Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hur många kusiner har ni?

Jag har (hade) 19 kusiner (en är död). 16 på pappas sida och 3 på mammas sida. De många kusinerna på pappas sida är för att pappa hade många syskon, de var 8 barn.

Min man har noll kusiner. Hans mamma är enda barnet och hans pappa hade en äldre bror, men han fick inga barn.

Så det är väldigt olika.

Det stämmer att man i engelsktalande länder ofta kallar även kusinbarn och sysslingar för kusiner. Då blir det ju betydligt fler. 

Våra barn har 3 kusiner och fler lär det inte bli. Maken har en syster som har tre barn. Jag har också en syster, men hon har inga barn och vill inte ha. Är över 40 nu, så det är nästan för sent ändå.

Även om det kan vara roligt med stor släkt, tycker jag att det är viktigare vilken relation man har till släktingarna, än hur många de är. Våra barn känner sina kusiner och även några av sina sysslingar. Sen har de många sysslingar som de aldrig har träffat, eller bara har träffat någon enstaka gång. Jag har bara sporadisk kontakt med den delen av släkten.

Ju större släkt man har, desto fler blir det ju också att hålla reda på.

Jag har alltid haft nog att hålla reda på mina 22 kusiner, numera 21. Några känner jag väl, resten har jag sporadisk kontakt med.

Kusinbarn? Ingen aning hur många de är, mer än att de är många. Säkert över 40. Några känner jag, men de flesta inte. 

Sysslingar? Samma sak där. Ingen aning. Har hyfsad koll på mammas sida. Där är de "bara" ca 10 st. Har noll koll på pappas sida. Många har jag aldrig ens träffat.

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-19 20:51:57 följande:

Ju större släkt man har, desto fler blir det ju också att hålla reda på.

Jag har alltid haft nog att hålla reda på mina 22 kusiner, numera 21. Några känner jag väl, resten har jag sporadisk kontakt med.

Kusinbarn? Ingen aning hur många de är, mer än att de är många. Säkert över 40. Några känner jag, men de flesta inte. 

Sysslingar? Samma sak där. Ingen aning. Har hyfsad koll på mammas sida. Där är de "bara" ca 10 st. Har noll koll på pappas sida. Många har jag aldrig ens träffat.

Skrev fel! Hade 19 kusiner, numera 18. Men det är tillräckligt många att hålla reda på.
    Anonym (Dyker upp nya :)) skrev 2024-09-19 20:44:20 följande:

Jag trodde förut att jag hade 4 kusiner på min fars sida, 0 på min mors. Det är fortfarande 0 på min mors, men tydligen var min farbror inte den ansvarsfulla typen för det har dykt upp 3 till som jag inte kände till före, så det kan finnas fler.

Jag har alltid trott att han hade 3 med sin första fru, 1 med sin andra. Men tydligen hade han 2 med en annan kvinna födda ungefär samtidigt som hans 3 med sin första fru och 1 med en kvinna han måste gjort gravid nånstans mellan fru 1 och 2.

Vilken chock för din familj! Eller?

Jag har också undrat hur många okända släktingar man har till följd av vänsterprassel och annat. På pappas sida är det åtminstone teoretiskt möjligt att det finns fler kusiner än uppgett, även om inget tyder på att så skulle vara fallet. Men man vet ju aldrig.
Svar på tråden Hur många kusiner har ni?