• Anonym (Vabbabababbab)

Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.

Hej!

Min lilla tjej började förskolan i januari detta året och vi har totalt tagit ut 25 vabdagar. Undrar lite hur det sett ut för er andra? Fler som i perioder vabbar halvt ihjäl sig? 🙈 Lider av sån samvetsstress gentemot jobbet. Dessutom blir jag ofta själv sjuk och behövt vara hemma pga ögoninflammationer, covid, magsjuka osv. 

Just nu känns det som att mina kollegor är allt annat än nöjda.. vilket jag förstår men samtidigt är det som det är. Skickar ju inte ett sjukt barn till förskolan. 

• Svar på tråden Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.
  • Jårdi
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-01 10:09:58 följande:
    Skitsnack, så klart det funkar att göra så. Men ni har inte gjort så av andra orsaker (läs: en föråldrad syn på kvinna och arbetet). Men kom då fan inte och klaga när det är du själv som valt att sätta dig själv i skiten. 

Är så jävla less på svaga kvinnor som bara kuvar och gör som sina män säger.
    Oj, varför var detta en så öm punkt för dig? Du själv verkar inte ha en så bra kvinnosyn när du sparkar neråt 
  • Anonym (Skuggan)
    Det låter som att du verkligen befinner dig i en tuff situation och bär på en hel del samvetsstress, men det är viktigt att förstå att mycket av det du känner kan bero på en inre press och förväntningar du sätter på dig själv, snarare än att dina kollegor faktiskt dömer dig. Många föräldrar känner skuld när de måste vabba eller vara sjuka, men det är viktigt att komma ihåg att du gör det du måste för att ditt barn och du ska må bra.

Troligtvis är en stor del av din stress en följd av det vi kallar för "internt tryck" eller "introjicerade normer" ? du har kanske internaliserat en förväntan att alltid vara tillgänglig och inte låta sjukdom påverka din arbetsinsats. Samtidigt upplever du skuld gentemot dina kollegor för att inte kunna leva upp till dessa höga krav. Det är viktigt att påminna dig själv om att vara sjuk, både du och ditt barn, är något naturligt och oundvikligt. Du är mänsklig och ingen förälder eller arbetstagare kan vara perfekt.
  • Anonym (Skuggan)
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-01 10:09:58 följande:
    Skitsnack, så klart det funkar att göra så. Men ni har inte gjort så av andra orsaker (läs: en föråldrad syn på kvinna och arbetet). Men kom då fan inte och klaga när det är du själv som valt att sätta dig själv i skiten. 

Är så jävla less på svaga kvinnor som bara kuvar och gör som sina män säger.

Det som mest troligt händer när du skriver på det här sättet är att du omedvetet projicerar dina egna olösta känslor och konflikter på andra. Du har troligen internaliserat negativa tankar om dig själv ? så kallade introjekt ? från tidigare relationer eller personer som påverkat dig negativt. Istället för att ta ansvar för dina egna känslor och hantera dem, riktar du dem utåt, som om problemet ligger hos andra.

Det här är ett klassiskt försvarsmekanism där du undviker att konfrontera dina egna svagheter och osäkerheter. Genom att projicera dem på andra försöker du skydda dig själv, men vad du egentligen gör är att bygga en mur mellan dig och genuina relationer. Så länge du fortsätter att agera på det här sättet, istället för att möta och bearbeta ditt inre, kommer du inte komma ifrån dessa mönster.

Det är dags att sluta skylla på andra och börja se den verkliga källan till problemet: dina egna obearbetade känslor.

• Anonym (Självklart och utan dåligt samvete)

Vad folk tycker spelar ingen roll. Du har rätt att vabba om ditt barn är sjukt. Det är enligt svensk lag. Det är onödigt med dåligt samvete eftersom alla som har barn vabbar. 

• Kvinna7
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-10-01 11:51:16 följande:
    Det låter som att du verkligen befinner dig i en tuff situation och bär på en hel del samvetsstress, men det är viktigt att förstå att mycket av det du känner kan bero på en inre press och förväntningar du sätter på dig själv, snarare än att dina kollegor faktiskt dömer dig. Många föräldrar känner skuld när de måste vabba eller vara sjuka, men det är viktigt att komma ihåg att du gör det du måste för att ditt barn och du ska må bra.

