• Anonym (?)

Min sambo vill umgås hela tiden

Jag och min kille har bott tillsammans i ett halvår. Vi har väldigt olika syn på hur mycket tid man bör spendera med sin partner.

Jag tror att olikheterna grundar sig i hur vi fungerar som människor. Jag behöver väldigt mycket egentid och laddar batterierna när jag är ensam (helst ensam hemma). Han laddar tvärtom upp sig genom social kontakt. 

Det kanske är jag som är onormal som inte orkar hänga varje kväll? Som ibland vill äta ensam eller ha en fredagskväll i ensamhet? Inte göra allt ihop.

Hur mycket tid spenderar ni med era sambos?

• Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden
  • Anonym (?)

Det som händer är att jag känner mig konstig och otillräcklig medan han känner sig avvisad och ensam.  Har sagt att han får fylla delar av sitt sociala behov med vänner, kollegor och familj men han tycker att han redan umgås med andra tillräckligt.

• Anonym (?)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 12:10:10 följande:

Ja, vi man en bit ifrån varandra så ses man ju inte varje dag. Vi bor också en bit ifrån men händer ändå att vi ibland ses en kväll och sover över även om vi ska upp tidigt och jobba. 

Antar att ni umgicks hela tiden tillsammans när ni träffades. När jag är hos min kille över en helg så kan vi vara isär några av timmar ändå. Precis som om vi bodde ihop fastän vi inte gör det. 

Ja, vi umgicks intensivt när vi bestämt det. Eftersom egentiden fanns mellan gångerna så funkade det jättebra.
  • Anonym (Ss)
    Anonym (?) skrev 2024-10-04 12:12:27 följande:

Det som händer är att jag känner mig konstig och otillräcklig medan han känner sig avvisad och ensam.  Har sagt att han får fylla delar av sitt sociala behov med vänner, kollegor och familj men han tycker att han redan umgås med andra tillräckligt.

Bara för att man är sambos så betyder det inte att man måste umgås hela tiden om båda är hemma. Om han har svårt att förstå dig så kommer det nog inte hålla så länge. Du avisar ju inte honom genom att du behöver mer tid för dig själv. Nu har ju bara olika behov. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 11:41:20 följande:

Får din sambo någon hel kväll för sig själv om han hade velat det? Sådant tycker jag personligen är viktigt. Det är ju inte samma sak som att vara ensam några timmar över dagen. 

Alltså, nää, han kan ju inte köra iväg mig från mitt (vårt) eget hem för att han vill vara själv? Om jag däremot redan har planer, tex att gå ut och käka eller så, kan han välja att inte följa med och får på så sätt en kväll ensam hemma.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 12:27:20 följande:
    Bara för att man är sambos så betyder det inte att man måste umgås hela tiden om båda är hemma. Om han har svårt att förstå dig så kommer det nog inte hålla så länge. Du avisar ju inte honom genom att du behöver mer tid för dig själv. Nu har ju bara olika behov. 
    Väldigt skönt att höra att andra förstår! I kommunikationen med min sambo blir det helt annorlunda. Han kan inte förstå det enkla i det du skriver och riktar det mot sig själv istället. Att han inte är ett tillräckligt bra sällskap typ. Och vad som är normalt eller inte i en samborelation.

Börjat undra om jag uttrycker mig dåligt men ni här förstår ju poängen.
  • Anonym (Ss)
    Anonym (hej) skrev 2024-10-04 12:39:20 följande:
    Alltså, nää, han kan ju inte köra iväg mig från mitt (vårt) eget hem för att han vill vara själv? Om jag däremot redan har planer, tex att gå ut och käka eller så, kan han välja att inte följa med och får på så sätt en kväll ensam hemma.

Så du menar att du måste ha egna planer först för att han skulle få vara ensam? Om han nu skulle fråga om en kväll för sig själv så kan inte du låta honom få det för att du inte har nåt planerat?  

• Anonym (hej)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 13:13:05 följande:

Så du menar att du måste ha egna planer först för att han skulle få vara ensam? Om han nu skulle fråga om en kväll för sig själv så kan inte du låta honom få det för att du inte har nåt planerat?  

Alltså, vi kan ju vara hemma båda två utan att umgås, om det är det du menar... Han kan sitta vid datorn och jag vid teven eller liknande... En hel kväll om det är så. 

Men han kan ju inte begära att få vara _ensam hemma_ när han känner för. Då får han vara det när jag ändå har planer. Om han däremot vill vara själv och då går hemifrån, absolut!
  • Anonym (r)

Vad otacksam du är. 
    Var glad att din sambo vill spendera tid med dig!
    Tänk om han hade varit en sådan loser istället, som hade ignorerat dig för att spela tv/dator-spel`?

• Anonym (hej)
    Anonym (hej) skrev 2024-10-04 13:53:59 följande:
    Alltså, vi kan ju vara hemma båda två utan att umgås, om det är det du menar... Han kan sitta vid datorn och jag vid teven eller liknande... En hel kväll om det är så. 

Men han kan ju inte begära att få vara _ensam hemma_ när han känner för. Då får han vara det när jag ändå har planer. Om han däremot vill vara själv och då går hemifrån, absolut!
    Kan tillägga att är vi båda hemma och hungriga samtidigt förutsätter jag att vi äter tillsammans. Skulle kännas superolustigt om min sambo ville äta för sig själv fast jag var hemma och hungrig XD
    Kolla på tv/sitta vid datorn kan han få va ifred med dock om han vill
  • Familjesus

Menar din pojkvän att ni ska umgås och göra saker ihop hela tiden som ni är hemma tillsammans?

När man bor tillsammans måste hitta en ro i att båda kan vara hemma fast man gör sina egna grejor. Man kan förstås ta kontakt med den andre och fråga/diskutera något och man bestämmer att man ska äta ihop eller tex kolla på en film vid ett visst klockslag. Men fram tills dess gör man sin egen grej ifred. Kanske i olika rum eller i samma rum, fast man pysslar med sitt.

Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden