• Anonym (Lilly)

Hur många kusiner har ni?

Jag har 4 kusiner. Söker man på Reddit USA verkar det inte ovanligt att ha typ 40- 50 kusiner. För mig verkar det helt galet. tänker att medeltal av kusiner i Sverige måste väl vara betydligt färre än så.
    därför undrar jag, hur många kusiner har ni som hänger här ? 

• Svar på tråden Hur många kusiner har ni?
  • Anonym (8)
    Anonym skrev 2024-09-18 15:17:43 följande:

Inte den blekaste. Vet folk sånt?

Att ha koll på sina föräldrars syskon och hur många barn de har är inget konstigt. Men är det stora syskonskaror inblandade kan det förstås bli lite mycket folk att hålla ordning på.
  • Zamboni
    Anonym (Koll) skrev 2024-09-18 16:15:09 följande:
    Wow att du har koll på detta!Snacka om att ha stor släkt .
    Har egentligen bara släkt i 2 städer i Mellansverige! På båda ställen fanns det gårdar som var naturliga samlingspunkter för resp. släkt. Jag tillhör den yngre generationen, bara 3 av 33 kusiner är yngre än mig och bara 1-2 år.

Förr var det många kontaktytor via min farmor och mormor, men numera har jag sporadisk kontakt med bara 2 kusiner. Gamla familjevärden har försvunnit med teknikens utveckling gissar jag....?
  • cosinus

20 (1 avliden så 19 i livet) alla utom 2 på min mammas sida. Hade pappas syskon varit lika produktiva i snitt som morsans så hade jag haft över 30.

min mamma hade över 70 st.

mina egna barn har 7

• Hjelm

Tre.

Alla väldigt mycket yngre än jag, mer som syskonbarn. Har inte växt upp med kusiner.

• Anonym (....)

Från början tolv: nio på min pappas sida och tre på min mammas. Nu har flera avlidit, jag är faktiskt inte säker på hur många då jag inte har någon kontakt med dem på min pappas sida längre. (Båda mina föräldrar är döda sedan ett antal år). 

Mina egna barn har tre kusiner, det kommer knappast att bli fler p.g.a. ålder. Inga på min sida då jag är endabarn. Min exmans ena syster har två barn och den andra ett barn. Tyvärr har mina kids nästan ingen kontakt alls med dem p.g.a. stora geografiska avstånd - men även släktkonflikter.

• Anonym (Lilly)

Tack för alla svar! roligt att läsa. Tycker ändå ni är en del som har rätt många kusiner :) kul!

• Anonym (Många)

Jag har 22 kusiner, och ungefär 45 kusinbarn. Vi har stora skäktträffar när vi ses. Totalt är vi ett 90tal med min föräldrageneration som den yngsta. Men jag också kusiner som har barnbarn. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har (hade) 19 kusiner (en är död). 16 på pappas sida och 3 på mammas sida. De många kusinerna på pappas sida är för att pappa hade många syskon, de var 8 barn.

Min man har noll kusiner. Hans mamma är enda barnet och hans pappa hade en äldre bror, men han fick inga barn.

Så det är väldigt olika.

Det stämmer att man i engelsktalande länder ofta kallar även kusinbarn och sysslingar för kusiner. Då blir det ju betydligt fler. 

Svar på tråden Hur många kusiner har ni?