• Anonym (TS)

Separera pga barnens bråk?

Hej! Vi är en familj på fyra med två barn i förskoleålder/tidig skolålder. De bråkar oavbrutet och slår varandra dagligen. Ingen har diagnoser. Välfungerande på sina skolor och med andra barn. Bor stort och bra. Bra uppväxtförhållanden, fungerar bra ensamma. Men de säger att de inte tål varandra.

Undrar om någon har erfarenhet av att skaffa två separata lägenheter och bo varannan vecka med varsitt barn tills det förhoppningsvis lugnar ner sig? Vi föräldrar älskar varandra och har det bra förutom dessa konflikter mellan barnen.
    Vem kan annars hjälpa - är det familjerådgivningen man kan ta hjälp av? Andra tips? 

• Svar på tråden Separera pga barnens bråk?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-05 11:49:56 följande:
    Och därför söker jag andra konstruktiva råd!

Jag tycker inte att ni ska skaffa separata boenden innan ni har gått till botten med vad bråken beror på. Hur era barn egentligen mår.

De flesta syskon bråkar ibland. Men dagligen samt regelrätta slagsmål är något annat. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-05 11:55:17 följande:

Jag tycker inte att ni ska skaffa separata boenden innan ni har gått till botten med vad bråken beror på. Hur era barn egentligen mår.

De flesta syskon bråkar ibland. Men dagligen samt regelrätta slagsmål är något annat. 

Tack för väldigt konstruktiva råd, jag uppskattar det verkligen. Men går man till bup med båda barnen separat då eller är det familjerådgivning eller vad? Vet du?
  • EpicF
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-05 11:49:54 följande:

På vilket sätt drabbar det barnen negativt att byta miljö och vara ifrån varandra mer? 

Tvärtom kan det vara precis vad barnen behöver. Eller också inte, men det vet vi inte.

Du skriver väldigt konstiga och dömande inlägg.

Att soppa problemet under mattan drabbar alltid barn negativt. Även föräldrarna drabbas negativt. 

Men du anser att man ska soppa problemen under mattan istället för att reda ut dem? Men du får självklart tycka det. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-10-05 12:03:30 följande:
    Tack för väldigt konstruktiva råd, jag uppskattar det verkligen. Men går man till bup med båda barnen separat då eller är det familjerådgivning eller vad? Vet du?
    Varför inte båda delarna?
  • Anonym (Ensam far med 3 döttrar)

Hur gör man med lite äldre "barn" som håller på så där? Bråkar om kläder, borstar, smink, nån tar nån annans hårinpacknings...thing... badrumstider, ibland alla mot alla, ibland 2 mot 1 i olika konstellationer. Omöjligt att ta parti för det är alltid olika versioner av vad som hänt.

26,25 och 22. Så kan ju inte ta hjälp av BuP, deras mamma skrattar bara om jag ringer och frågar om råd och skryter om att det är helt tyst hos henne.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ensam far med 3 döttrar) skrev 2024-10-05 12:10:27 följande:

Hur gör man med lite äldre "barn" som håller på så där? Bråkar om kläder, borstar, smink, nån tar nån annans hårinpacknings...thing... badrumstider, ibland alla mot alla, ibland 2 mot 1 i olika konstellationer. Omöjligt att ta parti för det är alltid olika versioner av vad som hänt.

26,25 och 22. Så kan ju inte ta hjälp av BuP, deras mamma skrattar bara om jag ringer och frågar om råd och skryter om att det är helt tyst hos henne.

Besvärligt, men dina kan åtminstone teoretiskt flytta hemifrån😃
  • EpicF
    Anonym (Ensam far med 3 döttrar) skrev 2024-10-05 12:10:27 följande:

De får flytta var för sig om de inte kan hålla sams.... 
  • Aliona

Jag tycker inte att ni ska flytta isär men däremot kan ni göra maximalt för att barnen ska ha tid iväg från varandra. Aktiviteter för ett barn varje dag, lekträffar, olika helgaktiviteter var för sig. Med den beskrivningen du ger så hade jag nog inte ens åkt på semester hela familjen. 

Sen behöver ni nog jobba med redskap för barnen hur man kommunicerar utan bråk. Det borde finnas båda litteratur och kanske rådgivning. När barnen bråkar är det väl något annat de försöker säga, så jag skulle tro att nyckeln är att lära sig förstå sina känslor och uttrycka dem på ett hälsosammare sätt. 

• Anonym (SL)

Jag skulle inte flytta isär. Tror inte det skulle vara gynnsamt för deras utveckling.
    Kanske skönt för er föräldrar, tillfälligt men det löser ju ingenting långsiktigt.

Tror inte BUP är första anhalten utan skulle ta hjälp av familjebehandling via kommunen.

Att bråka och hamna i konflikter är ju en normal del av att ha relationer och inget man ska jobba bort utan snarare stötta dem till att hantera dem konstruktivt.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    EpicF skrev 2024-10-05 12:08:30 följande:
    Att soppa problemet under mattan drabbar alltid barn negativt. Även föräldrarna drabbas negativt. 

Men du anser att man ska soppa problemen under mattan istället för att reda ut dem? Men du får självklart tycka det. 

Jag har inte skrivit något om att sopa problemen under mattan. Det är dina ord, inte mina. Lägg inte ord i min mun.

Andra håller inte med om det du anser vara att sopa problemen under mattan. Men du får självklart tycka det.

Svar på tråden Separera pga barnens bråk?