Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:40:25 följande:

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

Det är inte ett eventuellt etikettbrott att bara bjuda den ena i ett etablerat par och öppna upp för missförstånd genom att inte prata med vännen INNAN inbjudan.

Det är just att bjuda in onödigt drama.

Jag skulle personligen inte tro att en sambo/flickvän/pojkvän/partner inte skulle med på 40 års-fest. Så med andra ord skulle jag inte hamnat i din situation.

Och som annan gäst hade jag också tyckt det var märkligt. 

Gällande barn till gäster skulle jag intresserat frågat om barnvakt i samband med att paret tackade ja till festen. 
    För jag förutsätter att du med dina nära vänner klarar av att reda ut eventuella missförstånd. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-26 19:22:26 följande:
    På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
    Så du är trots folks påpekan om er oartighet fortsatt övertygad om att det går aldeles utmärkt att helt strunta i det som är den allmänt vedertagna sättet att hantera inbjudningar.

Lycka till med festen och dess konsekvenser!
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?