• Anonym (Lilly)

Hur många kusiner har ni?

Jag har 4 kusiner. Söker man på Reddit USA verkar det inte ovanligt att ha typ 40- 50 kusiner. För mig verkar det helt galet. tänker att medeltal av kusiner i Sverige måste väl vara betydligt färre än så.
    därför undrar jag, hur många kusiner har ni som hänger här ? 

• Svar på tråden Hur många kusiner har ni?
  • Anonym (Kusiner)

På mammas sida: 2st
    På pappas sida: 8 st, varav två avlidna. 

Mamma har ett syskon, pappa har 5, varav 1 barnlös. 

• Anonym (Kusiner)
    Anonym (Kusiner) skrev 2024-09-18 14:03:10 följande:

På mammas sida: 2st
    På pappas sida: 8 st, varav två avlidna. 

Mamma har ett syskon, pappa har 5, varav 1 barnlös. 

Sen tror jag att man i kusiner även ibland räknar in kusinbarn när det kommer till Nordamerika. Eller typ allt som inte är syskon. 

Räknar jag kusinbarn så blir det typ 20 till, och sen har många av dessa egna barn så vips rusar det iväg.
  • Fjäril kär

Ca 15 kusiner 

Vad gäller benämningen kusiner i USA så är ju alla typer av släkt benämt just kusiner fast det egentligen heter annat. Tex tremänning blir i USA just kusiner...  

• Anonym (Viktoria)

9 på pappas sida och 10 på mammas. Jag har tre syskon så vi är rätt många totalt.

• Anonym (Massor)

Som flera påpekat så räknar de kusiner annorlunda där borta, men även om jag bra räknar just mina föräldrars syskons barn har jag tokmånga kusiner. Min pappa har 10 syskon, och alla de har minst 2 barn var. Även jag själv har mer än ett syskon. Så på den sidan är vi utan tvekan 30 eller fler. På min mammas sida är det något färre då hon bara har tre syskon och de har 1-3 barn var, så där är vi bara ca 10.

Ska vi plocka med sysslingar och bryllingar ochså hamnar vi snabbt över 100.

Sa jag att min pappas familj är/har varit laestadianer? 

Svar på tråden Hur många kusiner har ni?