beli skrev 2024-09-24 10:41:28 följande:
Alltså, när jag är med min son så är jag nog mer närvarande än många andra föräldrar. Vi spånar om livet, läser böcker, skojar m.m. Det jag menade är just stunderna jag väntar på att han ska borsta klart tänderna (han vill göra det själv, är 9 år) och andra små stunder då jag måste "döda tid".
Ja, löser korsord gör jag ibland, och jag har börjat lyssna mer på radio. Men det jag menar mest är nog stunderna då jag väntar på mitt barn. Då kanske korsordstidningen ligger på andra våningen, men mobilen är med mig...
Öva då på att lämna mobilen på en särskild plats i hemmet och stäng av avisering så att du inte stressas av att det plingar i den. Gör samma sak med dator/padda och tv, stäng av eller ljudlöst så du inte stressas av något som visas eller känner att du missar något.
Jag har upptäckt att småplock i långsam takt är skönt sätt att döda tid och kunna låta tankarna vandra. Plocka med krukväxter, vattna dom, fylla på kattmat, rensa kattlådan osv. Inte städa. Utan pyssel och plock. Det får mig att stressa av . Det handlar inte om att få klart saker och vara effektiv utan just ha något i händerna i 5-10 minuter. Klippa klorna, klappa katterna, borsta dom. Gosa och leka med dom. Har ni inte husdjur så gör något likvärdigt. Eller ta med korsordet .