Inlägg från: Anonym (Molly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molly)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 21:35:15 följande:
    Andra gästers partners som bjudits in är inte bara andra gästers partners, det är andra gäster. Gäster som vi känner och som vi anser oss stå tillräckligt nära för att räkna till våra närmaste. Den här festen är just för våra närmaste.

Så vad ska ni göra då?

• Anonym (Molly)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 21:45:36 följande:
    Det som #2 skrev:
    Erkki skrev 2024-09-24 16:43:43 följande:

Jag hade nog inte sagt ngt om partnern men förtydligat att INGA barn är välkomna och då hoppats att det löst sig av sig själv. 

Så du vågar inte berätta att partnern inte är bjuden? 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 21:58:46 följande:
    Tänkte också det då det inte verkar helt likt vännen att sura på grund av något sånt. Vi hoppas bara att vännen kommer ändå.
    Anonym (Molly) skrev 2024-09-24 21:52:54 följande:
    Så du vågar inte berätta att partnern inte är bjuden? 
    Visst vågar vi det. Vi gjorde det på inbjudan när vi bara skrev vännens namn. Att behöva förtydliga för att det inte förstås kan däremot uppfattas som otrevligt och det är intriger och osämja vi vill undvika. Särskilt när det handlar om något som ska vara trevligt, som en fest! Så det handlar mest om att vi velat slippa förtydliga det vi redan har förmedlat.

Så ni kan inte förklara utan att det blir otrevligt? 

Nja, det känns som en ursäkt gör att slippa säga att partnern inte är bjuden. . 

Hade ni inte OSA? Känns ju konstigt att ringa någon och säga att ni hört från några andra hur de ska göra? 

• Anonym (Molly)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 15:02:04 följande:

Ganska märkligt att det verkar som att så många skulle ogilla att inte partner är bjuden men att utesluta barnen är ok, när folk alltid säger att
    1. ens barn alltid är viktigast 
    2. jag är väl inte sammanväxt i höften med min partner heller 

Du blandar ihop saker. Bara för att barnen är viktigast betyder inte det att man tar med dom överallt. Barnen är inte mindre viktiga för att de är hos barnvakten en kväll.

Sedan så betyder väl inte att man vill gå med sin partner på en fest att man sitter ihop? När man säger att man inte sitter ihop menas att man inte gör allt tillsammans, att man är två individer. Inte att man inte vill gå på fest tillsammans när alla andra kommer med sina partners. 
  • Anonym (Molly)
    Ascendere skrev 2024-09-25 10:47:03 följande:

Jag tycker ni resonerar klokt. 
    Att höra av sig och säga att partnern inte är bjuden känns lite väl mycket som ett statement, och jag har svårt att se att det inte skulle påverka er vänskap negativt. 

Däremot att förtydliga att ni tyvärr inte har möjlighet att ha barn med på festen ska inte vara några konstigheter, sånt går att lösa om det är viktigt för dem att komma båda två.
    Så förtydliga den punkten så löser sig resten på ett eller annat sätt. 

Fast det är ju det som TS tycker, varför ska hon inte stå för det då? De har ju inte bjudit partnern och snacket verkar ju vara igång redan bland de inbjudna, så det lär ju ändå komma fram. 
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?