Inlägg från: Anonym (Frisk kvinna med fetma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frisk kvinna med fetma)

Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?

Jag har BMI högre än 30 , typ 31.
    Jag har också perfekt blodtryck, bra blodsockervärden och bra kolesterol. Inget fel på några blodprover, gjorde ett privat hälsotest på Werlabs och alla värden var bra.
    Jag tränar  flera gånger varje vecka, går ca 10000 steg per dag och cyklar ofta till jobbet. Äter hälsosam kost med frukt och grönt och fisk och kött och skaldjur,
    Har inga sjukdomar och äter inga mediciner.
    Har inte ont någonstans.
    Är 56 år.

Jag tror det är farligare med undervikt. Då har man inga reserver vid sjukdom. Också risk förnäringsbrister om man äter väldigt lite.

Jag har masssor av vänner omkring mig som fått Cancer, de är alla normalviktiga i medelåldern. Det som förenar dem är att de stressar för mycket. Stressen är garanterar mycket farligare än lite övervikt och fetma som inte är grav.

Först vid grav fetma , dvs bmi 35, börjar det påverka livslängden negativt. 

Anonym (Viktväktaren) skrev 2024-10-02 10:46:35 följande:
    Vad som är "normalt" är helt ointressant. Fråga vad som är optimalt och hur läkaren ska hjälpa dig uppnå det.

Skulle läkarna hjälpa oss att få optimal hälsa? Det är inte läkarens uppgift. Hur skulle det gå till? Större delen av Sveriges befolkning skulle då hänga på vårdcentralen ständigt för att få hjälp att få optimal hälsa.
    Många behöver förbättra sin kondition .
    Andra äter för lite eller för dåligt.
    Många sover för lite.
    Många är för stressade. 
    En del väger för mycket men är friska.

Vi kommer aldrig ha en sjukvård med läkare som kommer kunna hjälpa oss alla att få optimal hälsa. 

Anonym (Svajpa inte alls) skrev 2024-10-02 13:56:47 följande:

Är det inte så att vissa sjuksköterskor får ha samtal med folk om övervikt? Eller gäller det endast om man har en sjukdom förknippad med övervikten?

Mig har de ofta vägt i samband med helt andra sjukdomar! När jag kom in för att jag fått in medel i ögonen, så stod det i min journal att jag såg mager och smal ut. Vad sjutton har det med vad jag sökte för? Därför undrar jag om de inte har någon koll på ens vikt och följer upp detta, utan att man direkt söker för det?

Det pratar nog bara sjuksköterskor och läkare ifall man har en sjukdom kopplad till övervikten, enligt min erfarenhet.
    Jag har ju BMI 31 och är synligt överviktig. Men ingen vårdpersonal, vare sig sköterskor eller läkare, har någonsin talat om detta. Någon gång har jag sagt att jag kanske har något problem pga övervikten och då har fler sköterskor sagt att jag ser väldigt frisk ut, så det tror de inte alls på. 
    Och jag är väldigt frisk i grunden men man kan ju drabbas av små krämpor eller infektionssjukdomar ändå. 
    Anonym (Em) skrev 2024-10-02 14:23:07 följande:
    Fast fetma är väl en kronisk sjukdom per definition? 

Man tro vad man vill men fetma ökar t ex risken för cancer. 
    Vården ser det absolut inte som en kronisk sjukdom. Jag var tex på femtioårskontroll och då noterade de att vikten var för hög men jag blev inte ordinerad någon behandling eller uppföljning och ingen har därefter nämnt detta på vårdcentralen.
    Anonym (Em) skrev 2024-10-02 14:35:01 följande:
    Tror helt ärligt att vården saknar resurser att ta hand om all övervikt i Sverige idag. Fetma är så pass vanligt. Individen har ett ansvar att själv söka vård och stöd för viktnedgång. 
    Ja, man reagerar nog  bara om övervikten orsakar problem, som diabetes, högt blodtryck , mm. 

Forskning visar: Lagom tjocka lever längst (tv4.se)

Lagom tjocka lever längst.

Det visar flera studier som gjorts de senaste åren.
    ? Det går inte att svälta sig till en bra hälsa. Inte långsiktigt, i alla fall, säger forskaren Axel Carlsson till 
    DN.

Vill du leva ett långt och friskt liv?

Då ska du inte fokusera på vikten, utan hälsan i sin helhet. Det menar Axel Carlsson, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet i Huddinge.

Han lyfter i stället fram att gå sina steg, inte röka, dricka måttligt och äta frukt och grönt som några faktorer som ökar chansen till ett långt liv.

? För varje sådan hälsosam vana du har, desto större chans till ett långt och friskt liv, säger han.

?Att ha lite hull är ofta en fördel?Dessutom visar forskning att några extrakilon har en skyddande effekt vid till exempel infektioner, framför allt om du är 50 år eller äldre, skriver DN. Svår fetma är inte bra, men det bantas för mycket och helt i onödan.

? Lite högre upp i åldrarna har övervikt en skyddande effekt. Att ha lite hull är ofta en fördel då, säger Axel Carlsson till tidningen.

Om man tittar på BMI så menar Axel Carlsson att först vid svår fetma så ökar risken att dö i förtid. För dem med lätt fetma var risken att dö i förtid till och med lägre.

? År 2009 publicerade vi en studie i International Journal of Obesity med en uppföljningstid på 26 år. De som hade lägst risk att dö i den studien hade ett BMI runt 27 och 28. Vi såg alltså en skyddande effekt med en viss övervikt. 
Svar på tråden Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?