• Anonym (B)

Missnöjd med sexlivet

Jag och min nuvarande har varit tillsammans i ungefär 1,5 år. De första två månaderna hade vi ett fenomenalt bra sexliv. Han gjorde slut med mig efter dessa två månader och när vi började dejta igen var det som att han helt tappat lusten. Nu har vi sex en gång i veckan, vilket för mig är för lite. Dessutom är det alltid jag som tar initiativ. Och vårt sex är oerhört mediokert. Vi brukade ha mycket analsex och hålla med olika leksaker men han har tappat lusten till allt det.

När vi inte har haft sex på ett tag eller när jag har blivit avvisad så går jag runt och är gråtfärdig, blir kylig och avståndstagande mot honom. Känner mig jättelarvig och det är verkligen inte rättvist mot honom.

Alla jag pratar med säger att det är helt normalt att sexlivet dör ut lite och att det är jag som borde skärpa mig. De förstår inte hur plågsamt det är att åtrå någon som inte åtrår en tillbaka. Jag saknar att få känna mig åtrådd och sexig. Jag får heller sällan komplimanger eller så mycket närhet på dagarna. Jag fixar mig, köper nya underkläder, tränar på gym. Allt för att få någon reaktion från honom men han lyfter knappt blicken.

Jag har pratat med honom otaliga gånger men får inga tillfredsställande svar tillbaka. Han säger att han tycker att jag är jättesexig men är för trött för att ha sex. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag och min förra partner gjorde slut av i princip samma anledning också vilket får mig att undra om det är jag som är problemet och förväntar mig för mycket av en relation. Borde jag bara acceptera läget?

• Svar på tråden Missnöjd med sexlivet
  • Kunniglingvist

I min åsikt så tycker jag inte man ska lyssna allt för noga när andra försöker definer vad som är rätt för dig.

Visst. Alla kan nog absolut gynnas av att försöka utforska varför man känner som man känner, i ditt fall varför du behöver mer av de relationerna du haft än du tycks få. Det kan vara sunt att lära sig mer av 

Visst, det är oftast de första månaderna under nyförälskelsen som allt är som mest intensivt och det kan kanske inte förväntas vara så alltid.

Men för att klara sig i en relation måste båda hitta sätt att trivas och må bra. Du verkar inte direkt göra det. Tycker inte du heller bara ska acceptera något som du inte mår bra av. Ni behöver kommunicera, hitta någon lösning

• Anonym (Em)

Det är bara du som kan avgöra hur viktigt sexet är i en relation! Det är helt enkelt individuellt vad man behöver och hur man vill ha det. 

Jag är som du och vill känna mig åtrådd och ha sex ofta. När jag sökte ny relation som 40+ fanns det med i min topp 3 över viktiga saker i en relation. Frågade ganska tidigt hur han haft det i tidigare långa relationer.

• Anonym (Hej)

Det jag direkt läser in är att du för honom inte Inger den där viktiga spänningen som alltid behöver arbetas på i ett förhållande. Han märker självklart att du jobbar på allt du kan för att få uppmärksamhet och tyvärr leder det oftast till det motsatta. Kanske tröttnade han på analgrejen och sexgrejerna pga att det länge varit en för honom härlig sexfantasi som sen blev serverad när han så önskade och tappade då all effekt.

Ska du gymma, gör det mest för ditt eget måendes skull, ska du handla underkläder, gör det för att du själv njuter av det. Ta en helg med en eller flera kompisar på annan ort och ha skitkul. Känn inget ansvar för att meddela dig och känn ingen oro över vad han fyller helgen med. 

Bli självständig så ska du se att hans lust poppar upp som gubben ur lådan hehe kom inte på bättre uttryck. men iaf ha kul och koncentrera dig på dig själv, jobba på det.

• Anonym (B)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-19 11:29:11 följande:

Det är bara du som kan avgöra hur viktigt sexet är i en relation! Det är helt enkelt individuellt vad man behöver och hur man vill ha det. 

Jag är som du och vill känna mig åtrådd och ha sex ofta. När jag sökte ny relation som 40+ fanns det med i min topp 3 över viktiga saker i en relation. Frågade ganska tidigt hur han haft det i tidigare långa relationer.

