• Anonym (Vill bli av med gubbmagen)

Vad gör man åt gubbmagen?

Ja, träna är väl det första man kommer att tänka på. 

Problemet är att jag inte klarar träna efter arbetet då jag däckar av utmattning redan runt 18-19 tiden. 

Energin finns inte överhuvudtaget. 

Försöker leta nytt arbete men arbets marknaden ser ju ut som den gör just nu. 

Har blivit något mer än dubbelt så stor om magen än vad jag någonsin har varit tidigare. Har ju varit smal och haft magrutor. Men nu känner man inte igen sig själv. 

Har gjort tester på vc, alla prover såg normala ut när det kommer till vitaminer o mineraler typ. Har tidigare gått ner 16 kg en gång i tiden. Verkar behöva göra en liknande resa igen. Men energin finns som sagt inte.

• Svar på tråden Vad gör man åt gubbmagen?
  • Anonym (H)

Träning påverkar vikten ganska lite. Tänk på vad du äter istället. Och inte nån jävla LCHF-diet. Att det där fettet sätter sig runt organen och bidrar till bukfetma.

• Anonym (mn)

Men du tycks ändå ha energi nog att orka ta dig till närmaste livsmedelskedja och köpa hem en massa skräpmat? Då orkar du nog också gå till samma butik och istället ta med dig nåt nyttigt att äta.

Viktnedgång hänger mer på vad du stoppar i dig. 

• Räkan77

Du har troligen bristande ork pga dåliga matvanor och ohälsosam livsstil. Börja göra små förändringar så kommer du märka skillnad. 

Ta en promenad innan du kommer hem från jobbet och blir alltför trött. Försök gå en halvtimme. Laga storkok på helgen och frys in, då du har bra mat att värma till middag. Sluta köp hem skräpmat och dra ner på alkohol om du brukar dricka det.

Se till att vara ute och gör roliga saker på helgerna för att fylla på med energi. Alltså sånt som inte handlar om att äta och dricka utan istället involverar nån typ av rörelse.

Efter bara nån vecka borde du känna dig lite piggare.

• Lynx123

Kaloriunderskott är det enda som reducerar vikt. Har  du någon ovana du kan börja med att dra ner på, tex. Alkohol eller godis.

Om du rör på dig mer kommer du få mer energi. Kanske en extra promenad om dagen?

Anonym (mn) skrev 2024-09-23 23:08:04 följande:

Men du tycks ändå ha energi nog att orka ta dig till närmaste livsmedelskedja och köpa hem en massa skräpmat? Då orkar du nog också gå till samma butik och istället ta med dig nåt nyttigt att äta.

Viktnedgång hänger mer på vad du stoppar i dig. 

Nja, nu överdriver du. Köper i princip aldrig skräpmat då jag är allergisk mot i princip all mat. Äter mest pasta / ris och någon köttbit till.

Typ kyckling eller ja, halvfabrikat blir det ju både kycklingköttbullar och kyckling korv ihop med 1 krydda som jag är galen i. Ingen sås på det.

Dricker enbart vatten med. Ingen läsk eller något sådant. Även slutat med både cigg för 4 månader sen ungefär och nu alkoholen.

Problemet är att jag stressar från kl 05 på morgonen till ca kl 16:30 varje dag. Äter inte frukost o hinner knappt på det som ska vara min lunch tid så det slutar med att jag vräker i mig 1,5-2 kg mat när jag kommit hem. 

Lynx123 skrev 2024-09-24 06:12:26 följande:

Kaloriunderskott är det enda som reducerar vikt. Har  du någon ovana du kan börja med att dra ner på, tex. Alkohol eller godis.

Om du rör på dig mer kommer du få mer energi. Kanske en extra promenad om dagen?

Jag går 2-3 promenader varje dag. Men om vi ska vara ärliga nu. Promenader fungerar inte mot viktnedgång. Man måste svettas ur ordentligt för att gå ner i vikt. Och som du säger, minska kalori intaget. 

Däremot har jag ett oemotståndligt söt sug på choklad. Det är min stora bov, och jag vill minska ner på det, men är fan beroende av det. Antagligen därför som jag har gått upp i vikt i relation med att jag även slutat röka cigg (vilket ju gör att man går upp i vikt med)  Sedan dricker jag nog för mycket vatten. 

• Anonym (mn)
    Anonym (Vill bli av med gubbmagen) skrev 2024-09-25 00:47:58 följande:

Nja, nu överdriver du. Köper i princip aldrig skräpmat då jag är allergisk mot i princip all mat. Äter mest pasta / ris och någon köttbit till.

Typ kyckling eller ja, halvfabrikat blir det ju både kycklingköttbullar och kyckling korv ihop med 1 krydda som jag är galen i. Ingen sås på det.

Dricker enbart vatten med. Ingen läsk eller något sådant. Även slutat med både cigg för 4 månader sen ungefär och nu alkoholen.

Problemet är att jag stressar från kl 05 på morgonen till ca kl 16:30 varje dag. Äter inte frukost o hinner knappt på det som ska vara min lunch tid så det slutar med att jag vräker i mig 1,5-2 kg mat när jag kommit hem. 

Choklad är skräpmat så nej, överdriver knappast där nej. 

Ris är heller ingen bra mat om man vill gå ner i vikt. Fullt av kolhydrater som omvandlas till socker. Mängden räknas också, precis som du var inne på. Man kan äta för mycket, även av nyttig mat. Kalori in och ut som sagt. 

Du kanske skulle kontakta en dietist som kan motivera dig lite mer i dina mål. Blir lättare om man har någon vid sin sida som motiverar. 
  • Anonym (jo, LCHF)

LCHF, men inte nödvändigtvis keto. Upp tilll 100 g kolhydrater om dagen. Förbered frukost som du kan ta på språng, till exempel frukostmuffins eller smoothies i travel mug. Även enkla luncher som äggwraps som du kan äta när och var som helst med händerna. 

Få kontroll över middagarna. Lägg upp maten i komponenter på olika assietter som är max 17 cm i diameter, utan att överfylla. Vänta i minst 10 minuter innan du har bestämt dig för om du ska ta en till portion. Ät tills du är mätt, men stanna där. Ät långsamt, njut av maten. Ät en efterrätt. 

Fett sätter sig inte runt organen om man inte samtidigt har ett insulin- och leptinpåslag, som lagrar in fettet. Utan massa kolhydrater, mindre insulin och leptin.

• Anonym (Pappa till tre barn)

Det är mest kosten som är orsaken. Även sömnen kan ha en viss påverkan.

• Anonym (H)
    Anonym (jo, LCHF) skrev 2024-09-25 02:15:48 följande:

LCHF, men inte nödvändigtvis keto. Upp tilll 100 g kolhydrater om dagen. Förbered frukost som du kan ta på språng, till exempel frukostmuffins eller smoothies i travel mug. Även enkla luncher som äggwraps som du kan äta när och var som helst med händerna. 

Få kontroll över middagarna. Lägg upp maten i komponenter på olika assietter som är max 17 cm i diameter, utan att överfylla. Vänta i minst 10 minuter innan du har bestämt dig för om du ska ta en till portion. Ät tills du är mätt, men stanna där. Ät långsamt, njut av maten. Ät en efterrätt. 

Fett sätter sig inte runt organen om man inte samtidigt har ett insulin- och leptinpåslag, som lagrar in fettet. Utan massa kolhydrater, mindre insulin och leptin.

Det där håller på att motbevisas. Kolhydrater är inte den största boven, utan mättade fetter. Fet matt=fet kropp. Ganska rimligt.
Svar på tråden Vad gör man åt gubbmagen?