• New  Dawn

Min partner kan inte ta initiativ

Det är helt klart att vissa personer helt enkelt inte har den "läggningen" sexuellt. Dvs, vissa har en responsiv lust. De tänker kanske inte på sex, och får sällan lust spontant.. mer eller mindre....Men får lust när någon initierar det.
    En av mina vänner är så, men det fungerar bra genom att han tar initiativ. De har ett rikt sexliv, men har dock pratat om detta, så det är liksom klarlagt, men självklart kan det vara så hos andra personer också. 
    Vissa har liksom inte tillräcklig lust för att starta. Detta är vanligare hos kvinnor.

Orsaken till att din kvinna inte kan ta initiativ kan ju vara något annat.
    Det låter som att det finns väldigt mycket prestationsångest i erat sexliv. Det behöver ni jobba på. 
    Jag undrar också. Älskar du henne? Är du beredd att möta henne i hennes sexuella svårigheter, där hon är? Hur kan du göra för att hon ska kunna möta dig? Kanske kan ni ibland bara ägna er åt dig? 
    Att tänka på hur det var i början leder ingen vart. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    onelifetolive skrev 2024-09-25 20:15:44 följande:

Jag har det likadant som du och har haft i många år.
    Det du kommer få höra nu när du har skrivit den här tråden är hur dålig du är, hur mycket mer du behöver göra och att du är ett svin som har önskemål och förväntningar på din dam. Det är lite så majoriteten funkar här.

Om du är som jag så har du redan provat allt. Du har kryssat i varenda box på hennes checklista men ändå ändras inget. 
    Det du behöver göra är att antingen förlika dig med att det är som det är och stanna hos henne tack vare hennes andra kvalitéer, eller tacka för den tiden som har varit och gå vidare i livet. 
    Det kommer inte bli bättre. 
    Det du kan prova är att göra slut. Slut på riktigt. Sälja hus och sånt. Börja dejta andra. DÅ kommer hon vilja ligga. Tills det är ni igen och du nytt hus är inköpt. Då blir det likadant igen.

Vi kan vända på det. 
    Säg att en kvinna skriver en tråd här om en man "som inte hjälper till hemma". Hon har provat allt och lite till för att han ska bättra sig, men det händer aldrig.
    Hur många här tror du skulle skriva att hon måste pröva lite till. Ge honom utrymme. Att hon inte ska prata om problemet för då kommer han INTE vilja diska osv.
    Och hur många tror du skulle säga att hon ska lämna?

Beskåda hyckleriet som kommer flöda i tråden...

Okej, men vad gör din kvinna när du tar initiativ? Får hon lust och gillar sex, eller inte. Det är ju rätt avgörande, vilket egentligen inte framgår av TS.

Du jämför med diskning och hushållsarbete, men hur skulle du känna om hon tog initiativ till sex, trots att hon inte hade sexlust? Om du möttes av ett torrt kön? Diska kan man ju göra utan att kroppen behöver någon speciell funktion/reaktion. Man behöver inte ens vara sugen. Det är bara att göra. Är det så du ser på sex? Tänker du dig att hon ska ta initiativ att suga/runka? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Längtar) skrev 2024-09-23 11:04:36 följande:
    Min partner kan inte ta initiativ

Jag har en partner som inte kan ta initiativ till sex. Vi har pratat om det mycket, så pass mycket att hon nu tycker det har blivit en stor grej och har ännu svårare att ta intiativ. Så nu känns det som jag sitter fast. Känner att jag inte kan fortsätta kommunicera om det så det blir värre. Jag känner mig osexig eftersom hon inte kan visa att hon vill ha mig så börjar tappa lusten att ta initiativ. Men utan mitt intiativ blir det ingenting. Ska jag lägga allt med sex på is tills hon verkligen blir sugen? Fortsätta kommunicera ändå? Eller någon som varit i liknande sits som har tips? Har själv väldigt stor lust och saknar hur vi hade det i början.
    Vi gör lika mycket med sysslor hemma och det är jag som försöker få till dejter och överraskar med blommor. 

Vad händer när du tar initiativ till sex? 
Svar på tråden Min partner kan inte ta initiativ