Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (Anna)

Missade tillägga att partnern vill ta med sig sin 2-åring också för att den ammar...

• Anonym (Anna)
    Erkki skrev 2024-09-24 16:43:43 följande:

Jag hade nog inte sagt ngt om partnern men förtydligat att INGA barn är välkomna och då hoppats att det löst sig av sig själv. 

Det är nog en bra idé. Vi vill inte att några intriger ska förstöra inför festen. Det blir svårt när man försöker vara tydlig men somliga ändå inte förstår eller vill förstå.
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2024-09-24 19:00:53 följande:

Angående festen.

Hade min partner exkluderats samtidigt som andra gästers partners är bjudna så hade jag inte ens tackat nej. Jag hade bara uteblivit. Och avslutat vänskapen.

Andra gästers partners som bjudits in är inte bara andra gästers partners, det är andra gäster. Gäster som vi känner och som vi anser oss stå tillräckligt nära för att räkna till våra närmaste. Den här festen är just för våra närmaste.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (G) skrev 2024-09-24 21:40:17 följande:

Är det värt att skapa en konflikt över detta? En person mer eller mindre gör väl ingenting. Däremot borde ungen stanna hemma

Partnern följer inte med utan barnet som jag förstod det på den andra vännen. Då vet vi inte heller om den inbjudna vännen kommer. Tycker inte det är vi som skapar en konflikt och det är det sista vi vill. Däremot om vi hade velat bjuda in fler hade vi valt personer vi känner.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Molly) skrev 2024-09-24 21:41:31 följande:

Så vad ska ni göra då?

Det som #2 skrev:
    Erkki skrev 2024-09-24 16:43:43 följande:

Jag hade nog inte sagt ngt om partnern men förtydligat att INGA barn är välkomna och då hoppats att det löst sig av sig själv. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (G) skrev 2024-09-24 21:52:54 följande:
    Då löser det ju sig av sig självt. De kan ju inte bli sura för att ni inte vill ha barn på festen. 
    Tänkte också det då det inte verkar helt likt vännen att sura på grund av något sånt. Vi hoppas bara att vännen kommer ändå.
    Anonym (Molly) skrev 2024-09-24 21:52:54 följande:
    Så du vågar inte berätta att partnern inte är bjuden? 
    Visst vågar vi det. Vi gjorde det på inbjudan när vi bara skrev vännens namn. Att behöva förtydliga för att det inte förstås kan däremot uppfattas som otrevligt och det är intriger och osämja vi vill undvika. Särskilt när det handlar om något som ska vara trevligt, som en fest! Så det handlar mest om att vi velat slippa förtydliga det vi redan har förmedlat.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (V) skrev 2024-09-25 20:06:03 följande:
    Fast inbjudan gäller inte respektive för någon av dem, utan nära vänner så återigen de är inte inbjudna som någons respektive utan nära vänner.
    Ja precis.

Det blev en hejdundrande debatt det här, kan jag se. En liten detalj är också att vännen har haft i snitt en ny partner per år de senaste 10 åren. Vi ställer ofta till med galej, och har flertalet gånger bjudit hans olika damer, men denna gång är festen reserverad för våra nära vänner. Själv har varken jag eller min man haft problem med att gå på olika slags tillställningar utan den andra, om det bara är den ena som känner värden eller värdinnan. Jag förstår nu att det är känsligt för många. Man är nog olika.

En till detalj är att denna partner inte respekterade det som stod skrivet i inbjudan om att festen är utan barn. Nu har min man talat med vännen om att vi inte har möjlighet att ha barn på festen så han kommer att delta utan den nya damen och hennes barn. Det hela får därmed anses vara överspelat.

/TS
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Annah) skrev 2024-09-26 19:03:32 följande:

Åh nej vad dumt.

Den signal ni sänder är "ditt förhållande räknas inte" till vissa. De ser andra komma med partner och såklart blir de förbannade. Alla ska få ta med partner.

På din tillställning kan alla få ta med sig partner. På vår tillställning för nära vänner är det våra premisser som gäller, och då bjuds inga barn och inga partners bara för att de är partners. 
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?