• Anonym (?)

Min sambo vill umgås hela tiden

Jag och min kille har bott tillsammans i ett halvår. Vi har väldigt olika syn på hur mycket tid man bör spendera med sin partner.

Jag tror att olikheterna grundar sig i hur vi fungerar som människor. Jag behöver väldigt mycket egentid och laddar batterierna när jag är ensam (helst ensam hemma). Han laddar tvärtom upp sig genom social kontakt. 

Det kanske är jag som är onormal som inte orkar hänga varje kväll? Som ibland vill äta ensam eller ha en fredagskväll i ensamhet? Inte göra allt ihop.

Hur mycket tid spenderar ni med era sambos?

• Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden
  • Anonym (Ss)
    Anonym (lin-jou) skrev 2024-10-04 15:29:44 följande:
    Faaaast....ska man inte kunna vara i sitt hem varje dag om man vill? Hur gör en person med ett stort behov av att vara ensam när de har barn? Eller de kanske inte har barn? 

Jag tänker att en lösning är att ha ett väldigt stort hem där man kan dra sig undan.

Du får väl vara hemma varje dag om du vill men den som har behovet av att vara ensam ska väl också någon gång få vara det ? Det är ändå bådas hem. 

Den som har väldigt behov av att vara ensam väljer kanske oftast inte att bli sambo alls men att någon gång då och då få vara ensam i sitt eget hem är en annan sak.  och borde inte vara så mycket begärt om man har en sambo som förstår. 

Jag har barn med mitt ex och det var att få vara ensam som vuxen som jag hade behov utav. Om barnen var hemma eller inte spelade mindre roll. Känna att man kan göra vad man vill under en kväll utan någon annan vuxen i närheten. Nu var det oftast så att jag gick dra ut för han ville aldrig gå från hemmet och detta gjorde ju att vi till slut gjorde slut. Det var bara det han ville och hans behov som gällde. 

• Anonym (Ensamvarg)

Är oxå sån som,laddar batterierna själv. Som tur var är min sambo lite likadana. När han flyttade kn hos mig så inredde vi klädkammaren till hans rum där han har fåtölj,tv PS, och även en säng. Så vi kan sitta på olika håll o göra saker när vi vill. I början var jag tydlig med att jag behöver vara själv för att orka umgås . Då spelar det ingen roll om det är en vardag eller en fredagkväll( som för övrigt är just den kvällen jag är som tröttast och helst vill vara ifred). Men det gäller att vars tydlig och förklara att jag behöver vara själv nu.

• Tremere

Alltså... Att vara sambos innebär ju att man bor under samma tak.
    Jag förstår fullt ut att man behöver egentid, men den får man nog se till att skaffa utanför hemmets väggar om det inte är så att ens partner har någon sysselsättning som gör att de inte är hemma ibland.
    Jag förstår inte riktigt vad det är som är så viktigt med att få vara ensam hemma just. Vad gör du under den tiden som du inte kan göra när din sambo är hemma?

Jag förstår också att det kan vara tufft om man bor trångt, som i en etta eller tvåa.
    Men större än så, så borde det ju kunna gå att vara i separata rum utan att störa varandra.
    Nä, väx upp och bestäm er för om ni vill vara ensamma eller sambos i era hem.
    När/om ni får barn så är det ändå slut på att få vara ensam hemma på ca 20 år 

• Anonym (Ss)
    Tremere skrev 2024-10-04 16:47:00 följande:

Alltså... Att vara sambos innebär ju att man bor under samma tak.
    Jag förstår fullt ut att man behöver egentid, men den får man nog se till att skaffa utanför hemmets väggar om det inte är så att ens partner har någon sysselsättning som gör att de inte är hemma ibland.
    Jag förstår inte riktigt vad det är som är så viktigt med att få vara ensam hemma just. Vad gör du under den tiden som du inte kan göra när din sambo är hemma?

Jag förstår också att det kan vara tufft om man bor trångt, som i en etta eller tvåa.
    Men större än så, så borde det ju kunna gå att vara i separata rum utan att störa varandra.
    Nä, väx upp och bestäm er för om ni vill vara ensamma eller sambos i era hem.
    När/om ni får barn så är det ändå slut på att få vara ensam hemma på ca 20 år 

Kanske inte ska vara sambos eller skaffa barn om man inte kan låta ens partnern vara hemma själv någon gång då och då. Är väl bättre då att bo ensam så slipper man tänka på den andra. 

Du kan ju säga till mina föräldrar som närmare sig 70 års åldern att växa upp då de sedan 70-talet bott ihop och klarat av ge varandra ensamtid i hemmet då den ena vart iväg några timmar. Inga problem heller när vi barn kom. Den största frågan är om man vill eller inte. 

Hade någon utav de satt sig på tvären så hade vi barn antagligen inte funnits eller så hade de skiljts sig. 

• Anonym (...)
    Anonym (Ss) skrev 2024-10-04 17:24:59 följande:

Kanske inte ska vara sambos eller skaffa barn om man inte kan låta ens partnern vara hemma själv någon gång då och då. Är väl bättre då att bo ensam så slipper man tänka på den andra. 

Du kan ju säga till mina föräldrar som närmare sig 70 års åldern att växa upp då de sedan 70-talet bott ihop och klarat av ge varandra ensamtid i hemmet då den ena vart iväg några timmar. Inga problem heller när vi barn kom. Den största frågan är om man vill eller inte. 

Hade någon utav de satt sig på tvären så hade vi barn antagligen inte funnits eller så hade de skiljts sig. 

Jag kan också uppskatta att vara själv hemma ett tag men jag skulle aldrig få för mig att slänga ut min karl, iså fall passar jag ju på när han ändå har andra planer, vad ska jag skicka iväg honom att göra liksom
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (?) skrev 2024-10-04 11:10:22 följande:
    Min sambo vill umgås hela tiden

Jag och min kille har bott tillsammans i ett halvår. Vi har väldigt olika syn på hur mycket tid man bör spendera med sin partner.

Jag tror att olikheterna grundar sig i hur vi fungerar som människor. Jag behöver väldigt mycket egentid och laddar batterierna när jag är ensam (helst ensam hemma). Han laddar tvärtom upp sig genom social kontakt. 

Det kanske är jag som är onormal som inte orkar hänga varje kväll? Som ibland vill äta ensam eller ha en fredagskväll i ensamhet? Inte göra allt ihop.

Hur mycket tid spenderar ni med era sambos?

En timme per dag. Några timmar varje dag på helgen.

Orkar inte med folk som måste umgås hela tiden.
  • elmadumle

Givetvis kan man inte tvinga ut sin partner ur sitt egna hem bara för att man själv behöver egentid! Den som anser sig behöva tid från den man bor ihop med får ju gå ut då. 

• Anonym (Exfrun)

Många män är såna tyvärr!

• Tow2Mater
    Anonym (Exfrun) skrev 2024-10-04 22:30:08 följande:

Många män är såna tyvärr!

Ge dem ett garage och en källare ska du se det löser saken.
  • Anonym (GirlyGirl)

Att bo tillsammans är ju att samsas om hemmet. Du kan inte köra ut honom från hans egna hem för att du vill vara själv. Däremot är det ok att pyssla med sitt i ett annat rum. 
    Jag har exempel badrummet som min plats. Kan ha en spa kväll för mig själv, eller ligga i sovrummet och läsa en bok. Min sambo går in i garaget och är där i timmar. 
    Man kan leva ihop men inte på varandra. 

Om det inte funkar för dig så kanske inte just sambo funkar för dig? Det gör det inte för alla. Helt ok det med! Man ska leva efter sina egna regler. 

Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden