• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (Dc)

Jag kan förstå er. Jag hade nog inte sagt något och låtit partnern komma men varit tydlig med att det är barnfritt. 

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 21:35:15 följande:
    Andra gästers partners som bjudits in är inte bara andra gästers partners, det är andra gäster. Gäster som vi känner och som vi anser oss stå tillräckligt nära för att räkna till våra närmaste. Den här festen är just för våra närmaste.
    Du sa det ja.
    Och jag sa att om du gjorde så så kunde du stryka mig från din "kompislista" hädanefter.
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 21:44:06 följande:
    Partnern följer inte med utan barnet som jag förstod det på den andra vännen. Då vet vi inte heller om den inbjudna vännen kommer. Tycker inte det är vi som skapar en konflikt och det är det sista vi vill. Däremot om vi hade velat bjuda in fler hade vi valt personer vi känner.

Detta däremot, att tvinga med en liten unge på en barnfri fest är inte ok. 

Det ÄR ni som skapar konflikt genom att vägra EN gästs partner att föja med. Så om ni hade velat bjuda fler så hade de sämre bekanta kanske fått komma på nåder? Men inte denna partner?

Hoppas dessa människor har FL och ser detta så "vänskapen" avslutas på direkten. Med vänner som dig behöver man inga ovänner.
  • Anonym (Mimmi)
    Johan70 skrev 2024-09-25 00:57:47 följande:

Nej, det är inte namnen på kuverten som avgör vilka som anses inbjudna, utan det är namnen på själva inbjudan, den som ligger i kuvertet. Om det inte står något där, är det inte så lätt att gissa och då får du nog faktiskt göra så att du hör av dig till den inbjudne och meddelar att dennes partner inte är inbjuden. Om de inte är gifta eller förlovade, borde det inte förvåna och därför inte leda till några onda känslor.

Så sambos utan ringar, samt särbos ska uteslutas enligt dig?

Jag vore jäkligt besviken om han eller jag skulle exkluderas, som särbo sedan flera år. Alla vänner och bekanta på bådas håll vet att vi är ett etablerat par.
  • Anonym (HK)

Att inte vilja ha barn på fest inget konstigt.

Att utesluta någons partner är ogästvänligt deluxe. Är den nära vännen viktig för er? Visa det då. 

• MallaL

Jag har en väninna som gjorde något liknande, hon bjöd bara de respektive hon kände till sin 50-årsfest. Så två i vårt kompisgäng var bjudna utan partner, det blev ett jäkla tisslande bland oss för att försöka förstå vilka som var bjudna och vilka som skulle vara med på presenten.
    Fokus hamnade på detta istället för på värdinnans fest liksom.

• Lönnsirap
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:40:25 följande:

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

Det är inte ett eventuellt etikettbrott att bara bjuda den ena i ett etablerat par och öppna upp för missförstånd genom att inte prata med vännen INNAN inbjudan.

Det är just att bjuda in onödigt drama.

Jag skulle personligen inte tro att en sambo/flickvän/pojkvän/partner inte skulle med på 40 års-fest. Så med andra ord skulle jag inte hamnat i din situation.

Och som annan gäst hade jag också tyckt det var märkligt. 

Gällande barn till gäster skulle jag intresserat frågat om barnvakt i samband med att paret tackade ja till festen. 
    För jag förutsätter att du med dina nära vänner klarar av att reda ut eventuella missförstånd. 
  • Anonym (Annat)

Partnern ja, barnet nej. Tycker att det är udda att utesluta en människa på det sättet. Som någon skrev, de kanske är ett par i många år framöver och då kommer ni alltid att vara de som uteslöt henne.

• Anonym (vill)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:40:25 följande:
    Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Ni får välja. Acceptera att partnern kommer med, eller att partnern inte får komma och då den ni bjudit inte heller kommrr. Ni kan sätta premisserna för er bjudning, men de ni bjuder in kan välja om de vill vara med på de premisserna. 
  • Anonym (vill)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:41:26 följande:

Missade tillägga att partnern vill ta med sig sin 2-åring också för att den ammar...

Barn kan ni lugnt säga att de inte är välkomna. Det är en ickefråga.
  • Ascendere

Jag tycker ni resonerar klokt. 
    Att höra av sig och säga att partnern inte är bjuden känns lite väl mycket som ett statement, och jag har svårt att se att det inte skulle påverka er vänskap negativt. 

Däremot att förtydliga att ni tyvärr inte har möjlighet att ha barn med på festen ska inte vara några konstigheter, sånt går att lösa om det är viktigt för dem att komma båda två.
    Så förtydliga den punkten så löser sig resten på ett eller annat sätt. 

Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?