Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

molly50 skrev 2024-10-01 14:05:26 följande:
    Ser du verkligen inte skillnad på en tjejfest,där bara tjejer är inbjudna och en födelsedagsfest där personer av båda kön är inbjudna?
    Det har jag redan svarat på: NEJ jag ser inte skillnaden
  • Anonym (V)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-10-01 14:08:41 följande:
    Det behöver man inte anse. Etiketten är tydlig att man bjuder båda i ett par, sedan kan paret välja själva om de vill/kan gå tillsammans eller inte. Etiketten är till för att göra samspelet mellan människor mer friktionsfritt då det finns vissa oskrivna regler som alla kan förhålla sig till.
    Nej man behöver inte men vissa kanske gör det. Alla håller inte på etiketten och det är svaret på varför
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 14:04:11 följande:
    Och jag påpekade att jag inte tycker att det spelar någon roll när resten är nära vänner och de trots allt har varit ett par i 6 månader.
    Fast för TS spelar det roll och det är hon som står för festen, inte du. Du skrev att alla är nära vänner och det är fel. Så den premissen kan du inte utgå ifrån så då faller hela det följande resonemanget.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-01 16:43:58 följande:
    Det spelar ingen roll vad värdparet anser, det är fult och taskigt oavsett att bara bjuda den ena i ett par när andra par är inbjudna tillsammans.
    Så du hade velar veta varför de valt att inte bjuda båda er i paret, men det spelar ingen roll vad de anser. Om du inte bryr dig om vad de tycker så bryr du dig ju inte om varför.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-01 16:45:20 följande:
    Man måste givetvis inte följa etiketten men då får man vara beredd på att folk kommer reagera negativt på de val man gör.
    Ja men det var inte poängen. Jag försökte svara på varför en del kanske väljer att göra annorlunda.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 17:28:14 följande:
    Nej,det är uppenbart.
    Fast tydligen var det inte uppenbart för dig eftersom du fortsatte ställa samma fråga
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 17:46:50 följande:
    Men ät man nära vänner och alla är par så bjuder man inte in alla utom en.
    Även om en av vännerna har träffat en ny partner.
    Det är så man gör enligt vett och etikett.
    Nej, alla i paren var inte nära vänner så du framställer det fel igen.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-02 16:15:49 följande:
    Frågan hade ju inte varit varför X inte var där, inte varför X inte var bjuden.

Om en i ett par sitter själv och jag frågade varför partnern inte är där så hade jag förväntat mig tex sjuk/ingen barnvakt/jobbar/bortrest som svar. Inte att vederbörande inte var bjuden.

Anonym (Nia) skrev 2024-10-02 16:15:49 följande:
    Frågan hade ju inte varit varför X inte var där, inte varför X inte var bjuden.

Om en i ett par sitter själv och jag frågade varför partnern inte är där så hade jag förväntat mig tex sjuk/ingen barnvakt/jobbar/bortrest som svar. Inte att vederbörande inte var bjuden.
    Jo du skrev att du hade undrat varför partnern blev utesluten. Det var det jag försökte svara på
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-02 19:57:36 följande:
    Ja,efetrsom du inte har svarat på den.
    Jag hade skrivit till dig i ett par inlägg där det framgår att jag inte ser någon skillnad på det (196, 207) . Ändå så frågade du om jag inte ser någon skillnad
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-02 19:58:37 följande:
    Men det spelar ingen roll när det handlar om vett och etikett.
    Är alla nära vänner och en av dem har träffat en ny så bjuder man in även den personen.
    Det är fult att utesluta bara en.
    Nej inte när festen bara är för nära vänner. Precis som det inte är fult att utesluta någon som inte är tjej eller någon som inte är kollega, om man ska ha tjejmiddag eller fest för arbetskamrater. Om några arbetskamrater även råkar vara i par så är det inte fult att inte bjuda en partner som inte är kollega. På en fest för kollegor.
    Och den situationen kan ju uppstå även vid en tjejmiddag. Om några av tjejerna är även tillsammans med varandra men gubben som är partner till en av tjejerna blev inte inbjuden för han är inte tjej. Precis som en partner som inte är nära vän, inte blir bjuden till en fest för enbart nära vänner.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?