Har du lyckats hitta en relation där eran sexlust är i synk?
  • Anonym (B)
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-19 11:29:25 följande:

Det jag direkt läser in är att du för honom inte Inger den där viktiga spänningen som alltid behöver arbetas på i ett förhållande. Han märker självklart att du jobbar på allt du kan för att få uppmärksamhet och tyvärr leder det oftast till det motsatta. Kanske tröttnade han på analgrejen och sexgrejerna pga att det länge varit en för honom härlig sexfantasi som sen blev serverad när han så önskade och tappade då all effekt.

Ska du gymma, gör det mest för ditt eget måendes skull, ska du handla underkläder, gör det för att du själv njuter av det. Ta en helg med en eller flera kompisar på annan ort och ha skitkul. Känn inget ansvar för att meddela dig och känn ingen oro över vad han fyller helgen med. 

Bli självständig så ska du se att hans lust poppar upp som gubben ur lådan hehe kom inte på bättre uttryck. men iaf ha kul och koncentrera dig på dig själv, jobba på det.

Hade en relation där min partner hade hög sexlust och som ett resultat av det så hade jag låg sexlust. Dels för att jag inte var speciellt kär men också just för att han alltid var tillgänglig och alltid tog initiativen. Jag hann aldrig komma fram dit på egen hand innan hann redan var igång med att försöka få mig i säng. Så förstår absolut vad du säger.

Jag har försökt ta lite avstånd men det var mycket svårare än vad jag trodde det skulle vara. Jag har förut provat att inte ta initiativ till sex för att låta honom hitta sin lust, och då har det slutat med att vi inte legat på en månad. Så jag är lite rädd att om jag slutar att försöka hålla gnistan vid liv så kommer allting att dö ut.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (B) skrev 2024-09-19 11:46:12 följande:
    Hade en relation där min partner hade hög sexlust och som ett resultat av det så hade jag låg sexlust. Dels för att jag inte var speciellt kär men också just för att han alltid var tillgänglig och alltid tog initiativen. Jag hann aldrig komma fram dit på egen hand innan hann redan var igång med att försöka få mig i säng. Så förstår absolut vad du säger.

Jag har försökt ta lite avstånd men det var mycket svårare än vad jag trodde det skulle vara. Jag har förut provat att inte ta initiativ till sex för att låta honom hitta sin lust, och då har det slutat med att vi inte legat på en månad. Så jag är lite rädd att om jag slutar att försöka hålla gnistan vid liv så kommer allting att dö ut.
    Förstår! Tyvärr är det nog det du måste inse då, att ni i längden inte ger varandra vad ni behöver. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (B) skrev 2024-09-19 11:37:48 följande:
    Har du lyckats hitta en relation där eran sexlust är i synk?
    Ja! Vi har fortfarande sex i princip varje dag efter snart 1,5år. Tror inte att han har avvisat mig en enda gång hittills.
  • Anonym (K)

Så det är lite deja vu från relation med tidigare partnern?
    Du är faktiskt den gemensamma nämnaren.

• Anonym (behov)

Jag skulle inte kunna leva med en man som inte tillfredsställer mina behov. Behov kan se olika ut, läs på om kärlekens språk. Så jag talar inte bara om sex och fysiska behov. Att utgå från kärlekens språk i kommunikation kan vara en bra grund. 

Mitt kärleksspråk är fysisk beröring och min mans är bekräftande ord. Det innebär att jag behöver vara kommunikativ med honom, uppmuntrande, bekräftande och kommunikativ i min kärlek gentemot honom. Han tycker om när jag berättar att jag älskar honom, varför jag älskar honom och vad han gör som jag uppskattar.

Det jag behöver av min man är vardagsberöring och sex. Just vardagsberöringen är viktigare än själva sexet men sex är väldigt viktigt för mig också, det är ett sätt för mig att re-connecta med honom. Utan beröring och sex hade jag blivit olycklig, och så vill jag inte leva!

• SommarOchSolVårochBlommor

Vi är olika. Och för visa varierar det med ålder, stress etc

Hörde någon säga att funkar inte sexet är det 90% av en relation. Funkar det utgör det 10%. Jag håller till stor del med om detta.

Jag hade aldrig stannat i ett förhållande där sexet inte funkat bra. 

Är själv 41 och man. Har alltid haft en hög drift, för mig visar det levnadsglädje etc.

Svar på tråden Missnöjd med sexlivet