• Anonym (Längtar)

Min partner kan inte ta initiativ

Jag har en partner som inte kan ta initiativ till sex. Vi har pratat om det mycket, så pass mycket att hon nu tycker det har blivit en stor grej och har ännu svårare att ta intiativ. Så nu känns det som jag sitter fast. Känner att jag inte kan fortsätta kommunicera om det så det blir värre. Jag känner mig osexig eftersom hon inte kan visa att hon vill ha mig så börjar tappa lusten att ta initiativ. Men utan mitt intiativ blir det ingenting. Ska jag lägga allt med sex på is tills hon verkligen blir sugen? Fortsätta kommunicera ändå? Eller någon som varit i liknande sits som har tips? Har själv väldigt stor lust och saknar hur vi hade det i början.
    Vi gör lika mycket med sysslor hemma och det är jag som försöker få till dejter och överraskar med blommor. 

• Svar på tråden Min partner kan inte ta initiativ
  • Anonym (A)

Fungerar det inte om du tar initiativ då? 

• Anonym (Farbror Kalle)

Tror det är ett väldigt vanligt problem som du helt enkelt måste leva med. I dom flesta förhållanden fastnar man i sina roller som sedan är svåra att ändra på. 
    Väldigt många kvinnor överlåter det där med sex till mannen och lutar sig bekvämt tillbaka förvissade om att att bli underhållna av sin partner. Så länge mannen är kåt på sin partner kommer han att fixa sexet..  

Trist sanning, men så är det troligen i många förhållanden. 

• Anonym (r)

Varför tar hon inte initiativ?
    Responsiv eller reaktiv lust?

• Anonym (G)

Har exakt samma problem men min partner. Det är som en ond cirkel, ju mer jag pratar om det med honom desto ännu mindre vill han. Har försökt förklara att jag ju också vill känna mig åtrådd i relationen. 
    Av ren frustration så har jag förklarat sexstopp tillsvidare. Vet inte om det ska hjälpa helt ärligt, men det är vår sista chans.

• Anonym (L)

Förklara för henne att det kan bli svårt att fortsätta förhållandet om hon inte lär sig ta initiativ.

• Tecum

En del kvinnor är såna, känner sig inte bekväma med att ta initiativ. Du får nog vänja dig vid att vara den drivande när det drar ihop sig till sex. Så länge hon ger respons och är med på det är det ingen fara. Sexstrejk tror jag inte på, det blir lite av ultimatum och press över det och kan i värsta fall få helt motsatt effekt.

• Anonym

Min man tar inte heller initiativ
    De som inte råkat ut för det förstår inte vilket helvete det är

• Anonym (Längtar)
    Anonym skrev 2024-09-23 21:37:07 följande:

Nej det tär otroligt på psyket, självförtroendet och humöret. Man känner att man blir en sämre människa rent allmänt på något vänster. Speciellt när man har stor lust och behov själv. Försöker dock se bortom mig själv och tänka hur den andres perspektiv. Har ni pratat något om det? 

• Anonym (Kvinna 45)

Vill hon ha sex när du tar initiativ så får du acceptera att hon helt enkelt inte är en initiativtagande person när det kommer till sex. Kan du inte nöja dig med den bekräftelsen att hon fortfarande vill ha sex med dig så länge du tar första steget får du lämna relationen med risk att det kan bli precis likadant med nästa kvinna.

• Anonym (hmm)

Det blir lite fel att tala om att ta initiativ, eftersom initiativ är något man själv väjer att ta?  Annars blir det mer som att hon tar initiativ för att du vill det?

Hursomhelst verkar det vara ett vanligt fenomen bland kvinnor efter några år i relationen. Jag hör det ofta, och det skrivs ofta om det här.

Varför det är så är nog svårt för någon att sia om. En del tycker säkert att de inte behöver eftersom mannen är på de hela tiden.

Det enda man kan göra är att låta bli och invänta hur länge det tar innan hon reagerar. Om det tar för länge så kanske eran sexlust är i osynk.

