• Anonym (?)

Min sambo vill umgås hela tiden

Jag och min kille har bott tillsammans i ett halvår. Vi har väldigt olika syn på hur mycket tid man bör spendera med sin partner.

Jag tror att olikheterna grundar sig i hur vi fungerar som människor. Jag behöver väldigt mycket egentid och laddar batterierna när jag är ensam (helst ensam hemma). Han laddar tvärtom upp sig genom social kontakt. 

Det kanske är jag som är onormal som inte orkar hänga varje kväll? Som ibland vill äta ensam eller ha en fredagskväll i ensamhet? Inte göra allt ihop.

Hur mycket tid spenderar ni med era sambos?

• Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden
  • Anonym (Samma)

Är det vanligast att man laddar sina batterier själv eller i ett socialt sammanhang? Min tjej är mer social än jag och det skapar ibland problem. Samtidigt som hennes sociala färdigheter är bra för mig och mitt lugn är bra för henne.

Man får nog försöka leta lösningar istället för problem, det kommer alltid att finnas problem i förhållande om man letar efter det.

Jag vet inte om förutsättningarna skulle vara bättre om man skulle vara ett par där båda vill ha egentid eller för den delen ett förhållande där båda drar på socialt i 170. 

• Anonym (d)
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2024-10-05 03:23:16 följande:

Att bo tillsammans är ju att samsas om hemmet. Du kan inte köra ut honom från hans egna hem för att du vill vara själv. Däremot är det ok att pyssla med sitt i ett annat rum. 
    Jag har exempel badrummet som min plats. Kan ha en spa kväll för mig själv, eller ligga i sovrummet och läsa en bok. Min sambo går in i garaget och är där i timmar. 
    Man kan leva ihop men inte på varandra. 

Om det inte funkar för dig så kanske inte just sambo funkar för dig? Det gör det inte för alla. Helt ok det med! Man ska leva efter sina egna regler. 

Håller helt med.

Jag och min partner är särbos som vi aktivt valt. Kanske inte pga behov av ensamtid utan mer på våra boendesituation.
    Dock lever vi ihop ungefär 50% av tiden, antingen i mitt hem eller i hans. Hos mig om det är vardag, pga avstånd till mitt arbete (han kan jobba hemma) eller hon honom om det är helg.

Är inte typen av människa som behöver ensamtid oavsett men nu "får" man det oavsett om man vill eller inte.
  • Anonym (Samma)
    elmadumle skrev 2024-10-04 21:33:14 följande:

Givetvis kan man inte tvinga ut sin partner ur sitt egna hem bara för att man själv behöver egentid! Den som anser sig behöva tid från den man bor ihop med får ju gå ut då. 

Jag håller med om detta, även fast jag är en person som behöver egentid. 
  • Anonym (J)

Samma här, men vi har varit tillsammans i 8 år. Jag tycker det är mysigt. Vi gör allt med varann.

• Anonym (?)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-05 07:26:41 följande:

Är det vanligast att man laddar sina batterier själv eller i ett socialt sammanhang? Min tjej är mer social än jag och det skapar ibland problem. Samtidigt som hennes sociala färdigheter är bra för mig och mitt lugn är bra för henne.

Man får nog försöka leta lösningar istället för problem, det kommer alltid att finnas problem i förhållande om man letar efter det.

Jag vet inte om förutsättningarna skulle vara bättre om man skulle vara ett par där båda vill ha egentid eller för den delen ett förhållande där båda drar på socialt i 170. 

Jag vet faktiskt inte. De flesta behöver kanske lite av båda. Just mitt behov av egentid är nog utöver det vanliga, tror jag. Det räcker liksom inte med nån timme ensam.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 09:20:55 följande:
    Jag vet faktiskt inte. De flesta behöver kanske lite av båda. Just mitt behov av egentid är nog utöver det vanliga, tror jag. Det räcker liksom inte med nån timme ensam.
    Hur mycket tid handlar det om då?
  • Anonym (?)
    Anonym (d) skrev 2024-10-05 09:28:56 följande:
    Hur mycket tid handlar det om då?
    Det varierar lite och beror på hur kvalitativ egentiden är. Har jag många andra sociala kontakter en vecka (genom jobb osv) kan jag vara helt urladdad till helgen och vilja ha fredagen helt för mig själv. Får jag då vara helt ensam utan att bli störd kan jag umgås både lördagkväll och söndag dag. 

Får jag däremot egentid som betyder att sambon vill något hela tiden alternativt surar så behövs mer tid.
  • Anonym (?)

Skillnaden på att vara ensam hemma och att vistas i samma eller olika rum är en kånsla. Går nog inte riktigt att förklara skillnaden för någon som inte känner så. Ensam hemma ger allra mest. Att pyssla i samma rum ger minst.

• Anonym (?)
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2024-10-05 03:23:16 följande:

Att bo tillsammans är ju att samsas om hemmet. Du kan inte köra ut honom från hans egna hem för att du vill vara själv. Däremot är det ok att pyssla med sitt i ett annat rum. 
    Jag har exempel badrummet som min plats. Kan ha en spa kväll för mig själv, eller ligga i sovrummet och läsa en bok. Min sambo går in i garaget och är där i timmar. 
    Man kan leva ihop men inte på varandra. 

Om det inte funkar för dig så kanske inte just sambo funkar för dig? Det gör det inte för alla. Helt ok det med! Man ska leva efter sina egna regler. 

Nej, skulle inte tvinga ut honom om han inte har något att sysselsätta sig med såklart. Men uppskattar om han kan läsa av mig och välja kontoret framför hemarbete om jag är hemma ledig t ex. Eller kontakta en kompis om han är jättesocial när jag inte är det.
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 09:51:18 följande:
    Nej, skulle inte tvinga ut honom om han inte har något att sysselsätta sig med såklart. Men uppskattar om han kan läsa av mig och välja kontoret framför hemarbete om jag är hemma ledig t ex. Eller kontakta en kompis om han är jättesocial när jag inte är det.
    Är det en dag då han jobbar och du är ledig så köper jag att han skulle kunna åka till sin arbetsplats om han ändå ska jobba.

Däremot är det inte ok att kräva att han ska umgås med någon en hel dag för att du vill vara ensam.
    Då är det faktiskt mer realistiskt att du själv tar dig någon annanstans. Boka ett hotellrum en natt t ex.
Svar på tråden Min sambo vill umgås hela tiden