Inlägg från: Anonym (vill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:40:25 följande:
    Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

Ni får välja. Acceptera att partnern kommer med, eller att partnern inte får komma och då den ni bjudit inte heller kommrr. Ni kan sätta premisserna för er bjudning, men de ni bjuder in kan välja om de vill vara med på de premisserna. 
  • Anonym (vill)
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-24 16:41:26 följande:

Missade tillägga att partnern vill ta med sig sin 2-åring också för att den ammar...

Barn kan ni lugnt säga att de inte är välkomna. Det är en ickefråga.
  • Anonym (vill)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 15:02:04 följande:

Ganska märkligt att det verkar som att så många skulle ogilla att inte partner är bjuden men att utesluta barnen är ok, när folk alltid säger att
    1. ens barn alltid är viktigast 
    2. jag är väl inte sammanväxt i höften med min partner heller 

Jag tycker att det är helt okej att bara bjuda en i ett par, och att bara en i ett par går på en tillställning.

Men då ska det framgå tydligt redan i inbjudan, och det verkar det inte ha gjort i det här fallet, utan både den som är inbjuden och dennes partner tror att båda är bjudna. Det är då det blir känsligt att dra tillbaka inbjudan för partnern. 

Sen det där andra om att barnen är viktigast, det är ju i helt andra sammanhang och inte gällande vem som blir bjuden på en fest. Det måste du väl ändå fatta själv. 
  • Anonym (vill)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-25 15:39:46 följande:
    Personligen tycker jag det är snålt, exkluderande och ovänligt att inte bjuda med partners på en fyrtioårsfest. 
    Många säger att vi svenskar är snåla och generösa och ovänliga, och när man läser sånt här kan man nästan hålla med. Det är i samma klass som barns vänner som får sitta på rummet när familjen äter. 
    Det får du ju gärna tycka, och du får även bjuda alla du vill bjuda när det är din tillställning. Och bjuda alla kompisar till dina barn på middag om du vill. 

Men jag kan ändå förstå att man vill ha en fest för personer man känner, inte deras eventuellt tillfälliga partners. Och att barn som inte är planerade att äta middag hemma hos mig, istället äter hemma hos sin egen familj. 
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?