• LexLuthor

Föräldraledig & enkel mat.. tips?

Hej!

Vi fick vårt första barn för lite mer än 2 veckor sen, & från måndag är jag hemma ensam med den lilla skatten efter pappas 10 dagar ledig hemma tillsammans med oss.

Lilla bruden är - hittills - rätt lugn, sover helst på oss men kan också ligga själv i babynest. Ju mer medveten hon blir desto mer vill hon vara med, så hon kan vara lite svår att få sovandes längre perioder. Ja det vanliga liksom. Men ju mer svårt hon får att sova/ligga själv ju mer nervös blir jag som förstagångsmamma haha.. 

Vad jag blir nervös över? Vad ska jag hinna äta, liksom? Är en sån som blir HANGRY utan mat & det är en dålig kombination med skrikande liten.

Så.lunch med en hand, nån som har nått tips? Många runt mig kör fil + flingor, Gorbys, matlåda.. Men tänker att det kanske är fler som sitter inne på nå bra tips till en nervös mamma såhär i början av föräldraledigheten? ❤️

• Svar på tråden Föräldraledig & enkel mat.. tips?
  • Thelma82

Laga extra till middagen och ät rester till lunch. Gör man så varje dag behöver man inte äta gårdagens till lunch utan det finns alltid ett gäng rätter i kylen/frysen

• Anonym (X?!!)

Men alltså, du är beredd att bli mamma med allt ansvar som det innebär och måste fråga om råd här på FM vad du ska stoppa i munnen??!! 

Om det är den lösningsorienteringen som du besitter så undrar jag verkligen hur du kommer att tackla större problem?!!

Förstår att du är en första gångs mamma och med det lever man lite i sin egen bubbla men ändå

• LexLuthor
    Thelma82 skrev 2024-09-14 13:09:32 följande:

Laga extra till middagen och ät rester till lunch. Gör man så varje dag behöver man inte äta gårdagens till lunch utan det finns alltid ett gäng rätter i kylen/frysen

Yes, matlådor är vanligt förekommande här hemma så sånna blir det definitivt en del av 😊
  • Anonym (Mia)

Vi lagade ett storkok varje helg, t ex en lasagne. Det blev 8 matlådor, 4 vardera. Sedan lagade vi extra några kvällar i veckan som gjorde att vi fick lunch till dagen därpå. Vi gjorde dessutom tre-veckors sallad, en stor skål så vi hade alltid grönsaker klara. Sedan hade vi massor av frukt hemma, lite burkar med soppa osv, Så lagade ingen mat när jag var själv hemma. 

• LexLuthor
    Anonym (X?!!) skrev 2024-09-14 13:29:16 följande:

Men alltså, du är beredd att bli mamma med allt ansvar som det innebär och måste fråga om råd här på FM vad du ska stoppa i munnen??!! 

Om det är den lösningsorienteringen som du besitter så undrar jag verkligen hur du kommer att tackla större problem?!!

Förstår att du är en första gångs mamma och med det lever man lite i sin egen bubbla men ändå

Haha ojdå, du var duktig på att anta saker om mig. 
    Frågar helt enkelt efter tips på mat, kanske recept om nån har. Är fullt kapabel till att stoppa mat i min mun i övrigt men känner att fantasin tryter annat än matlåda, helt enkelt. 
  • LexLuthor
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-14 14:09:00 följande:

Vi lagade ett storkok varje helg, t ex en lasagne. Det blev 8 matlådor, 4 vardera. Sedan lagade vi extra några kvällar i veckan som gjorde att vi fick lunch till dagen därpå. Vi gjorde dessutom tre-veckors sallad, en stor skål så vi hade alltid grönsaker klara. Sedan hade vi massor av frukt hemma, lite burkar med soppa osv, Så lagade ingen mat när jag var själv hemma. 

Ah, tack för tips! 3 veckorssallad är ju supergott! Ska också se till att ladda upp med bananer, & lite andra mättande frukter 😊
  • septembermamma2022

Jag köpte Portionen under tian och gjorde den till ett roligt projekt som nybliven mamma när jag ville spara pengar och göra storkok.

Kunde ha som mål en dag att laga ett storkök, bad mannen handla hem det som behövdes. Blötlägg bönor kvällen före. När bebisen sen sover en stund på förmiddagen - hacka löken. Sen nästa lugna stund göra nästa förberedelse, tex steka kryddorna, ja du fattar. Visst kunde det ta en halv dag men kändes inte så betungande då man delar upp det och maten sen sköter sig själv tills den är klar.

Sen är storkök på helgerna en klassiker. Gör mycket när du ändå gör!

• Aliona

Jag är sån som inte tycker så mycket om rester och frysta rätter, så vi körde mest på mat som går att laga snabbt och lätt och som man alltid han ha hemma. Våra favoriter under föräldraledigheten var fryst lax som man ju steker på ett ögonblick med kokt potatis eller ris till, torsk i ugnen, linsgryta (röda linser, lök, tomatkonserver och kryddor efter smak), pasta med tonfisk, chili con carne (eller sin carne), tomatsoppa, renskav och så ska jag erkänna att vi hade mycket fryst pyttipanna som vi stekte. Sen blev det också en och annan hämtlunch under föräldraledigheten - det var så lätt att hämta när vi var ute med vagnen och jag var hungrig som en varg hela tiden som jag ammade. 

