• Anonym (Klara)

Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?

Att övervikt och fetma är en stor faktor för ohälsa och något som både förkortar livet och gör det sjukare, är vetenskapligt bevisat många gånger om. Det är skillnad på betydelsen av fem och femtio kilos övervikt - givetvis! - men att det överlag är något negativt går inte att förneka.

Ändå hör jag ofta kvinnor göra just det - men aldrig män.

Känner många överviktiga män med rejäla ölkaggar och "chipstuttar" som inte på något vis försöker skönmåla det eller låtsas som att det är något bra. Hur mycket de bryr sig om att gå ner i vikt är en annan femma, men det är ingen som förnekar att de är just överviktiga eller feta och att de förmodligen skulle må bra av att tappa ett antal kilon.

Kvinnor däremot har mycket svårare att acceptera fakta och se det för vad det är. De kan hävda att de inte alls lider av att ha ett BMI på 30, att det inte säger något om hälsa att de har skrämmande högt blodtryck fast de bara är 27, och att diabetes 2 inte skulle vara något konstigare än att vara glutenintolerant. Samt att de älskar sina valkar och får massor av ragg. Utseende spelar ju ändå ingen roll när vi talar om fysisk hälsa.

Varför vill bara män se det för vad det är?

• Svar på tråden Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?
  • Anonym (Svajpa inte alls)

Är det inte så att vissa sjuksköterskor får ha samtal med folk om övervikt? Eller gäller det endast om man har en sjukdom förknippad med övervikten?

Mig har de ofta vägt i samband med helt andra sjukdomar! När jag kom in för att jag fått in medel i ögonen, så stod det i min journal att jag såg mager och smal ut. Vad sjutton har det med vad jag sökte för? Därför undrar jag om de inte har någon koll på ens vikt och följer upp detta, utan att man direkt söker för det?

• Anonym (Tina)

Övervikt är ohälsosamt. Finns inget att diskutera där liksom. Punkt. 

• Anonym (Em)

Tror att det bottnar i att kraven på utseende är högre för kvinnor än för män. Det skapades en motreaktion till detta som börjar gå för långt. Vi får inte diskutera en kvinnas kropp överhuvudtaget, inte ens med hälsa som grund.

• Anonym (Snälla)
    Reasonandsense skrev 2024-10-02 10:27:31 följande:
    1. Ja, visst är det sant. Normal vikt brukar dock nästan alltid bli en konsekvens av att över lång tid äta och träna bra, vilket ingen kan ifrågasätta är bra för hälsan. Men just den här personen kanske har "dåliga" gener i den bemärkelsen, vad vet jag.

2. Det kan vara så, men jag ser det där som en falsk dikotomi. Måste man hata sig själv för att tycka att det vore bra med lite hälsosammare livsstil?
    Hon har varit överviktig sen barnsben, tränar mycket och äter bra, men går ändå inte ner i vikt.

Nej givetvis inte, men bantning kan leda till ätstörningar. Många tjocka har dessutom historia av ätstörningar, att börja banta kan trigga igång det igen. Det kan jag vittna för.
  • Anonym (Frisk kvinna med fetma)
    Anonym (Svajpa inte alls) skrev 2024-10-02 13:56:47 följande:

Är det inte så att vissa sjuksköterskor får ha samtal med folk om övervikt? Eller gäller det endast om man har en sjukdom förknippad med övervikten?

Mig har de ofta vägt i samband med helt andra sjukdomar! När jag kom in för att jag fått in medel i ögonen, så stod det i min journal att jag såg mager och smal ut. Vad sjutton har det med vad jag sökte för? Därför undrar jag om de inte har någon koll på ens vikt och följer upp detta, utan att man direkt söker för det?

Det pratar nog bara sjuksköterskor och läkare ifall man har en sjukdom kopplad till övervikten, enligt min erfarenhet.
    Jag har ju BMI 31 och är synligt överviktig. Men ingen vårdpersonal, vare sig sköterskor eller läkare, har någonsin talat om detta. Någon gång har jag sagt att jag kanske har något problem pga övervikten och då har fler sköterskor sagt att jag ser väldigt frisk ut, så det tror de inte alls på. 
    Och jag är väldigt frisk i grunden men man kan ju drabbas av små krämpor eller infektionssjukdomar ändå. 
  • Anonym (Dietist)

Man kan gå till en dietist om man har problem med vikten. 

Anonym (Frisk kvinna med fetma) skrev 2024-10-02 11:47:58 följande:

Skulle läkarna hjälpa oss att få optimal hälsa? Det är inte läkarens uppgift. Hur skulle det gå till? Större delen av Sveriges befolkning skulle då hänga på vårdcentralen ständigt för att få hjälp att få optimal hälsa.
    Många behöver förbättra sin kondition .
    Andra äter för lite eller för dåligt.
    Många sover för lite.
    Många är för stressade. 
    En del väger för mycket men är friska.

Vi kommer aldrig ha en sjukvård med läkare som kommer kunna hjälpa oss alla att få optimal hälsa. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Frisk kvinna med fetma) skrev 2024-10-02 07:16:36 följande:

Jag tror det är farligare med undervikt. Då har man inga reserver vid sjukdom. Också risk förnäringsbrister om man äter väldigt lite.

Jag har masssor av vänner omkring mig som fått Cancer, de är alla normalviktiga i medelåldern. Det som förenar dem är att de stressar för mycket. Stressen är garanterar mycket farligare än lite övervikt och fetma som inte är grav.

Först vid grav fetma , dvs bmi 35, börjar det påverka livslängden negativt. 

Fast fetma är väl en kronisk sjukdom per definition? 

Man tro vad man vill men fetma ökar t ex risken för cancer. 
  • Anonym (Frisk kvinna med fetma)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-02 14:23:07 följande:
    Fast fetma är väl en kronisk sjukdom per definition? 

Man tro vad man vill men fetma ökar t ex risken för cancer. 
    Vården ser det absolut inte som en kronisk sjukdom. Jag var tex på femtioårskontroll och då noterade de att vikten var för hög men jag blev inte ordinerad någon behandling eller uppföljning och ingen har därefter nämnt detta på vårdcentralen.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Frisk kvinna med fetma) skrev 2024-10-02 14:29:17 följande:
    Vården ser det absolut inte som en kronisk sjukdom. Jag var tex på femtioårskontroll och då noterade de att vikten var för hög men jag blev inte ordinerad någon behandling eller uppföljning och ingen har därefter nämnt detta på vårdcentralen.
    Tror helt ärligt att vården saknar resurser att ta hand om all övervikt i Sverige idag. Fetma är så pass vanligt. Individen har ett ansvar att själv söka vård och stöd för viktnedgång. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?