• Anonym (Klara)

Separera pga barnens bråk?

Anonym (Ensam far med 3 döttrar) skrev 2024-10-05 12:10:27 följande:

Hur gör man med lite äldre "barn" som håller på så där? Bråkar om kläder, borstar, smink, nån tar nån annans hårinpacknings...thing... badrumstider, ibland alla mot alla, ibland 2 mot 1 i olika konstellationer. Omöjligt att ta parti för det är alltid olika versioner av vad som hänt.

26,25 och 22. Så kan ju inte ta hjälp av BuP, deras mamma skrattar bara om jag ringer och frågar om råd och skryter om att det är helt tyst hos henne.

Varför bor dessa tre vuxna växelvis hos sina föräldrar? Mitt råd till er är att de skaffar egna bostäder. 
  • Anonym (Klara)

Ett fritidshus eller kolonistuga kan kanske räcka som extra plats att vara på? Turas om att åka dit en förälder plus ett barn. Grilla o ha lite mys och övernattning. Ta med en kompis ibland. 

Annars fasta aktiviteter som görs en förälder + ett barn. Simhall på måndag, golf på onsdag, gå på café på fredag. Hälsa på släkting på helgen. 

En del syskon passar tyvärr inte ihop. En kompis fick bra relation till sitt syskon först som medelålders. 

Ibland är dålig syskonrelation ett resultat av att de känner ett behov av att konkurrera om föräldrarnas uppmärksamhet och uppskattning. Även mot det funkar det här med aktiviteter två och två. Full uppmärksamhet från sin förälder ett par timmar i sträck är underbart för ett barn (och oftast även föräldern!). 

• Anonym (Klara)
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2024-10-07 01:49:46 följande:

Ni kan inte förvänta er en konflikfri vardag. Det ingår med kids som växer upp. En kan vara mycket! Ni har fyra. 

Men ni som vuxna kan kontrollera hur mycket det bråkas och på vilket vis. Skit tråkigt att hela tiden behöva säga till. Men det ingår. 

Så här är det ju. Fyra barn så tätt. Det blir stor konkurrens när fyra små barn allihop har stort behov av sina föräldrar. 

Hur mycket jobbar ni, TS? Om ni jobbar heltid skulle jag rekommendera att ni går ner till 75% istället, båda två. Era barn behöver er tid och närvaro. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-07 08:26:46 följande:
    Har de verkligen 4 barn?
    Jag läser att de är 4 i familjen med 2 barn...
    Ja, så var det ju! Blev förvirrad av ett inlägg. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (SL) skrev 2024-10-07 08:26:46 följande:
    Har de verkligen 4 barn?
    Jag läser att de är 4 i familjen med 2 barn...
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 08:34:17 följande:
    Mer tid för barnen är ändå ett bra förslag.
    Ja, själv har jag bara två barn och vi jobbade 75% i rätt många år. 
Svar på tråden Separera pga barnens bråk?