• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (vill)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 15:02:04 följande:

Ganska märkligt att det verkar som att så många skulle ogilla att inte partner är bjuden men att utesluta barnen är ok, när folk alltid säger att
    1. ens barn alltid är viktigast 
    2. jag är väl inte sammanväxt i höften med min partner heller 

Jag tycker att det är helt okej att bara bjuda en i ett par, och att bara en i ett par går på en tillställning.

Men då ska det framgå tydligt redan i inbjudan, och det verkar det inte ha gjort i det här fallet, utan både den som är inbjuden och dennes partner tror att båda är bjudna. Det är då det blir känsligt att dra tillbaka inbjudan för partnern. 

Sen det där andra om att barnen är viktigast, det är ju i helt andra sammanhang och inte gällande vem som blir bjuden på en fest. Det måste du väl ändå fatta själv. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (vill) skrev 2024-09-25 15:33:24 följande:
    Jag tycker att det är helt okej att bara bjuda en i ett par, och att bara en i ett par går på en tillställning.

Men då ska det framgå tydligt redan i inbjudan, och det verkar det inte ha gjort i det här fallet, utan både den som är inbjuden och dennes partner tror att båda är bjudna. Det är då det blir känsligt att dra tillbaka inbjudan för partnern. 

Sen det där andra om att barnen är viktigast, det är ju i helt andra sammanhang och inte gällande vem som blir bjuden på en fest. Det måste du väl ändå fatta själv. 
    Personligen tycker jag det är snålt, exkluderande och ovänligt att inte bjuda med partners på en fyrtioårsfest. 
    Många säger att vi svenskar är snåla och generösa och ovänliga, och när man läser sånt här kan man nästan hålla med. Det är i samma klass som barns vänner som får sitta på rummet när familjen äter. 
  • Anonym (vill)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-25 15:39:46 följande:
    Personligen tycker jag det är snålt, exkluderande och ovänligt att inte bjuda med partners på en fyrtioårsfest. 
    Många säger att vi svenskar är snåla och generösa och ovänliga, och när man läser sånt här kan man nästan hålla med. Det är i samma klass som barns vänner som får sitta på rummet när familjen äter. 
    Det får du ju gärna tycka, och du får även bjuda alla du vill bjuda när det är din tillställning. Och bjuda alla kompisar till dina barn på middag om du vill. 

Men jag kan ändå förstå att man vill ha en fest för personer man känner, inte deras eventuellt tillfälliga partners. Och att barn som inte är planerade att äta middag hemma hos mig, istället äter hemma hos sin egen familj. 
  • Goneril

Ganska märkligt att det verkar som att så många skulle ogilla att inte partner är bjuden men att utesluta barnen är ok, när folk alltid säger att

Uppfostran kallas det, sociala koder, etikett om man så vill. De flesta vuxna VET hur det ska gå till. Att utesluta barn är OK, men inte att dela på par.
  • Anonym (V)
    Anonym (H) skrev 2024-09-25 15:14:06 följande:
    Det är väl mer naturligt att vuxna inkluderas på en vuxen fest. Ska festen ta hänsyn till hög musik, alkohol eller överröstas/ta fokus av gnälliga/trötta/busiga barn? 
    Om du nu anser att man ska hålla sig till vilken kategori fest det var, så gällde ju detta nära vänner och då är det mer naturligt att enbart nära vänner kommer med.
  • Anonym (Molly)

Du blandar ihop saker. Bara för att barnen är viktigast betyder inte det att man tar med dom överallt. Barnen är inte mindre viktiga för att de är hos barnvakten en kväll.

Sedan så betyder väl inte att man vill gå med sin partner på en fest att man sitter ihop? När man säger att man inte sitter ihop menas att man inte gör allt tillsammans, att man är två individer. Inte att man inte vill gå på fest tillsammans när alla andra kommer med sina partners. 
  • Anonym (Molly)
    Ascendere skrev 2024-09-25 10:47:03 följande:

Jag tycker ni resonerar klokt. 
    Att höra av sig och säga att partnern inte är bjuden känns lite väl mycket som ett statement, och jag har svårt att se att det inte skulle påverka er vänskap negativt. 

Däremot att förtydliga att ni tyvärr inte har möjlighet att ha barn med på festen ska inte vara några konstigheter, sånt går att lösa om det är viktigt för dem att komma båda två.
    Så förtydliga den punkten så löser sig resten på ett eller annat sätt. 

Fast det är ju det som TS tycker, varför ska hon inte stå för det då? De har ju inte bjudit partnern och snacket verkar ju vara igång redan bland de inbjudna, så det lär ju ändå komma fram. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Molly) skrev 2024-09-25 16:24:46 följande:
    Du blandar ihop saker. Bara för att barnen är viktigast betyder inte det att man tar med dom överallt. Barnen är inte mindre viktiga för att de är hos barnvakten en kväll.

Sedan så betyder väl inte att man vill gå med sin partner på en fest att man sitter ihop? När man säger att man inte sitter ihop menas att man inte gör allt tillsammans, att man är två individer. Inte att man inte vill gå på fest tillsammans när alla andra kommer med sina partners. 
    Och då är inte heller partnern mindre viktig för att den stannar hemma en kväll.

om man inte sitter ihop och kan göra saker själv så är det fullt möjligt att även gå på fest på utan partner, utan att världen går under.
  • Anonym (V)
    Anonym (vill) skrev 2024-09-25 15:33:24 följande:

Nej jag fattar inte det och det verkar du heller inte ha något bra svar på.
  • Anonym (V)

Så du hade inget bättre svar än att det bara är så vi har bestämt det ska vara, utan någon förklaring till varför. Det blir meningslöst om man inte kan motivera det.

Goneril skrev 2024-09-25 15:50:29 följande:
    Uppfostran kallas det, sociala koder, etikett om man så vill. De flesta vuxna VET hur det så
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?