• Anonym (hej)

Min sambo vill umgås hela tiden

Min sambo är lite som du, medan jag behöver socialt liv för att må bra. Det gör att jag inte förväntar mig att han ska följa med ut alltid när jag hittar på saker, men är vi hemma så är det ju klart vi umgås, äter tillsammans, osv.

Menar du att du vill äta själv fast din sambo är hemma? Det låter ju lite tokigt. Då kanske sambo-skapet inte är helt rätt för er/dig?

• Anonym (hej)

Ja och för att svara på frågan: Vi umgås varje dag! Men ett par gånger i veckan träffar jag dessutom kompisar efter jobbet, går på museum på helgen, eller hittar på nåt utan honom. Ibland går vi ju ut och hittar på saker tillsammans också såklart.

Min sambo jobbar dock mycket hemifrån och då är han ju helt själv ett par timmar. Sa han får en del återhämtning där också, I guess. Medans jag har ett socialt på-plats-jobb :)

• Anonym (hej)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 11:41:20 följande:

Får din sambo någon hel kväll för sig själv om han hade velat det? Sådant tycker jag personligen är viktigt. Det är ju inte samma sak som att vara ensam några timmar över dagen. 

Alltså, nää, han kan ju inte köra iväg mig från mitt (vårt) eget hem för att han vill vara själv? Om jag däremot redan har planer, tex att gå ut och käka eller så, kan han välja att inte följa med och får på så sätt en kväll ensam hemma.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 13:13:05 följande:

Så du menar att du måste ha egna planer först för att han skulle få vara ensam? Om han nu skulle fråga om en kväll för sig själv så kan inte du låta honom få det för att du inte har nåt planerat?  

Alltså, vi kan ju vara hemma båda två utan att umgås, om det är det du menar... Han kan sitta vid datorn och jag vid teven eller liknande... En hel kväll om det är så. 

Men han kan ju inte begära att få vara _ensam hemma_ när han känner för. Då får han vara det när jag ändå har planer. Om han däremot vill vara själv och då går hemifrån, absolut!
  • Anonym (hej)
    Anonym (hej) skrev 2024-10-04 13:53:59 följande:
    Alltså, vi kan ju vara hemma båda två utan att umgås, om det är det du menar... Han kan sitta vid datorn och jag vid teven eller liknande... En hel kväll om det är så. 

Men han kan ju inte begära att få vara _ensam hemma_ när han känner för. Då får han vara det när jag ändå har planer. Om han däremot vill vara själv och då går hemifrån, absolut!
    Kan tillägga att är vi båda hemma och hungriga samtidigt förutsätter jag att vi äter tillsammans. Skulle kännas superolustigt om min sambo ville äta för sig själv fast jag var hemma och hungrig XD
    Kolla på tv/sitta vid datorn kan han få va ifred med dock om han vill
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 14:12:52 följande:

Vi som har behov av att vara ensamma Ibland förstår att det räknas inte riktigt med att båda är hemma samtidigt och inte umgås. Då är man ju inte riktigt ensam ändå för man vet att den andra är hemma. 

Bor man ihop så är det faktiskt inte mycket begärt heller att någon gång låta någon vara ensam hemma utan att det är planerat i förväg. Det är inte bara på den enas villkor som gäller.  Nu kar väl du tur då som har en sambo som går med på hur du vill ha det annars hade det varit tufft. 

Hade jag haft en sambo som tyckte sig ha rätt att köra ut mig från mitt hem när hen känner för, hade jag varit särbo kan jag säga. Eller hittat en annan partner.

Tror inte att jag har tur, utan det är mer allmänt hyfs :)
  • Anonym (hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-04 14:23:40 följande:
    Förstår att man kan se det så men jag har alltid haft det här egentidsbehovet. Är inget jag kan ignorera utan att må dåligt. Önskar faktiskt att han hade en hobby som upptog mer tid. 
    Jag tycker att du verkar vettig, och jag tror att om ni kommunicerar lite mer så kommer ni kunna hitta en balans. Kanske att din sambo tolkar ditt beteende som ett avvisande och därför blir ledsen (och detta kan i sin tur leda till att man blir ÄNNU mer på och kontaktsökande för att få bekräftelse). Var tydlig med att det inte är MOT honom, utan något du gör bara för dig. 

Jag har "lärt mig" att inte se avståndstagande som en diss, utan i stället fokusera på "vad hade jag gjort om vi hade varit särbos". Han kanske återupptäcker nån hobby han hade förut då?
Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden