• Anonym (TS)

Separera pga barnens bråk?

Hej! Vi är en familj på fyra med två barn i förskoleålder/tidig skolålder. De bråkar oavbrutet och slår varandra dagligen. Ingen har diagnoser. Välfungerande på sina skolor och med andra barn. Bor stort och bra. Bra uppväxtförhållanden, fungerar bra ensamma. Men de säger att de inte tål varandra.

Undrar om någon har erfarenhet av att skaffa två separata lägenheter och bo varannan vecka med varsitt barn tills det förhoppningsvis lugnar ner sig? Vi föräldrar älskar varandra och har det bra förutom dessa konflikter mellan barnen.
    Vem kan annars hjälpa - är det familjerådgivningen man kan ta hjälp av? Andra tips? 

• Svar på tråden Separera pga barnens bråk?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, om era barn är skötsamma i andra miljöer, kan det vara så att de håller ihop i skolan och på andra håll, och sen släpper ut allt när de kommer hem. 

Kanske har de större svårigheter än vad som märks utåt? Jag säger inte att de har diagnoser. Men om deras vardag är väldigt ansträngande för dem, kan det hända att de är så utmattade när de kommer hem att allt rasar. Så tar de ut det på varandra. Samt i hemmet, där de känner sig tryggast. 

• EpicF
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-05 11:21:54 följande:
    Att ta hjälp utifrån är inte att låta någon annan uppfostra ens barn.

Både föräldrarna och barnen behöver hjälp. TS frågar om råd här. Det är väl raka motsatsen till att sticka huvudet i sanden? 
    Ts vill enbart att barnen ska få hjälp av en utomstående. Det är att låta andra uppfostra sina barn. Att själv stopp huvudet i sanden. 
  • Anonym (TS)

Tack för konstruktiva råd och mindre konstruktiva råd. För att förtydliga så bråkar de lika mycket även på en paradisstrand i Thailand eller på nöjesfält i Orlando😀 då kan de bråka om vem som får det gröna sugröret och vem som får det svarta sugröret

Ska söka hjälp på familjerådgivningen innan vi köper fler boenden. Tackar!

• Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2024-10-05 11:25:58 följande:

Kanske ni föräldrar ska ta varsitt barn och hitta på nåt med dem på egen hand ibland?

Dela upp dem så de inte jämt och ständigt är med varandra/i närheten av varandra.På så vis också kanske få reda på vad det är som gör att de bråkar. 

Tack ja vi delar så gott som alltid upp oss förutom direkt på morgonen, sena kvällen och på resor.
  • Alexi
    Anonym (TS) skrev 2024-10-05 10:25:18 följande:
    Hur menar du att det är vi som behöver hjälp och inte barnen? Visst det stämmer väl till viss del men jag upplever ändå att det är barnen som skulle behöva hjälp utifrån.
    Därför att med barn i den åldern så är det föräldarena man jobbar med. Inte barnen. Det är inte barnen det är fel på. Det är ni som behöver förändra saker i ert agerande, er miljö osv. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-05 11:27:32 följande:

TS, om era barn är skötsamma i andra miljöer, kan det vara så att de håller ihop i skolan och på andra håll, och sen släpper ut allt när de kommer hem. 

Kanske har de större svårigheter än vad som märks utåt? Jag säger inte att de har diagnoser. Men om deras vardag är väldigt ansträngande för dem, kan det hända att de är så utmattade när de kommer hem att allt rasar. Så tar de ut det på varandra. Samt i hemmet, där de känner sig tryggast. 

Där tror jag verkligen du har rätt, jag tror det kan stämma! Ska kolla av med kommunen vad som finns! Tack för konstruktivt meddelande!
  • Anonym (TS)
    Alexi skrev 2024-10-05 11:33:36 följande:
    Därför att med barn i den åldern så är det föräldarena man jobbar med. Inte barnen. Det är inte barnen det är fel på. Det är ni som behöver förändra saker i ert agerande, er miljö osv. 
    Därav funderingen om separata boenden ju! Det är ju en förändring av miljö om något😃
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-10-05 11:42:25 följande:
    Därav funderingen om separata boenden ju! Det är ju en förändring av miljö om något😃
    Som drabbar barnen negativt där problemet vara soppas under mattan. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    EpicF skrev 2024-10-05 11:47:25 följande:

På vilket sätt drabbar det barnen negativt att byta miljö och vara ifrån varandra mer? 

Tvärtom kan det vara precis vad barnen behöver. Eller också inte, men det vet vi inte.

Du skriver väldigt konstiga och dömande inlägg.

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-10-05 11:47:25 följande:
    Och därför söker jag andra konstruktiva råd!
Svar på tråden Separera pga barnens bråk?