• Anonym (B)

Missnöjd med sexlivet

Jag och min nuvarande har varit tillsammans i ungefär 1,5 år. De första två månaderna hade vi ett fenomenalt bra sexliv. Han gjorde slut med mig efter dessa två månader och när vi började dejta igen var det som att han helt tappat lusten. Nu har vi sex en gång i veckan, vilket för mig är för lite. Dessutom är det alltid jag som tar initiativ. Och vårt sex är oerhört mediokert. Vi brukade ha mycket analsex och hålla med olika leksaker men han har tappat lusten till allt det.

När vi inte har haft sex på ett tag eller när jag har blivit avvisad så går jag runt och är gråtfärdig, blir kylig och avståndstagande mot honom. Känner mig jättelarvig och det är verkligen inte rättvist mot honom.

Alla jag pratar med säger att det är helt normalt att sexlivet dör ut lite och att det är jag som borde skärpa mig. De förstår inte hur plågsamt det är att åtrå någon som inte åtrår en tillbaka. Jag saknar att få känna mig åtrådd och sexig. Jag får heller sällan komplimanger eller så mycket närhet på dagarna. Jag fixar mig, köper nya underkläder, tränar på gym. Allt för att få någon reaktion från honom men han lyfter knappt blicken.

Jag har pratat med honom otaliga gånger men får inga tillfredsställande svar tillbaka. Han säger att han tycker att jag är jättesexig men är för trött för att ha sex. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag och min förra partner gjorde slut av i princip samma anledning också vilket får mig att undra om det är jag som är problemet och förväntar mig för mycket av en relation. Borde jag bara acceptera läget?

• Svar på tråden Missnöjd med sexlivet
  • Lynx123

Kanske att han upplevde dig som för på? Det kan vara väldigt avtändande att känna sig som en sexdocka snarare än en partner.

• Anonym (man50)

Vad som är mycket eller litet får var och en avgöra, givetvis...

Men jag utläser flera "problem" i din beskrivning.

Du tycker att 1gång i veckan är för lite. Ok.
    Det är bara du som tar initiativ. Ok.

För mig som man, så är dessa två punkter det som i tidigare förhållande stört mig och "vårt" sex-och samliv. Dvs, frekvens, eller när det börjar gå en längre tid "mellan gångerna" och sammankopplat med känslan av att det är enbart "jag" som tar initiativ... 

Då är man på ett sluttande plan och det blir sällan bra... Det kan leda till frustration, irritation, man väntar ut varandra, tiden går, och vips så blir hela relationen sämre IMHO.

Andra saker; du får sällan komplimanger, det är snålt med fysisk närhet eller beröring i vardagen. Sånt kan också skapa avstånd i relationen i en förlängning...

Avslutningsvis; när du påtalar detta (ett otal gånger) så får du till svar att din sambo är trött. Mmm... klart man kan vara trött ibland. Men om det är det gängse svaret... näää... då kanske din sambo behöver se över sitt liv och leverne... Hur trött kan man vara liksom...

Är man inte kåt på livet då är man sällan kåt i sänghalmen... och har man för mycket stress-källor i livet då bör man se över det, och hitta andningshål som skänker vila och energi...

• Anonym (Kuno)

Dr Phil: Du talar om för honom vad du önskar dig, och sen talar han om vad han önskar sig. Och sen förhandlar ni fram en kompromiss som båda kan leva med.

Det går att schemalägga sexet så att det blir tillräckligt ofta/sällan för båda.

Det är knepigare med spontana ömhetsbevis, att få höra fina ord, få en klapp på kinden, en spontan kram vid diskbänken, en blomma, en omtanke om vad du skulle bli glad av. Om han inte har den läggningen så är det nog svårt att få honom att ändra på det.

Jag skulle önska mig mer vardagsömhet från min fru, och framför allt att hon sa mer goa saker till mig. Mer ord. Det har jag tagit upp med henne, och då lovar hon att skärpa sig. Det brukar funka i ungefär 24 timmar. Hon har inte den läggningen. Som tur är har hon andra sätt att visa kärlek, och jag tränar mig på att upptäcka och lägga märke till det. Ett tonfall, att hon frågar om hur det har gått med något, att hon säger att maten var god mm. 

Man får inte alltid det man önskar, men i bästa fall får man det man behöver. Annars bör man nog ge sig av.

• SommarOchSolVårochBlommor
    "We can afford all that we need, but we cannot afford all that we want."

Franklin D. Roosevelt

Är det citat jag tänker på när jag läser det du skrev Kuno.

"Man får inte alltid det man önskar, men i bästa fall får man det man behöver. Annars bör man nog ge sig av."

Väl sagt. Jag håller med.
  • Anonym (P)
    Anonym (K) skrev 2024-09-19 13:06:14 följande:

Så det är lite deja vu från relation med tidigare partnern?
    Du är faktiskt den gemensamma nämnaren.

Detta!
  • Anonym (B)
    Anonym (K) skrev 2024-09-19 13:06:14 följande:

Så det är lite deja vu från relation med tidigare partnern?
    Du är faktiskt den gemensamma nämnaren.

Vet inte om du skummade igenom trådstarten men det var ju liksom det jag var inne på? Att upprepa det utan förslag på vad jag kan göra åt det är ju ingen hjälp
  • Anonym (B)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-19 16:14:09 följande:
    "We can afford all that we need, but we cannot afford all that we want."

Franklin D. Roosevelt

Är det citat jag tänker på när jag läser det du skrev Kuno.

"Man får inte alltid det man önskar, men i bästa fall får man det man behöver. Annars bör man nog ge sig av."

Väl sagt. Jag håller med.
    Men är ens behov alltid rimliga? Vet med mig om att jag har lite otrygg anknytning. Jag blir lätt osäker och behöver mycket ömhet, närhet och bekräftelse från min partner för att känna mig trygg i relationen. Detta kan lätt slå över till ett toxiskt beteende som att vilja kontrollera, ifrågasätta om han verkligen älskar mig osv. Frågan är bara när det är dags att nöja sig med det man får..Om jag lämnar, kommer jag få något bättre eller kommer mitt relationsmönster upprepa sig igen?

Jag har hela mitt liv ignorerat mina behov och nu har jag ingen aning om vilka behov jag har rätt att uttrycka eller inte.
  • Tom Araya

Jag tycker inte alls det är normalt att sexlivet dör ut och särskilt inte på så kort tid.

Vill eller kan han inte försöka få till en förändring tycker jag du ska överväga att lämna honom. Livet är för kort för att slösa bort på dåliga förhållanden.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-09-19 18:03:45 följande:

Jag tycker inte alls det är normalt att sexlivet dör ut och särskilt inte på så kort tid.

Vill eller kan han inte försöka få till en förändring tycker jag du ska överväga att lämna honom. Livet är för kort för att slösa bort på dåliga förhållanden.

Tillägg på detta:
    Jag tycker inte att du har orimliga förväntningar. 2-3 gånger i veckan tycker jag man i alla fall borde kunna få till om man är ung och frisk.
  • SommarOchSolVårochBlommor

1 gång om dagen är rimligt för många. Men kanske finns lösningen i en kompromiss med varannan dag. Eller 3 ggr vecka.

Det blir problem när man sätter ihop en gång i veckan med 1 gång om dagen personer. Båda är rimliga. Men kanske inte passar ihop.

Att du gillar bekräftelse är inte fel eller osunt. Men kanske kan han inte ge det så ofta. Detta betyder inte att du eller han är toxiska.

Svar på tråden Missnöjd med sexlivet