÄR skadeglad)
  • Alexi
    Anonym (TS) skrev 2024-10-05 11:42:25 följande:
    Därav funderingen om separata boenden ju! Det är ju en förändring av miljö om något😃

Anonym (TS) skrev 2024-10-05 11:42:25 följande:
    Därav funderingen om separata boenden ju! Det är ju en förändring av miljö om något😃

Fast det är ju inte att lösa problemet, bara att behandla symtomen. 

• Alexi

TS, gå in på er kommuns hemsida och titta på vad som finns för stöd till föräldrar. 

det är inte bup och det är inte familjerådgivning. Dvs det bör finnas sånt stöd som vänder sig direkt till föräldrar i deras föräldraskap. 

• EpicF
    Alexi skrev 2024-10-05 17:40:53 följande:

TS, gå in på er kommuns hemsida och titta på vad som finns för stöd till föräldrar. 

det är inte bup och det är inte familjerådgivning. Dvs det bör finnas sånt stöd som vänder sig direkt till föräldrar i deras föräldraskap. 

Familjerådgivning är en väg att gå eftersom de är en familj. 
  • Anonym (SL)
    Alexi skrev 2024-10-05 17:40:53 följande:

Familjebehandling
Svar på tråden Separera pga barnens bråk?