• Aliona

Omelett glömde jag - det blev också många! Med potatis och tomat i, eller fetaost och spenat, eller paprika och korv, eller majs och riven ost. 

• Anonym (En hand)

Min bebis är 4 månader och varje morgon äter jag en stor portion overnight oats med havregryn, filmjölk, en skvätt vatten och chiafrön eller psylliumfrön som jag eller min man förbereder åt mig kvällen innan. På morgonen skär jag ner en halv banan i frukosten. Det mättar bra!

På förmiddagen kokar jag 2-3 ägg. Lätt att äta med en hand och innehåller mycket nyttigt. Jag gör också en smoothie med den andra halvan av bananen från frukosten - en rosa smoothie med banan, mango och blandade bär, eller en grön smoothie med banan, mango, fryst avokado och spenat.
    Finns det matlåda från dagen innan brukar jag äta det, annars blir ägg, smoothie, någon macka och kanske en flapjack min lunch. Ibland äter jag en burk keso eller grekisk/turkisk yoghurt också.

• LexLuthor
    septembermamma2022 skrev 2024-09-14 18:26:20 följande:

Jag köpte Portionen under tian och gjorde den till ett roligt projekt som nybliven mamma när jag ville spara pengar och göra storkok.

Kunde ha som mål en dag att laga ett storkök, bad mannen handla hem det som behövdes. Blötlägg bönor kvällen före. När bebisen sen sover en stund på förmiddagen - hacka löken. Sen nästa lugna stund göra nästa förberedelse, tex steka kryddorna, ja du fattar. Visst kunde det ta en halv dag men kändes inte så betungande då man delar upp det och maten sen sköter sig själv tills den är klar.

Sen är storkök på helgerna en klassiker. Gör mycket när du ändå gör!

Åh, vilket kul projekt! Tack för tips 😃 Storkok på helgen är även det ett jättebra tips 😊 
  • LexLuthor
    Aliona skrev 2024-09-14 19:40:13 följande:

Jag är sån som inte tycker så mycket om rester och frysta rätter, så vi körde mest på mat som går att laga snabbt och lätt och som man alltid han ha hemma. Våra favoriter under föräldraledigheten var fryst lax som man ju steker på ett ögonblick med kokt potatis eller ris till, torsk i ugnen, linsgryta (röda linser, lök, tomatkonserver och kryddor efter smak), pasta med tonfisk, chili con carne (eller sin carne), tomatsoppa, renskav och så ska jag erkänna att vi hade mycket fryst pyttipanna som vi stekte. Sen blev det också en och annan hämtlunch under föräldraledigheten - det var så lätt att hämta när vi var ute med vagnen och jag var hungrig som en varg hela tiden som jag ammade. 

Tack för supermånga bra tips! 😊 Vi har pratat en del om att köpa hem lite mer halvfabrikat än vanligt, typ Pytt I Panna, detta känns ju som ett bra läge för det liksom 😅 
  • LexLuthor
    Anonym (En hand) skrev 2024-09-14 20:10:34 följande:

Min bebis är 4 månader och varje morgon äter jag en stor portion overnight oats med havregryn, filmjölk, en skvätt vatten och chiafrön eller psylliumfrön som jag eller min man förbereder åt mig kvällen innan. På morgonen skär jag ner en halv banan i frukosten. Det mättar bra!

På förmiddagen kokar jag 2-3 ägg. Lätt att äta med en hand och innehåller mycket nyttigt. Jag gör också en smoothie med den andra halvan av bananen från frukosten - en rosa smoothie med banan, mango och blandade bär, eller en grön smoothie med banan, mango, fryst avokado och spenat.
    Finns det matlåda från dagen innan brukar jag äta det, annars blir ägg, smoothie, någon macka och kanske en flapjack min lunch. Ibland äter jag en burk keso eller grekisk/turkisk yoghurt också.

Åh, overnight oats! Det var ett tag sen jag åt det. Tack för alla andra tips också, & påminnelse! 😊
  • Anonym (Pasta)

Hej! Om du ammar mycket/bebis som vill sova på dig som jag hade och kunde sova i 3 h där jag bara fick sitta så var frukt och nötter ett bra sätt att få i mig något snabbt! Med tiden lär man sig vad som funkar, vart nötterna ska stå för att man ska nå dom osv :D 
    Många bra råd i tråden! En lättlagad rätt jag gör ibland och gjorde under FL var att koka pasta, när pastan är klar så hällde jag i olivolja i kastrullen (pastan är i durkslage), i med rödlök, vitlök, fetaost, champinjoner m.m vad du vill. Går superfort och är jättegott! Pastasallad körde vi också på som stod i kylen

• Aliona
    LexLuthor skrev 2024-09-15 11:02:08 följande:
    Tack för supermånga bra tips! 😊 Vi har pratat en del om att köpa hem lite mer halvfabrikat än vanligt, typ Pytt I Panna, detta känns ju som ett bra läge för det liksom 😅 
    Ja är det nån gång man ska tillåta sig halvfabrikat så är det under nyföddtiden! Och kanske lite till! 😃
  • Anonym (M)

Jag gjorde storkok på soppor och frös in i portionslådor. Morotssoppa, potatissoppa,grönsakssoppa, cowboysoppa. Kan kompletteras med mjukt bröd eller krotonger

Svar på tråden Föräldraledig & enkel mat.. tips?