• Anonym (Lilly)

Hur många kusiner har ni?

Jag har 4 kusiner. Söker man på Reddit USA verkar det inte ovanligt att ha typ 40- 50 kusiner. För mig verkar det helt galet. tänker att medeltal av kusiner i Sverige måste väl vara betydligt färre än så.
    därför undrar jag, hur många kusiner har ni som hänger här ? 

• Svar på tråden Hur många kusiner har ni?
  • Zamboni

Jag har faktiskt så många som 33 kusiner (2 avlidna) där den äldsta var född 1930 och den yngsta 1968! Mamma hade 6 syskon och pappa 7.

• Mäklaren

Kul fråga! 

jag har totalt 10 kusiner. 
    2 på pappas sida. Iof adopterade av min faster och hennes man. 

på mammas sida har jag 8 st. Mammas tre syskon har 3,3,2 barn. 

min pappa har inga kusiner då varken farfar eller farmor hade några syskon. 

för egen del har jag två barn och de har i nuläget 4 kusiner på sin pappas sida. Min makes ena syster har inga barn (än) och den andra har fyra.

jag har fem syskon och de har 3,3,3,1,2 barn. 

så totalt har mina barn 16 kusiner men vi hoppas på fler! 

• jeolpeol

Om vi pratar kusiner enligt den svenska benämningen har jag sex stycken. Sen har jag även kusinernas halvsyskon som jag även räknar som mina kusiner, då är vi uppe i elva.

Om vi däremot räknar med min andra kultur mått, alltså där kusinbarn/föräldrars kusiner (cousin-once-removed), sysslingar och bryllingar (second/third cousins) även räknas som kusiner, då har jag över fyrtio kusiner.

I kulturer där månggifte är vanligt är det inte ovanligt att man har hundratals kusiner, min fästmös familj är sådan.

• Anonym

Inte den blekaste. Vet folk sånt?

• viktorjohan

Drygt 40 st. Har inte koll riktigt. Mamma hade 10 syskon och pappa 9. Många kusiner blev det! Vissa bor utomlands. 

• Anonym (Koll)
    Zamboni skrev 2024-09-18 15:12:13 följande:

Jag har faktiskt så många som 33 kusiner (2 avlidna) där den äldsta var född 1930 och den yngsta 1968! Mamma hade 6 syskon och pappa 7.

Wow att du har koll på detta!Snacka om att ha stor släkt .
  • Anonym (Elina)

Jag har 12, min förra sambo hade 26. 

• Anonym (8)

Jag har åtta kusiner. Båda mina föräldrar har två syskon som har två barn var. 

Svar på tråden Hur många kusiner har ni?