• Agda90

Mental avkoppling i vardagen?

beli skrev 2024-09-23 22:44:05 följande:
    Mental avkoppling i vardagen?

Jag har gått in i väggen efter ett par års stress. Jag håller nu på och läser självhjälpsböcker och har börjat gå på meditation. Men ett problem jag har är att jag inte riktigt brukar kunna slappna av i vardagen. De stunder då jag väntar på att min son ska borsta klart tänderna, somna e.d. så sitter jag med mobilen och håller på med Wordfeud eller Duolingo eller läser nyheterna. (Jag håller inte på med mobilen när han är med mig.) Hjärnan måste liksom vara igång hela tiden, och det måste jag försöka vänja mig av med.

Hur ser er vardag ut? Lyckas ni koppla av och inte tänka på nåt speciellt? Vad sysslar ni med medan ni inväntar era barn?

Att inte kunna lägga ifrån sig mobilen i de lägena som du beskriver är ett tecken på beroende. 
    Hjärnan kräver sysselsättning och du sträcker dig efter telefonen. Det har inget med avslappning att göra. Det är lite som med barn, man får träna på att ha tråkigt. 
  • Agda90
    beli skrev 2024-09-26 08:24:04 följande:

Tack för alla tips. Ja, jag får öva mig i att småplocka och ha lite tråkigt. Idag tog jag inte med mig mobilen till köket, riktigt skönt. Bra tips att slå av aviseringar för t.ex. Wordfeud, det ska jag göra.

Numera ligger min telefon på ljudlös. Jag har aviseringar för sms, messenger och så klart samtal som går till klockan. Allt annat är inte viktigt och kan vänta. 

Det var bra att du lämnade telefonen i ett annat rum. Vi behöver verkligen inte släpa runt på den överallt. Vilket så klart är lättare sagt än gjort för jag kommer på  mig själv i perioder med att ha den fast i handen 
Svar på tråden Mental avkoppling i vardagen?