• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (Anna)

Missade tillägga att partnern vill ta med sig sin 2-åring också för att den ammar...

• Erkki

Jag hade nog inte sagt ngt om partnern men förtydligat att INGA barn är välkomna och då hoppats att det löst sig av sig själv. 

• Anonym (Anna)
    Erkki skrev 2024-09-24 16:43:43 följande:

Jag hade nog inte sagt ngt om partnern men förtydligat att INGA barn är välkomna och då hoppats att det löst sig av sig själv. 

Det är nog en bra idé. Vi vill inte att några intriger ska förstöra inför festen. Det blir svårt när man försöker vara tydlig men somliga ändå inte förstår eller vill förstå.
  • Anonym (P)

Hade andra fått ta med sin partner men inte jag, hade jag avstått att komma, så det kanske löser sig ändå?

• Anonym (ST)
    Anonym (P) skrev 2024-09-24 16:50:52 följande:

Hade andra fått ta med sin partner men inte jag, hade jag avstått att komma, så det kanske löser sig ändå?

Håller med. Man kan fan inte ha olika regler för olika gäster.
  • Anonym (Ulrika)

Jag hade nog låtit partnern komma, men inte tvååringen, ifall festen är barnfri för övrigt. En mer eller mindre spelar inte så stor roll, och jag hade inte velat skapa en konflikt. (Tänker att de kanske hänger ihop i många år, och då kommer denna festen att vara ett dåligt minne av mig)
    Jag hade nog ringt kompisen och sagt att jag hade hört att hen ville ta med sig sin tjej, och att vi hade inte tänkt så, men att det är ok, och att vi ska ändra bordsplaceringen (om ni ska ha sådan). Jag hade också då frågat om hon hade fixat barnvakt, eftersom festen är barnfri.

• Studentpappa

En ny partner sen 6-mån som har ett ammande barn på två år. Hur fan går den ekvationen ihop?..

Hade hon bebisen med på tinderdejten Baby

Ride it like you stole it
  • Anonym
    Studentpappa skrev 2024-09-24 18:55:51 följande:

En ny partner sen 6-mån som har ett ammande barn på två år. Hur fan går den ekvationen ihop?..

Hade hon bebisen med på tinderdejten Baby

Sånt händer.

Jag känner ett par där de träffades då hans dotter bara var ett halvår. Mamman hade avlidit strax efter att flickan föddes.
    När flickan var några år adopterad kvinnan i paret henne.
  • Anonym

Angående festen.

Hade min partner exkluderats samtidigt som andra gästers partners är bjudna så hade jag inte ens tackat nej. Jag hade bara uteblivit. Och avslutat vänskapen.

• Anonym (C)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:40:25 följande:

den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka 

Nej men dåså. Då är det väl bara att säga något? 
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?