• beli

Mental avkoppling i vardagen?

Jag har gått in i väggen efter ett par års stress. Jag håller nu på och läser självhjälpsböcker och har börjat gå på meditation. Men ett problem jag har är att jag inte riktigt brukar kunna slappna av i vardagen. De stunder då jag väntar på att min son ska borsta klart tänderna, somna e.d. så sitter jag med mobilen och håller på med Wordfeud eller Duolingo eller läser nyheterna. (Jag håller inte på med mobilen när han är med mig.) Hjärnan måste liksom vara igång hela tiden, och det måste jag försöka vänja mig av med.

Hur ser er vardag ut? Lyckas ni koppla av och inte tänka på nåt speciellt? Vad sysslar ni med medan ni inväntar era barn?

• Svar på tråden Mental avkoppling i vardagen?
  • Anonym (H)

Samma här. Saknar helt förmåga att kunna vara i nuet. Övertygad om att smart phones är bland det värsta som hänt för vår mentala hälsa. 

• Fjäril kär

Att vara närvarande tillsammans med med sitt barn är utmärkt övning för att koppla av hjärnan. Småsjung tillsammans, räkna prickar på pyjamas,  berätta knasiga saker,  läs saga, kramas osv. 

Sen för övrigt är det övning som gäller . Öva på att vara i nuet och stressa av med att göra långsamma saker som kräver koncentration. Läsa , lägga pussel, lösa korsord- nu pratar vi om fysiska föremål och inte i mobilen. I bakgrunden kan man ha radion på samtidigt,  gärna nyheter , debatter, poddar eller annat som är långsamt. 

• beli
    Fjäril kär skrev 2024-09-24 08:58:39 följande:

Att vara närvarande tillsammans med med sitt barn är utmärkt övning för att koppla av hjärnan. Småsjung tillsammans, räkna prickar på pyjamas,  berätta knasiga saker,  läs saga, kramas osv. 

Sen för övrigt är det övning som gäller . Öva på att vara i nuet och stressa av med att göra långsamma saker som kräver koncentration. Läsa , lägga pussel, lösa korsord- nu pratar vi om fysiska föremål och inte i mobilen. I bakgrunden kan man ha radion på samtidigt,  gärna nyheter , debatter, poddar eller annat som är långsamt. 

Alltså, när jag är med min son så är jag nog mer närvarande än många andra föräldrar. Vi spånar om livet, läser böcker, skojar m.m. Det jag menade är just stunderna jag väntar på att han ska borsta klart tänderna (han vill göra det själv, är 9 år) och andra små stunder då jag måste "döda tid".

Ja, löser korsord gör jag ibland, och jag har börjat lyssna mer på radio. Men det jag menar mest är nog stunderna då jag väntar på mitt barn. Då kanske korsordstidningen ligger på andra våningen, men mobilen är med mig...
  • Fjäril kär
    beli skrev 2024-09-24 10:41:28 följande:
    Alltså, när jag är med min son så är jag nog mer närvarande än många andra föräldrar. Vi spånar om livet, läser böcker, skojar m.m. Det jag menade är just stunderna jag väntar på att han ska borsta klart tänderna (han vill göra det själv, är 9 år) och andra små stunder då jag måste "döda tid".

Ja, löser korsord gör jag ibland, och jag har börjat lyssna mer på radio. Men det jag menar mest är nog stunderna då jag väntar på mitt barn. Då kanske korsordstidningen ligger på andra våningen, men mobilen är med mig...
    Öva då på att lämna mobilen på en särskild plats i hemmet och stäng av avisering så att du inte stressas av att det plingar i den.  Gör samma sak med dator/padda och tv, stäng av eller ljudlöst så du inte stressas av något som visas eller känner att du missar något.  

Jag har upptäckt att småplock i långsam takt är skönt sätt att döda tid och kunna låta tankarna vandra. Plocka med krukväxter,  vattna dom, fylla på kattmat, rensa kattlådan osv.  Inte städa. Utan pyssel och plock. Det får mig att stressa av . Det handlar inte om att få klart saker och vara effektiv utan just ha något i händerna i 5-10 minuter. Klippa klorna, klappa katterna, borsta dom. Gosa och leka med dom. Har ni inte husdjur så gör något likvärdigt.  Eller ta med korsordet . 
  • Anonym (stängav)

Jag har avinstallerat appar som distraherar mig (spel och sociala medier), samt stängt av aviseringar från samtliga appar förutom sms och messenger. Det har verkligen hjälpt. 

Började även läsa riktiga böcker igen, fast regel när jag är hemma. Ljudböcker enbart när jag går promenad eller kör bil. 

Har mobilförbud i sängen. 

• Agda90
    beli skrev 2024-09-23 22:44:05 följande:
    Mental avkoppling i vardagen?

Jag har gått in i väggen efter ett par års stress. Jag håller nu på och läser självhjälpsböcker och har börjat gå på meditation. Men ett problem jag har är att jag inte riktigt brukar kunna slappna av i vardagen. De stunder då jag väntar på att min son ska borsta klart tänderna, somna e.d. så sitter jag med mobilen och håller på med Wordfeud eller Duolingo eller läser nyheterna. (Jag håller inte på med mobilen när han är med mig.) Hjärnan måste liksom vara igång hela tiden, och det måste jag försöka vänja mig av med.

Hur ser er vardag ut? Lyckas ni koppla av och inte tänka på nåt speciellt? Vad sysslar ni med medan ni inväntar era barn?

Att inte kunna lägga ifrån sig mobilen i de lägena som du beskriver är ett tecken på beroende. 
    Hjärnan kräver sysselsättning och du sträcker dig efter telefonen. Det har inget med avslappning att göra. Det är lite som med barn, man får träna på att ha tråkigt. 
  • beli

Tack för alla tips. Ja, jag får öva mig i att småplocka och ha lite tråkigt. Idag tog jag inte med mig mobilen till köket, riktigt skönt. Bra tips att slå av aviseringar för t.ex. Wordfeud, det ska jag göra.

• Agda90
    beli skrev 2024-09-26 08:24:04 följande:

Tack för alla tips. Ja, jag får öva mig i att småplocka och ha lite tråkigt. Idag tog jag inte med mig mobilen till köket, riktigt skönt. Bra tips att slå av aviseringar för t.ex. Wordfeud, det ska jag göra.

Numera ligger min telefon på ljudlös. Jag har aviseringar för sms, messenger och så klart samtal som går till klockan. Allt annat är inte viktigt och kan vänta. 

Det var bra att du lämnade telefonen i ett annat rum. Vi behöver verkligen inte släpa runt på den överallt. Vilket så klart är lättare sagt än gjort för jag kommer på  mig själv i perioder med att ha den fast i handen 
  • Mrs Moneybags

När min son var i den åldern att jag måste sitta bredvid när han skulle sova, så halvsomnade jag själv. Slötänkte, bara. 

Det du beskriver är en kort period i ditt barns liv. Snart nog sköter han sina kvällsbestyr själv medan du kanske plockar undan i köket eller förbereder morgondagen.  

Smartphoneberoendet är kanske en separat grej. Gör skärmen svart-vit och ställ in skärmtid till dig själv så att du påminns om att lägga ifrån dig telefonen. Dölj de beroendeframkallande apparna så att de inte ens syns på hemskärmen. 

Svar på tråden Mental avkoppling i vardagen?