Troligtvis är en stor del av din stress en följd av det vi kallar för "internt tryck" eller "introjicerade normer" ? du har kanske internaliserat en förväntan att alltid vara tillgänglig och inte låta sjukdom påverka din arbetsinsats. Samtidigt upplever du skuld gentemot dina kollegor för att inte kunna leva upp till dessa höga krav. Det är viktigt att påminna dig själv om att vara sjuk, både du och ditt barn, är något naturligt och oundvikligt. Du är mänsklig och ingen förälder eller arbetstagare kan vara perfekt.
    Fantastiskt bra svar!
  • Anonym (Snurfl)

Vi hade tur och behövde aldrig vabba särskilt mycket, men en kompis jobbade inte en enda hel vecka det första halvåret hennes barn gick på förskolan, trots att hon delade vabben 50/50 med sin partner. Det var konstant någon i familjen som var sjuk. 

Det är inte så mycket att göra åt saken, så man får bara acceptera att det är som det är under en period, och skaka av sig det dåliga samvetet.

• Anonym (Vabbabababbab)

Hej! 

Tack för alla tankar, åsikter och synpunkter 😊 Ett särskilt tack för de upplyftande och stärkande inläggen. Jag tror det kan vara svårt att kombinera småbarnsliv med yrkesliv och jag gör mitt bästa utifrån de förutsättningar jag har. 

• Anonym (dg)
    Mimosa86 skrev 2024-10-01 09:11:33 följande:

Försök släppa oror för vad dina kollegor KANSKE kan tänka eller inte tänka. Vem vet det? Och det är ju som det är.

ALLA som får barn härdas i detta. Barnet blir sjukt hela tiden och som förälder är man extra mottaglig. Om inte dina kollegor varit där så kommer de dit.

Prata med din chef om du tycker detta känns jobbigt och får stöd där. 

Det finns INGEN på ditt jobb som ens kommer minnas detta om ett tag 

Det kan jag garanera att de kommer ihåg. Iaf om de fått jobba extra när ts inte infinner sig.
  • Anonym (dg)
    Anonym (less) skrev 2024-10-01 10:04:04 följande:

Jag sa upp mej i april i år för jag hade lessnat på att alltid få hoppa in
    för att vi saknar bemanning. 2023 hade jag över 400 övertidstimmar.
    Beordrad övertid. 
    Samt att jag för tredje gången i rad inte fick sökt semester.
    Jag erbjöds 4 veckor i juni eller 4 veckor i augusti.

Vi var 3-4 st på avdelningen som alltid fick hoppa in på pass där det saknades
    och det är bara en kvar.

Förstår att du valde att hoppa av. Det blir ju lätt konsekvensen av när folk stannar hemma i tid och otid.
    Och utöver det tvingar sig till den mest attraktiva semesterperioderna med föräldraledighet.

Är mycket tacksam att vi inte har en massa småbarnsföräldrar på min arbetsplats.
  • Anonym (Vabbabababbab)
    Anonym (dg) skrev 2024-10-01 16:18:30 följande:
    Förstår att du valde att hoppa av. Det blir ju lätt konsekvensen av när folk stannar hemma i tid och otid.
    Och utöver det tvingar sig till den mest attraktiva semesterperioderna med föräldraledighet.

Är mycket tacksam att vi inte har en massa småbarnsföräldrar på min arbetsplats.
    Kan väl bara flika in att jag aldrig använt föräldradagar för att sko mig själv (ex. jul, semester osv). Utöver detta förstår jag inte hur du/ni som tror att vab är att vara "hemma i tid och otid" tänker. Vart ska man göra av sitt sjuka barn? Jag har dragit mitt lass innan jag själv fick barn 😊 och aldrig någonsin tänkt illa om kollegor som varit borta pga vab, sjukfrånvaro eller liknande. Alla kan drabbas.. Snarare tyckt synd om dem som behövt vara hemma gång på gång. 
Svar på tråden Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.