• New  Dawn

Det är helt klart att vissa personer helt enkelt inte har den "läggningen" sexuellt. Dvs, vissa har en responsiv lust. De tänker kanske inte på sex, och får sällan lust spontant.. mer eller mindre....Men får lust när någon initierar det.
    En av mina vänner är så, men det fungerar bra genom att han tar initiativ. De har ett rikt sexliv, men har dock pratat om detta, så det är liksom klarlagt, men självklart kan det vara så hos andra personer också. 
    Vissa har liksom inte tillräcklig lust för att starta. Detta är vanligare hos kvinnor.

Orsaken till att din kvinna inte kan ta initiativ kan ju vara något annat.
    Det låter som att det finns väldigt mycket prestationsångest i erat sexliv. Det behöver ni jobba på. 
    Jag undrar också. Älskar du henne? Är du beredd att möta henne i hennes sexuella svårigheter, där hon är? Hur kan du göra för att hon ska kunna möta dig? Kanske kan ni ibland bara ägna er åt dig? 
    Att tänka på hur det var i början leder ingen vart. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Farbror Kalle)
    Anonym skrev 2024-09-23 21:37:07 följande:

Förstår att det är jobbigt för en kvinna när mannen inte tar initiativ - eftersom det alltid förutsätts att det är mannen som gör det. Ännu värre än det motsatta!

En kvinna som inte tar initiativ och är passiv i sexlivet är mera "normalt" men kan vara ganska frustrerande det också...   

oftast inte så stort problem när man är ung och alltid hungrig på sin partner - men när man blir äldre och sexlusten minskar så krävs det mer från båda parter för att sexet ska bli bra. 
  • onelifetolive

Jag har det likadant som du och har haft i många år.
    Det du kommer få höra nu när du har skrivit den här tråden är hur dålig du är, hur mycket mer du behöver göra och att du är ett svin som har önskemål och förväntningar på din dam. Det är lite så majoriteten funkar här.

Om du är som jag så har du redan provat allt. Du har kryssat i varenda box på hennes checklista men ändå ändras inget. 
    Det du behöver göra är att antingen förlika dig med att det är som det är och stanna hos henne tack vare hennes andra kvalitéer, eller tacka för den tiden som har varit och gå vidare i livet. 
    Det kommer inte bli bättre. 
    Det du kan prova är att göra slut. Slut på riktigt. Sälja hus och sånt. Börja dejta andra. DÅ kommer hon vilja ligga. Tills det är ni igen och du nytt hus är inköpt. Då blir det likadant igen.

Vi kan vända på det. 
    Säg att en kvinna skriver en tråd här om en man "som inte hjälper till hemma". Hon har provat allt och lite till för att han ska bättra sig, men det händer aldrig.
    Hur många här tror du skulle skriva att hon måste pröva lite till. Ge honom utrymme. Att hon inte ska prata om problemet för då kommer han INTE vilja diska osv.
    Och hur många tror du skulle säga att hon ska lämna?

Beskåda hyckleriet som kommer flöda i tråden...

• Anonym (hmm)

Är hon intresserad av sex om du tar initiativ, eller är det halvdant och rätt ointressant? 

Det kan ju tyvärr vara det som händer många kvinnor i längre förhållanden. De tappar attraktionen. Då brukar det dessvärre vara svårare att få till det igen. Precis som onelifetolive skrev i tråden. Intresserad först när han träffar en annan, då kickar tävlingsinstinkten till.

Konstigt nog verkar *tappa attraktionen* vara något som mest händer kvinnor. Undrar hur det kommer sig? 

• Anonym (G)
    onelifetolive skrev 2024-09-25 20:15:44 följande:

Det du kommer få höra nu när du har skrivit den här tråden är hur dålig du är, hur mycket mer du behöver göra och att du är ett svin som har önskemål och förväntningar på din dam. Det är lite så majoriteten funkar här.

