• Anonym (Klara)

Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?

Att övervikt och fetma är en stor faktor för ohälsa och något som både förkortar livet och gör det sjukare, är vetenskapligt bevisat många gånger om. Det är skillnad på betydelsen av fem och femtio kilos övervikt - givetvis! - men att det överlag är något negativt går inte att förneka.

Ändå hör jag ofta kvinnor göra just det - men aldrig män.

Känner många överviktiga män med rejäla ölkaggar och "chipstuttar" som inte på något vis försöker skönmåla det eller låtsas som att det är något bra. Hur mycket de bryr sig om att gå ner i vikt är en annan femma, men det är ingen som förnekar att de är just överviktiga eller feta och att de förmodligen skulle må bra av att tappa ett antal kilon.

Kvinnor däremot har mycket svårare att acceptera fakta och se det för vad det är. De kan hävda att de inte alls lider av att ha ett BMI på 30, att det inte säger något om hälsa att de har skrämmande högt blodtryck fast de bara är 27, och att diabetes 2 inte skulle vara något konstigare än att vara glutenintolerant. Samt att de älskar sina valkar och får massor av ragg. Utseende spelar ju ändå ingen roll när vi talar om fysisk hälsa.

Varför vill bara män se det för vad det är?

• Svar på tråden Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Ledsen övervikt) skrev 2024-10-01 15:09:58 följande:

Som kvinna i medelåldern och i klimakteriet och högt bmi kan jag säga att viss del av skulden ligger hos sjukvården där en fet kvinna oftast får höra att allt ser fint ut, allt är så bra och normalt fast man söker för besvär som uppenbart är kopplad till övervikten.  Jag har flertalet gånger fått utskrivet hormoner för diverse åkommor och ett bortviftande att det är normalt i min ålder.  Hormoner som ökat min vikt än mer och ökar mina fysiska besvär. 
    Mött åtskilliga barnmorskor och gynekologer som lätt fnissar och diskar rumpan och säger att hullet ammas bort och jag behöver inte oroa mig och att förlossningsskador är normalt och jag kan ju fortfarande ha sex så då spelar ju inte nåt kilo hit eller dit nån roll..

Nej Britta, mina gravidkilon ammades inte bort utan satt envist kvar och blev istället fler när jag fyllde 40 och nu vid snart 50 hånar klimakteriet mig med ännu fler kilon... 

Alla gånger jag sökt hjälp har jag fått en klapp på axeln och hört att så länge jag inte har diabetes och högt blodtryck är det normalt med trivselkilo .. yeah.  Trivsrlvikt på 25-30+ kg? Yeah right... 

Hallå sjukvården!  Vakna! 

Fattar inte varför nån har satt tumme ned på ditt inlägg ... Jag lider verkligen med dig - det är helt sjukt som det har blivit i vården. Själv blir jag bokstavligt talat jagad av vården pga min undervikt, trots att jag är fullt frisk, samtidigt som du och många andra i din situation inte får den hjälp ni behöver ... Skrämmande! (Att ni inte får vård alltså, inte att vården ser undervikt som ett problem, för det är det givetvis, precis som övervikt).
  • Anonym (Frisk kvinna med fetma)

Jag tror det är farligare med undervikt. Då har man inga reserver vid sjukdom. Också risk förnäringsbrister om man äter väldigt lite.

Jag har masssor av vänner omkring mig som fått Cancer, de är alla normalviktiga i medelåldern. Det som förenar dem är att de stressar för mycket. Stressen är garanterar mycket farligare än lite övervikt och fetma som inte är grav.

Först vid grav fetma , dvs bmi 35, börjar det påverka livslängden negativt. 

• Anonym (Muppet Show)

Fler medelålders män är överviktiga och feta= män är de som lever med huvet i sanden, män är de som inte söker hjälp och män är de som bölar högst efter infarkten när doktorn säger att nu får det vara slut med sprit och bea.

Exakt detta är vad som händer på min arbetsplats just nu, män 55+ droppar som flugor. Infarkt, bypass, diabetes, högt blodtryck, högt tryck i ögonen osv.

Fråga tio kvinnor i din närhet hur många gånger i livet de har gjort åtgärder för att hålla eller sänka sin vikt och fråga sen tio män samma sak, och jämför.

• Mandel
    Anonym (Klara) skrev 2024-10-01 10:27:17 följande:
    Fast nu pratade jag ju inte om hur man ser på utseendet ur ett estetiskt perspektiv, utan förnekelsen kring att övervikt kan vara farligt. 
    Grejen är säkert den att alla vet att det är skadligt, men för den saken skulle är det inget man går omkring och pratar om.
    Ställer du en rak ja eller nej-fråga "Är övervikt skadligt?" så skulle nog väldigt få svara nej på den.
    Samma gäller ju för rökning, alkohol, droger, stillasittande osv. Alla vet att det inte är ett dugg nyttigt, men ändå förekommer det.