Om du är som jag så har du redan provat allt. Du har kryssat i varenda box på hennes checklista men ändå ändras inget. 
    Det du behöver göra är att antingen förlika dig med att det är som det är och stanna hos henne tack vare hennes andra kvalitéer, eller tacka för den tiden som har varit och gå vidare i livet. 
    Det du kan prova är att göra slut. Slut på riktigt. Sälja hus och sånt. Börja dejta andra. DÅ kommer hon vilja ligga. Tills det är ni igen och du nytt hus är inköpt. Då blir det likadant igen.

Vi kan vända på det. 
    Säg att en kvinna skriver en tråd här om en man "som inte hjälper till hemma". Hon har provat allt och lite till för att han ska bättra sig, men det händer aldrig.
    Hur många här tror du skulle skriva att hon måste pröva lite till. Ge honom utrymme. Att hon inte ska prata om problemet för då kommer han INTE vilja diska osv.

Din tönt. Var i den här tråden ser du hyckleri? Du borde se över ditt liv och fråga dig varför du är så bitter istället för att skapa problem som inte finns.
  • onelifetolive
    Anonym (G) skrev 2024-09-25 22:53:02 följande:
    Din tönt. Var i den här tråden ser du hyckleri? Du borde se över ditt liv och fråga dig varför du är så bitter istället för att skapa problem som inte finns.
    Oj! Tönt? Det var värst...
  • New  Dawn
    onelifetolive skrev 2024-09-25 20:15:44 följande:

Vi kan vända på det. 

Okej, men vad gör din kvinna när du tar initiativ? Får hon lust och gillar sex, eller inte. Det är ju rätt avgörande, vilket egentligen inte framgår av TS.

Du jämför med diskning och hushållsarbete, men hur skulle du känna om hon tog initiativ till sex, trots att hon inte hade sexlust? Om du möttes av ett torrt kön? Diska kan man ju göra utan att kroppen behöver någon speciell funktion/reaktion. Man behöver inte ens vara sugen. Det är bara att göra. Är det så du ser på sex? Tänker du dig att hon ska ta initiativ att suga/runka? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Längtar) skrev 2024-09-23 11:04:36 följande:
    Min partner kan inte ta initiativ

Jag har en partner som inte kan ta initiativ till sex. Vi har pratat om det mycket, så pass mycket att hon nu tycker det har blivit en stor grej och har ännu svårare att ta intiativ. Så nu känns det som jag sitter fast. Känner att jag inte kan fortsätta kommunicera om det så det blir värre. Jag känner mig osexig eftersom hon inte kan visa att hon vill ha mig så börjar tappa lusten att ta initiativ. Men utan mitt intiativ blir det ingenting. Ska jag lägga allt med sex på is tills hon verkligen blir sugen? Fortsätta kommunicera ändå? Eller någon som varit i liknande sits som har tips? Har själv väldigt stor lust och saknar hur vi hade det i början.
    Vi gör lika mycket med sysslor hemma och det är jag som försöker få till dejter och överraskar med blommor. 

Vad händer när du tar initiativ till sex? 
  • Anonym (Göran)

Är man i en relation vill man ha olika saker. 

man vill kunna kommunicera med varandra. Man förväntar sig att man hjälps åt med saker.

samarbeta
    planera
    prioritera
    ha sex osv?

saknar man något känns det tomt. 
    Det kan bli ett problem om partnern inte är lyhörd. 

allt ska kännas naturligt och självklart. 

tjat hjälper inte. Det gör det bara värre.  

sex tycks vara väldigt viktigt för många. 

kvinnor tycks vara nöjda när ett visst antal barn har kommit till världen. Det kan man förstå. 

min erfarenhet är att kvinnor är smarta. De är mycket bra på att framföra budskapet att ?ju mer du tjatar ju jobbiga är det för mig. 

då som man tystnar man. Helt logiskt tycker jag. Men vi män slutar inte att längta och hoppas.

vi tänker så här  ?om jag slutar tjatar om det jag vill ha så får jag det.?

Svar på tråden Min partner kan inte ta initiativ