Personligen har jag bara mött män som ansett att deras vikt inte är något problem. Kvinnor däremot är mycket mer medvetna om att det inte är bra och att de flesta faktiskt inte känner sig bekväma i sina kroppar med en massa extra kilon.
    Har aldrig hört en kvinna nämna något i närheten av att det är hälsosamt att vara överviktig/tjock.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Snälla)

1. Övervikt är nödvändigtvis inte farligt. Har en överviktig kompis som tränar och äter bättre än vad jag gör 

2. Även om det är hälsofarligt så väljer nog många kvinnor att fortsätta älska sig själva ändå, då de anser att självhat och ätstörningar är ännu mer hälsofarligt.

3. Mäns övervikt är i regel mer hälsofarlig än kvinnors. 

• Anonym (S)
    Anonym (Snälla) skrev 2024-10-02 10:17:15 följande:

1. Övervikt är nödvändigtvis inte farligt. Har en överviktig kompis som tränar och äter bättre än vad jag gör 

2. Även om det är hälsofarligt så väljer nog många kvinnor att fortsätta älska sig själva ändå, då de anser att självhat och ätstörningar är ännu mer hälsofarligt.

Rent krasst vet du inget om hennes hälsa utan att ha tittat på blodprover och röntgen mm. 

Hon har en hälsosam livsstil, ja. Men det är tyvärr inte alltid detsamma som god hälsa. 
  • Reasonandsense
    Anonym (Snälla) skrev 2024-10-02 10:17:15 följande:

1. Ja, visst är det sant. Normal vikt brukar dock nästan alltid bli en konsekvens av att över lång tid äta och träna bra, vilket ingen kan ifrågasätta är bra för hälsan. Men just den här personen kanske har "dåliga" gener i den bemärkelsen, vad vet jag.

2. Det kan vara så, men jag ser det där som en falsk dikotomi. Måste man hata sig själv för att tycka att det vore bra med lite hälsosammare livsstil?
  • Anonym (Viktväktaren)
    Anonym (Ledsen övervikt) skrev 2024-10-01 15:09:58 följande:

Som kvinna i medelåldern och i klimakteriet och högt bmi kan jag säga att viss del av skulden ligger hos sjukvården där en fet kvinna oftast får höra att allt ser fint ut, allt är så bra och normalt fast man söker för besvär som uppenbart är kopplad till övervikten.  Jag har flertalet gånger fått utskrivet hormoner för diverse åkommor och ett bortviftande att det är normalt i min ålder.  Hormoner som ökat min vikt än mer och ökar mina fysiska besvär. 
    Mött åtskilliga barnmorskor och gynekologer som lätt fnissar och diskar rumpan och säger att hullet ammas bort och jag behöver inte oroa mig och att förlossningsskador är normalt och jag kan ju fortfarande ha sex så då spelar ju inte nåt kilo hit eller dit nån roll..

Nej Britta, mina gravidkilon ammades inte bort utan satt envist kvar och blev istället fler när jag fyllde 40 och nu vid snart 50 hånar klimakteriet mig med ännu fler kilon... 

Alla gånger jag sökt hjälp har jag fått en klapp på axeln och hört att så länge jag inte har diabetes och högt blodtryck är det normalt med trivselkilo .. yeah.  Trivsrlvikt på 25-30+ kg? Yeah right... 

Hallå sjukvården!  Vakna! 

Vad som är "normalt" är helt ointressant. Fråga vad som är optimalt och hur läkaren ska hjälpa dig uppnå det.
  • Anonym (Frisk kvinna med fetma)
    Anonym (Viktväktaren) skrev 2024-10-02 10:46:35 följande:
    Vad som är "normalt" är helt ointressant. Fråga vad som är optimalt och hur läkaren ska hjälpa dig uppnå det.

Skulle läkarna hjälpa oss att få optimal hälsa? Det är inte läkarens uppgift. Hur skulle det gå till? Större delen av Sveriges befolkning skulle då hänga på vårdcentralen ständigt för att få hjälp att få optimal hälsa.
    Många behöver förbättra sin kondition .
    Andra äter för lite eller för dåligt.
    Många sover för lite.
    Många är för stressade. 
    En del väger för mycket men är friska.

Vi kommer aldrig ha en sjukvård med läkare som kommer kunna hjälpa oss alla att få optimal hälsa. 

• Anonym (Viktväktaren)
    Anonym (Frisk kvinna med fetma) skrev 2024-10-02 11:47:58 följande:

Skulle läkarna hjälpa oss att få optimal hälsa? Det är inte läkarens uppgift. Hur skulle det gå till? Större delen av Sveriges befolkning skulle då hänga på vårdcentralen ständigt för att få hjälp att få optimal hälsa.
    Många behöver förbättra sin kondition .
    Andra äter för lite eller för dåligt.
    Många sover för lite.
    Många är för stressade. 
    En del väger för mycket men är friska.

Vi kommer aldrig ha en sjukvård med läkare som kommer kunna hjälpa oss alla att få optimal hälsa. 

Det vore en vinst för både vården och samhället i stort om folkhälsan förbättrades.
Svar på tråden Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?